به گزارش اکو ایران ،هفته پیش  بود که شهردار تهران قرارگاه جهادی مسکن را تشکیل داد . علیرضا زاکانی طی بخشنامه‌ای خطاب به همه مدیران ستادی و شهرداران مناطق، دستور تشکیل قرارگاه جهادی مسکن را در شهرداری تهران صادر کرد.

او در این نامه با اشاره سخنان مقام رهبری مبنی بر نارضایتی از میزان تولید مسکن در کشور، از مدیران شهرداری خواست نسبت به شناسایی گلوگاه‌های بروز وضعیت موجود اقدام کنند.

وی در ادامه این نامه از صنعت ساختمان به‌عنوان «موتور محرک اقتصاد ایران» نام برده و فاصله معنادار عرضه مسکن در بازار با نیاز مردم را مسبب ایجاد بسیاری از بحران‌های اجتماعی معرفی کرده است.علیرضا زاکانی در انتها با تأکید بر اینکه باید همه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل را برای رفع مشکلات موجود بسیج کرد، شش مطالبه را از شهرداری مناطق درخواست کرده ،نخست  راه‌اندازی قرارگاه جهادی تأمین مسکن در شهرداری تهران برای مدیریت هماهنگ و همکارانه و مانع‌زدایی از همه فرآیندها .

همچنین به حداقل رساندن زمان و حذف فرآیندهای موازی و زائد برای صدور مجوزهای لازم برای تولید مسکن در شهر تهران و در اولویت قرار دادن و به کارگیری همه ابزارهای مورد نیاز برای سرعت بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد اولویت های دیگری است که در این حوزه به آن اشاره شده است . 

زاکانی در این بخشنامه به  شناسایی همه ظرفیت‌های تولید مسکن در شهر تهران و تلاش برای فعال‌سازی آنها، به میدان آوردن همه امکانات شهرداری تهران (شامل زمین، مجوزها و جز آن) برای تأمین مسکن و به ویژه مسکن استطاعت‌پذیر و فعال کردن اجرای بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین مسکن برای افراد و گروه‌های بی‌بضاعت و کم‌استطاعت هم اشاره کرده است .حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی به ریاست  این قرارگاه منصوب شده است .

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران درخصوص این قرارگاه می گوید : اگر شهرداری تهران بتوانددر این حوزه موفقیت خوبی را کسی کند در کل کشور تاثیر بگذار و گسترش پیدا کند . امیدوارم برنامه پیش بینی شده با برنامه ریزی درست و به دور از شعارگونه بودن در جهت تهیه مسکن مورد نیاز شهروندان تهران باشد .

اویکی از راهکار های تسهیل ساخت مسکن را کاهش زمان صدور پروانه ساخت می داندو می گوید : بریدن قفل بست های اداری از روند صدور پروانه که در گذشته هرروز این روند طولانی تر شده و برای مردم قابل تحمل نیست یکی از مصوبات شورای شهر تهران این بود که شهرداری اعلام کند مدت زمان صدور پروانه را چقدر کاهش بدهد و چه راهایی برای کاهش دارد ولی هنوز پاسخی از این لایحه دریافت نکردیم.یکی از مهم ترین کارهایی که شهرداری می تواند درخصوص حل مشکل مسکن در تهران استفاده کند ،استفاده زمین های دخیره ای است که دارد و پروژه هایی که تعریف کند تا معضل مسکن را کاهش بدهد و هر چه سریعتر بحث سرعت بخشیدن به صدور پروانه ساختمانی به شورا ارائه شود تا بتوانیم ادعا کنیم یک کار مهم و ثمر بخشی را انجام داده ایم .

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران هم درباره حل مشکل مسکن به روش قرارگاهی به اکوایران می گوید :  مقام معظم رهبری فرموند مشکلات شهر تهران مانند ترافیک ، آلودگی هوا تنها از طریق راهکارهای علمی قابل حل است. این رهنمودی است که باید در همه حوزه ها سرلوحه کارها باشد . در حوزه مسکن هم همین گونه است . قرارگاه ممکن است برای هماهنگی تشکیل شود ولی برنامه های اجرایی باید از طریق روش های علمی و منطقی که در همه دنیا مرسوم است برنامه ریزی شود .

