یکی از نخستین اقدامات مدیران دوره پنجم شهر تهران تهیه گزارشی از میزان تحقق برنامه 5 ساله دوم برای اداره شهر بود . براساس نتیجه به دست آمده تنها 30 درصد از این  برنامه اجرایی شده بود.

با وجود آن که بسیاری از احکام آن برنامه محقق نشده بود، مدیران تازه برنامه 5 ساله سوم را تدوین کردند. برنامه‌ای که حاشیه‌های زیادی داشت؛ یک بار از سوی شورای شهر برگشت خورد و یک سال بعد از نهایی شدن نیز جهان گرفتار ویروس کرونا شد و تحقق بسیاری از آن احکام با شرایط جدید شهر دور از انتظار بود . 

با نگاه خوش بینانه 30 درصد این برنامه هم  اجرایی شده است. کارشناسان شهری معتقد هستند میزان تحقق پذیری برنامه‌های میان مدت و بلند مدت چه در دولت و چه شهرداری پایین است و در شهرداری به دلیل همزمانی تغییر شورا و شهردار درصد تحقق پذیری کاهش بیشتری هم پیدا می کند.

یکی از دلایل تحقق ناپذیری برنامه های 5 ساله در شهر تهران تاخیر درعمل به احکام در زمان بندی های اعلام شده است . بیشتر این احکام متمرکز در سال اول برنامه است و تاخیر در اجرای آنها سبب ادامه بی نظمی و بی توجهی به زمان بندی در برنامه می شود . برخی از احکام با سندهای بالادستی مغایرت دارد مانند ایجاد دیوان محاسبات شهری  که امکان اجرایی از سوی شهرداری ندارد .

مدیران تازه در هر دور‌ ای معتقدند که برنامه‌های مدیران سابق با سبک اداره شهر توسط آنها متفاوت است و اگر آن برنامه‌ها مورد اقبال شهروندان بود مدیران گذشته دوباره پیروز می‌شدند. بنابراین با ورود مدیران جدید  برنامه‌های دوره قبل به بایگانی می‌رود و تدوین برنامه‌های جدید هم آغاز می‌شود . 

اما در دوره ششم مدیریت شهری مدیران شهری برنامه تازه‌ای بطور رسمی برای اداره شهر ارائه نکرده‌اند اما شهردار تهران بارها از برنامه های خود برای تهران الگوی جهان اسلام سخن گفته است. او بخشی از برنامه‌هایش برای  آینده تهران را در جلسه ارائه لایحه بودجه 1401 رونمایی کرد. 

برنامه ای که جزییات آن را در جلسات هم اندیشی با اعضای شورای شهر برای آنها تشریح کرده بود . برنامه ای 10 ساله با عنوان « تهران ۱۴۱۰ پایتخت و شهر تراز ایرانی -اسلامی ».این برنامه ۴ راهبرد کلان،۱۲ سیاست و ۹۰ برنامه دارد که از او خواسته شده اگر قرار است آن را جایگزین برنامه سوم شهر تهران کند، جزییات آن را به شورای شهر ارائه کرده تا درخصوص آن تصمیم گیری شود . 

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران درخصوص برنامه‌های شهردار تهران که به نظر می آید نسبتی با برنامه 5 ساله شهر تهران ندارد به اکو ایران می گوید:‌ به تازگی نامه‌ای به رییس شورای شهر تهران نوشته ام  و درخواست کرده‌ام که تکلیف برنامه اداره شهر مشخص شود آیا  قرار است ملاک برنامه 5 ساله سوم باشد یا برنامه‌هایی که آقای زاکانی ارائه کرده‌اند. اگر برنامه‌های تشریح شده توسط شهردار را ملاک عمل قرار دهیم که به طور مستمر در سخنانشان هم به آن اشاره می کنند باید براساس قانون به شورای شهر آن را ارائه کنند. 

وی ادامه می‌دهد:‌ بر اساس قانون وضع و تصویب مقررات در همه زمینه های مدیریت شهری  وظایف شوراهاست با این روند مشاهده کنار گذاشتن برنامه پنج ساله سوم مصوبه شورا هستیم و برنامه جدید نیز هنوز به تصمیم مرجع قانونی آن یعنی شورای شهر نرسیده   و هرگونه اقدام و هزینه از اعتبارات شهرداری در این برنامه غیرقانونی است اگر شهرداری  برای اجرای این برنامه اصرار دارد باید آن را در قالب لایحه به شورا ارائه کند و پس از تصویب و تایید فرمانداری و پیش‌بینی اعتبارات  به مرحله اجرا درآید.