به گزارش اکوایران؛ همزمان با برگزاری ایران اکسپو 2024، هیات تجاری پاکستان که بزرگترین هیات تجاری حاضر در ایران بود؛ در اتاق بازرگانی تهران با فعالان اقتصادی دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست  حسام الدین حلاج معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران گفت: ما فعالانه اقتصادی خود را متعهد می‌دانیم تا تجارت دو کشور را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.  البته این کار آسانی نیست ولی شدنی است. ما امیدواریم به این حجم از مبادلات برسیم.

مراد نعمتی زرگران رایزن بازرگانی ایران در پاکستان نیز در همین راستا پیشنهاد داد: مبادلات تجاری دو کشور  در قالب تهاتر در منطقه آزاد تجاری چابهار در قالب پایلوت اجرا شود.  به گفته او با توجه به چالش‌های ناشی از نقل و انتقالات بانکی این بهترین فرصت است که تجار در منطقه آزاد کالاهای خود را با یکدیگر رد و بدل و مبادلات مالی را خارج از سرزمین اصلی انجام دهند و سپس برای دریافت قبض انبار از طریق گمرک در سرزمین اصلی اقدام کنند.

در مقابل عامر حسین مشاور سرمایه‌گذاری و تجارت پاکستان با اشاره به اینکه بزرگترین هیات که به ایران اکسپو ۲۰۲۴ آمده هیات پاکستانی است؛ گفت: به شما اطمینان می‌دهیم پاکستان به دنبال توسعه مبادلات تجاری با ایران است.

این موضوع را نعمتی هم اعلام کرد. او گفت: اگرچه از مقامات دولتی پاکستان کسی در اکسپو حاضر نیست. اما این کشور بزرگترین هیات تجاری خود را به ایران اعزام کرده است.  او سپس ابراز امیدواری کرد موضوع تجارت آزاد با پاکستان در سال جاری نهایی شود.

مجتبی گودرزی مدیر عامل مرکز تجاری ایران در اسلام‌آباد پاکستان یکی دیگر از مهمانان پنل با اشاره به هدف ۵ برابر شدن تجارت دو کشور و رسیدن به رقم ۱۰ میلیارد دلار گفت:   ماه آینده مرکز تجاریی در اسلام آباد پاکستان  افتتاح می‌شود که در این مرکز  ما اطلاعات دقیق شرکت‌های ایرانی را در اختیار متقاضیان پاکستانی و متقابلاً اطلاعات شرکت‌های پاکستانی را در اختیار تجار ایرانی قرار می‌دهیم تا با شناسایی یکدیگر مبادلات تجاری سرعت بیشتری پیدا کند.

او افزود: در این مرکز  شرکت کنندگان می‌توانند اطلاعات کالا و نمونه کالا را رویت کنند و تجار دو طرف  کالاهای متناسب با نیاز خود را انتخاب کنند.

گودرزی ادامه داد: رویدادهای نمایشگاهی هر دو ماه یکبار در پاکستان و ایران برگزار می‌شود که همه آنها با هدف کاهش هزینه مبادلات اتفاق می‌افتد. ما تلاش می‌کنیم؛ ارزش کل تجارت را بالا ببریم.

عون‌علی‌سید، نایب رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان نیز، با اشاره به برگزاری رویداد ایران‌اکسپو و اعزام یک هیات بزرگ تجاری از فعالان اقتصادی و نمایندگان شرکت‌های پاکستان به این نمایشگاه، بر ایجاد مسیرهای جدید در مناسبات اقتصادی دو کشور تاکید کرد و تولید محصولات مشترک از جمله در صنعت دارو را به عنوان یک فرصت مناسب در توسعه همکاری‌ها دانست.

چالش ویزا 

یکی از چالش‌های سال‌های اخیر ایران با پاکستان پیرامون صدور ویزا برای تجار ایرانی است. این موضوع در نشست هیات ایران و پاکستان از سوی هادی طالبیان مقدم مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شد. طالبیان با اشاره به اینکه ایران برای تجار پاکستانی به سرعت ویزا صادر می‌کند و وزیراهای آنها هم مدت‌دار است؛ از طرف پاکستانی خواست این رویه از سوی پاکستان هم دنبال شود.

او از بازرگانان هر دو کشور خواست در زمان مبادله حتماً  به قرارداد مکتوب اهمیت بدهند و به بیان لفظی توافق اکتفا نکنند.  در ضمن مرجع حل اختلاف بین دو طرف مشخص شود تا اگر مشکلی در زمانبندی کیفیت کالا و غیره پیش آمد دو طرف بتوانند از مراکز داوری استفاده کنند. طالبیان افزود: اکنون در اتاق تهران مرکز داوری قوی وجود دارد و تجار می‌توانند از این مرجع نیز بهره‌مند شد.

در ادامه این دیدار فعالان اقتصادی دو کشور  جلسات B2B را در اتاق تهران پیرامون انرژی، آی‌تی و برنج و غیره رقم زدند.