به گزارش اکوایران، معاون رئیس شورای امنیت روسیه تهدید کرد که روسیه به سه نیروگاه و تاسیسات هسته‌ای اوکراین در اروپا حمله خواهد کرد.

بنا بر گزارش روزنامه روسی پراودا، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه تهدید کرده که در صورت تایید ادعای مبنی بر  تلاش نیروهای مسلح اوکراین برای حمله به نیروگاه هسته‌ای اسمولنسک روسیه با موشک‌های ناتو، مسکو باید به سه نیروگاه هسته‌ای اوکراین (NPP) و تأسیسات هسته‌ای در شرق اروپا حمله کند.

به گفته مدودف: «اگر تلاش برای حمله به نیروگاه هسته‌ای اسمولنسک (دسنوگورسک، روسیه) با موشک‌های ناتو تایید شود، باید سناریوی حمله همزمان روسیه به نیروگاه هسته‌ای اوکراین جنوبی و همچنین تاسیسات هسته‌ای در اروپای شرقی در نظر گرفته شود. در این مورد هیچ چیز برای ترس یا خجالت وجود ندارد».

به ادعای پراودا، ظاهرا اوکراین تلاش کرده تا با موشک به نیروگاه هسته‌ای دسنوگورسک در منطقه اسمولنسک و یک فرودگاه نظامی در منطقه کالوگا حمله کند.

این گزارش مدعی است که این نیروگاه هسته‌ای با موشک‌های استورم (Storm) ساخت بریتانیا مورد حمله قرار گرفته و لاشه‌ی موشک در اطراف آن گواه این امر است. گفته شده، هر دو موشک توسط پدافند هوایی روسیه در آسمان روستای بیتوش در منطقه بریانسک روسیه حوالی ساعت 14:00 سرنگون شد. اولی در مزرعه سقوط کرد و دومی در محوطه یک کارخانه چوب بری.

پیشتر در روز یکشنبه 9 ژوئیه، سرگئی آکسیونوف، رهبر دست‌نشانده کریمه اشغالی توسط روسیه، گفته بود که نیروهای پدافند هوایی یک موشک کروز را در نزدیکی کرچ سرنگون کرده‌اند. واسیلی گولوبف، فرماندار استان روستوف فدراسیون روسیه نیز گفت: سامانه پدافند هوایی در این استان فعال شده است، ظاهراً یک موشک در نزدیکی کامیانسکه سرنگون شده است و ترکش به سقف چندین ساختمان آسیب رسانده است. تلکساندر بوگوماز، فرماندار استان بریانسک هم گفته است که دو موشک اوکراینی در این استان سرنگون شده و یک کارخانه چوب بری در روستای بیتوش منهدم شده است.