به گزارش اکوایران، انتظار می‌رود که آمریکا تخلیه نفت کشتی ایرانی را که توقیف کرده بود و اکنون در سواحل تگزاس لنگر انداخته را به زودی آغاز کند. این تهدیدی به تشدید جنگ سایه نفتکش‌ها با تهران است.

به نوشته پایگاه فایننشال تایمز، بر اساس داده‌های موقعیت فرستنده و تصاویر ماهواره‌ای، کشتی سوئز راجان در ۲۹ می به سواحل گالوستون رسید و در ۷۰ مایلی بندر تگزاس لنگر انداخته است.

پیش از این گزارش داده بود که وزارت دادگستری ایالات متحده کشتی سوئز راجان را تحت حکم دادگاه و با همکاری حداقل یک شرکت مرتبط با کشتی توقیف کرد. از سال گذشته، این کشتی پس از ادعاهایی مبنی بر اینکه نفت ایران را از کشتی دیگری در نزدیکی سنگاپور تحویل گرفته بود، تحت نظر قرار گرفت.

پرونده سوئز راجان یکی از چندین حادثه دریایی اخیر است که ایالات متحده و ایران درگیر آن شده و تهدیدی برای افزایش تنش بین دو کشور است. در همین حین نیز واشنگتن و متحدان اروپاییش بحث‌ها درباره چگونگی تعامل با ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌ای تهران را دوباره آغاز کرده‌اند.

ایالات متحده این کشتی را در ماه آوریل توقیف کرد و ایران را واداشت تا کشتی ادونتج سوییت که حامل نفت خام کویت برای شرکت انرژی آمریکایی شورون بود را توقیف کند. دولت بایدن اخیراً گشت‌زنی‌های خود برای واکنش به توقیف کشتی‌ها توسط ایران در تنگه هرمز را افزایش داده است؛ جایی که روزانه حدود یک سوم محموله‌های نفتی جهان از آن می‌گذرد.

یکی از مقامات سابق دولت جو بایدن گفت که ورود کشتی سوئز راجان به سواحل گالوستون احتمالاً نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده با صاحبان و اپراتورهای این کشتی بر سر جریمه به توافق رسیده است. این کشتی حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت به ارزش ۵۶ میلیون دلار حمل می‌کند.

به گفته اداره کشتیرانی آمریکا که به محض ورود سوئز راجان به تگزاس برای انجام بازرسی ایمنی سوار کشتی شد، این کشتی مجوز واردات نفت ایران را از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کرد. انتظار می‌رود این کشتی در روزهای آینده وارد بندر گالوستون شود. به طور معمول، اسناد دادگاه مربوط به توقیف یک دولت پس از تصرف دارایی‌ها از مهروموم خارج می‌شود.

مقامات سابق ایالات متحده گفتند که اگر دولت تا الآن نفت را نفروخته باشد، به زودی این کار را خواهد کرد. احتمالاً درآمد حاصل از آن به صندوقی برای قربانیان تروریسم دولتی واریز خواهد شد. مقام سابق دولت بایدن گفت که با این حال، دولت در مورد اینکه چه کاری می‌تواند با وجوه حاصل از فروش نفت ایران انجام دهد، آزادی عمل داشته و می‌تواند آن را به در جای دیگری خرج کند.

زمانی ایران منبع اصلی صادرات نفت به آمریکا بود، اما پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ و بدتر‌شدن مداوم روابط این دو کشور در دهه‌های بعدی، این وضعیت تغییر کرد. از آن زمان تاکنون، واردات نفت تحریمی ایران از سوی ایالات متحده بسیار کم‌سابقه بوده است. در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده ۲ میلیون بشکه نفت وارد کرد که از توقیف یک نفت‌کش در سواحل امارات به دست آورده بود و در سال ۲۰۲۲ نیز، و ۵۰۷ هزار بشکه فروخت که گمان می‌رود متعلق به دو نفتکش توقیف‌شده باشد.