وی ادامه می دهد : هر اتفاقی در حوزه مسکن بخواهد اتفاق بی افتد اگر خارج از لایحه بودجه باشدباید به شورای شهر بیاید تا شورا آن را بررسی کرده و مشخص شود که چه اتفاقی قرار است بی افتد و چه اعتباری به آن باید تخصیص داده تا عملیاتی شود .

امانی تاکید می کند : هرقرارگاهی تشکیل شود مهم خروجی آن است چیزی که مردم از بیرون لمسش کنند و احساس کنند اتفاقی افتاده  است حالا اسم آن هر چه گذاشته شود، ستاد باشد یا قرارگاه ، مهم خروجی ملموس و عینی است که مردم احساس کنند یک اتفاق  و تغییری در شهر رخ داده است .

محمدآقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم به اکو ایران می گوید: این قرارگاه اگر به این صورت باشد که یک سری مشکلات  مانند صدور پروانه وتسهیلاتی که به بخش مسکن تعلق می گیرد به خصوص در بافت فرسوده کمک مهمی در بخش جهش تولید مسکن است که دولت نیز در برنامه هایش است و می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند به شرطی که این قرارگاه در شهرداری تمامی مناطق تشکیل شود   و موانع تولید مسکن که از صدور پروانه است تا تسهیلات و نظارتش برطرف شود .

او ادامه می دهد : رفع موانع نیاز به یک سری لوایح دارد که باید به صحن شورا بیاید و تصویب شود . زیرا بخش مسکن در سطح تهران قفل  شده است ،به لحاظ مشکلاتی که در طرح تفصیلی وجود دارد، بخش هایی از سطح  تهران فریز شده و باید  باز بینی در طرح تفصیلی رخ دهد که اتفاق خوبی در بخش مسکن رخ دهد .

در بافت فرسوده  ارائه تسهیلات بانکی که مدت هاست متوقف شده باید از سر گرفته شود  این وام ها می تواند ساخت مسکن را  سمت بافت فرسوده هداست کند،این خودش کمک می کند که مسکنی که در بافت فرسوده تولید می شود جزو سرانه دولت قرار می گیرد که شهرداری تهران از یک تولید یک میلیون مسکن ،  150 هزار  تعهده دارد .

مهدی هدایت، مدیرعامل سابق عمران پردیس هم امروز درخصوص این قرار گاه با رسانه ها گفته کرده و گفته است که  پیرو دستور شهردار تهران در خصوص تشکیل قرارگاه مسکن، به ریاست معاون شهرسازی، جلسه‌ای با حضور شهرداران مناطق و اعضای مرتبط با قرارگاه تشکیل شد.

او با بیان این‌که تصمیمات خوبی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن اتخاذ شد، ادامه می دهد : به‌عنوان کارشناس مسکن پیش‌بینی می‌کنم با توجه به آسیب‌شناسی معاون شهرسازی، قطعا یک سری اتفاقات خوب در بحث ساخت مسکن در شهر تهران روی می‌دهد. با توجه به این‌که دوره دسترسی مردم به مسکن در تهران به 62 سال رسیده و قیمت مسکن در پایتخت از خیلی از شهرهای مهم دنیا بالاتر رفته است، نیاز است در این بخش اقدامات موثری عملیاتی شود.

به گفته این کارشناس مسکن ،محوریت‌های جلسه قرارگاه مسکن شهرداری کاهش زمان صدور پروانه و استفاده از ظرفیت‌ زمین نهادها و بنیاد برای تسهیل در صدور پروانه و ... بود. شهرداری منطقه 19 اعلام آمادگی کرده تا حدود 21 هزار مسکن را بسازد.هدایت یادآور می شود: سازمان نوسازی شهر تهران تکالیف خوبی را در بحث ساخت مسکن پذیرفته و مطمئن هستیم با رویکرد کنونی اتفاقات خیلی خوبی در بخش مسکن تهران روی می‌دهد.