به گزارش اکوایران: شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با تشریح آخرین وضعیت بروز بیماری‌های فصلی در کشور، بیشترین سهم بیماری‌زایی را مربوط به آنفلوآنزا دانست و از افرادی که بالای 60 سال، بیماری‌های زمینه‌ای دارند، زنان باردار خواست که هر چه زودتر نسبت به واکسیناسون خود اقدام کنند.

شهنام عرشی از روند افزایشی آنفلوآنزا طی 4 تا 6 هفته قبل در کشور خبر داد و اعلام کرد که طبق پیش‌بینی‌ها انتظار این روند صعودی را در این فصل از سال را داشتیم و حداقل 20 درصد از انواع سرماخوردگی مربوط به آنفلوآنزاست. البته در موارد بستری، سهم آنفلوآنزا بیشتر است که در میان آنها، بیشترشان افراد با سنین بالا هستند.
 
رییس مرکز بیماری‌های واگیر از کسانی که علائم سرماخوردگی دارند، تقاضا کرد که در خانه بمانند و در صورت اجبار خروج از خانه، از ماسک استفاده کنند و همچنین از شست‌وشوی مداوم دست‌ها غافل نشوند. او همچنین تاکید کرد: طی سه هفته اخیر پیک بالایی از موارد بیماری را در کشور داشتیم، اما از نظر امکانات و دارو کمبودی نداشته‌ایم و اقلام مورد نیاز در کشور به اندازه کافی تامین شده است.
 
عرشی درباره وضعیت کووید ۱۹ در کشور نیز با اشاره به کاهش مبتلایان کرونا عنوان کرد: مبتلایان کرونا در کشور به کمتر از ۵ درصد رسیده است و درصد بسیار بیشتری از افرادی که به کرونا مبتلا هستند، به آنفلوآنزا ابتلا دارند. در کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ مورد زیرسویه مختلف کرونا در گردش است و ما در حال رصد هستیم تا در صورت شیوع سویه جدید ویروس آگاه شویم.