به گزارش اکوایران ؛ بیست ‌و هشتمین جلسه هیات عمومی دیوان محاسبات کشور امروز با هدف بررسی تفریغ بودجه سال 1402 برگزار شد که در آن محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین سید احمدرضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات ضمن تاکید بر اهمیت عملکرد این دیوان به سخنرانی پرداختند.

قالیباف: دیوان محاسبات چشم و مغز حکمرانی مالی است

محمدباقر قالیباف با تسلیت دوباره برای جان باختن برخی از هموطنان در حادثه معدن طبس و گرامیداشت هفته دفاع مقدس سخنانش را آغاز کرد و در ادامه اظهاراتی در مورد عملکرد دیوان محاسبات داشت:

 

  • دیوان محاسبات در حکم چشم و مغز حکمرانی مالی و بودجه کشور است.باید در تصمیم‌گیری‌هایش مراقب بود؛ چرا که هر تصمیم بودجه‌ای مستقیماً در زندگی مردم اثر می‌گذارد.

  • همچنین باید عملکرد بودجه و بی‌انضباطی‌ها به‌طور شفاف و روشن به مردم گزارش شود؛ خود این گزارش‌ها نقش بازدارندگی دارد و تصمیم‌های مبتنی‌بر داده و اطلاعات ما را به عدالت نزدیک می‌کند.

  •  دیوان محاسبات باید از مدیران امین و شجاع حمایت کند و در مقابل با مدیرانی که بیت‌المال را هدر می‌دهند، برخورد قاطع شود.

رویکرد پیشگیرانه دیوان محاسبات

در بخش دیگر سید احمدرضا دستغیب، به اهمیت نظارت پیشگیرانه اشاره کرد و گفت نظارت هدف نهایی نیست، بلکه وسیله‌ای برای اصلاح امور و رسیدن به وضعیت مطلوب است:

  •  هدف دیوان این است که از طریق اقدامات راهگشا به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

  • دیوان گزارش‌های تخصصی متعددی را برای تصمیم‌گیران اقتصادی ارائه کرده و ماهیانه تحلیل‌هایی درباره منابع و مصارف بودجه و تخصیص‌ها منتشر می‌کند.

  • دیوان به دنبال افزایش تشکیل پرونده‌ها و متهم کردن افراد نیست، بلکه هدف آن است که کمترین میزان پرونده‌ها در دیوان تشکیل شود و تمامی امور مطابق با قانون پیش برود.

  •  جرم‌انگاری بیش از حد در جریان بودجه می‌تواند مشکلاتی برای مدیران دستگاه‌ها ایجاد کند و دیوان به دنبال کاهش ارجاع مسائل به دادگاه‌ها و تأمین ضمانت اجرای قانونی برای تصمیمات است.