به گزارش اکو ایران ،وزیر ارشاد امروز گفته است به زودی خبرهای خوبی از تئاتر شهر خواهیم شنید .اما خبرهای خوب وزیر ارشاد ممکن است تنها برای تعدادی از هنرمندان خبر خوب باشد.  اما مخالفان حصارکشی اطراف تئاتر شهر را نگران کرده است .  بعداز درگیری اخیر در اطراف تئاتر شهر طرح دوباره حریم این مجموعه دور از انتظار نبود . 

 محمدمهدی اسماعیلی امروز به ایلنا گفته است که بعد از اتفاقات اخیر و بروز درگیری و ناامنی در محوطه تئاتر شهر و اینکه دیدم دوستان تئاتری در مورد آن ابراز نگرانی کرده بودند، ماموریت ویژه‌ای به دستیارم آقای «محمود شالویی» دادم و ایشان دارد موضوع را پیگیری می‌کند.

وزیر ارشاد ادامه داد: خودم هم با آقای شهردار مکاتباتی در این زمینه کرده‌ام و انشالله بعد از جشنواره تئاتر فجر، با همکاری شهرداری، به صورت جدی موضوع تعیین حریم را پیگیری خواهیم کرد تا فضای مجموعه تئاترشهر را متناسب با علایق فعالان حوزه فرهنگی و هنری، به شکل مطلوبی دربیاوریم.

هفته گذشته نیز علیرضانادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در توئیتی نوشته بود: ۲ ماه پیش با آقای علوی عضو دیگر شورا با دوستان تئاتر شهر جلسه داشتیم. راه حل‌شان برای مشکلات اجتماعی حول تئاتر شهر ایجاد حصار بود تا از معتاد و کارتن‌خواب و بزهکار در امان بمانند. شهردار منطقه و رئیس سازمان زیباسازی شهرداری پای کار آماده‌اند و از ۲ ماه پیش منتظر تئاتر شهر. همه از ۲ ماه پیش منتظریم تئاتر شهر طرحی را که خود روی اجرای آن اصرار داشت برای بررسی بفرستد تا با سایر طرح‌ها مقایسه و نهایتاً بعد از انتخاب طرح کار با سرعت انجام شود. اگر طرحی نفرستند، می‌توان فوری و جمع‌وجور بین خود عزیزان هنرمند فراخوان ایده داد.

پس از اظهار نظر سخنگوی شورای شهر تهران ،ابراهیم گله‌دارزاده رئیس مجموعه تئاتر شهر به خبرگزاری مهر گفت: طراحی حریم مجموعه تئاتر شهر توسط شرکت «عمارت خورشید» حدود یک سال پیش انجام شده و ما این طرح را به شورای اسلامی سابق شهر تهران ارائه دادیم. طی جلسه‌ای که با اعضای شورای اسلامی جدید شهر تهران داشتیم ایشان از ما خواستند که طرح را بازارسال کنیم. تهیه مجدد این طرح مدتی زمان نیاز داشت و با تهیه مجدد طرح، یکشنبه ۱۰ بهمن برای شورا بازارسال کردیم و بابت تأخیری که اتفاق افتاد از عزیزان شورای اسلامی شهر تهران عذر خواهیم.

به گفته او در این طراحی امکان دستفروشی در پیرامون مجموعه تئاتر شهر محدود و به نوعی سخت شده، همچنین تسهیل دسترستی شهروندان و هنرمندان به تئاتر شهر و محدود نشدن تئاتر شهر به لحاظ بصری و همچنین دسترسی از ملاحظاتی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است. همچنین نظر منتقدانی که معتقد بودن طراحی حریم نباید باعث محدودیت و جداسازی مجموعه از مردم شود نیز لحاظ شده است.اما همه اعضای شورای شهر تهران با حصارکشی تئاتر شهر موافق نیستند . 

مهدی عباسی ،رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درخصوص زمزمه‌های احیای حصارهای اطراف مجموعه تئاتر شهر به بهانه آسیب‌های اجتماعی که پیرامون این منطقه وجود دارد و تناسبی با این مکان فرهنگی هنری ندارد، گفت :‌ حل مسائل آسیب‌های اجتماعی در آن پارک مداخلات دستگاه‌های مسئول را می‌خواهد که هر کدام باید پای کار بیایند و نقش خود را ایفا کنند، تا بخشی از آن عارضه‌ها کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد : توقع از جریان هنری کشور این است که بتوانند مداخله موثری داشته باشند و باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی در آن مکان شوند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: طرح پیشنهادی را باید بررسی و کامل‌تر رسیدگی کنیم و پاسخ برای آن آماده کنیم. به نظر من جریان هنری کشور باید در زدودن آسیب‌های اجتماعی نقش فعال داشته باشد و بردن این بنا در گوشه‌ای و حریم ایجاد کردن از نظر من کمکی به کاهش این مسائل نمی‌کند.

عباسی تاکید کرد:‌ باید از دستگاه‌ها مسئول و شهرداری بخواهیم وظایف خود را انجام دهند و جریان هنری هم در منطقه خود در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش فعال داشته باشند.

آذر تشکر، جامعه‌شناس حوزه شهر نیزمدتی پیش در خصوص حصاری کشی اطراف تئاتر شهر به روزنامه پیام ما گفته بود: این جداسازی‌ها اثری ندارد غیر از اینکه آدم‌ها را تشویق می‌کند تا خلاف قانون وضع شده‌ که قبولش ندارند، عمل کنند.تحت عنوان مجوزها، فضاها جداسازی می‌شود اثرش این است که شهروندان وادار می‌شوند که در قوانینی که خودشان شریک آن نبودند را دور بزنند، در واقع این قوانین تخلفش را در خود نهفته دارد.

 او با انتقاد از این نوع تصمیم‌گیری‌ها گفت :تصمیم‌گیری‌های این چنینی بیشتر از جانب افرادی است که مسیر را به درستی طی نکردند و اعتماد و شناخت اجتماعی ندارند در نتیجه با چنینی اقدامی می‌خواهند توجه رسانه‌ها و دوربین‌ها را به خود جلب کنند، اقدامی می‌کنند و خودشان را بر سر زبان می‌اندازند تا بگویند قدرتی در دست دارند.

 او معتقد است که در حوزه مدیریت شهری، قدرت دست شهروندان است: شهروندان از فضا طوری استفاده می‌کنند که خودشان تشخیص می‌دهند، یعنی شما نرده می‌کشی اما مردم از روی آن رد می‌شوند، در نهایت این اتفاق اثری ندارد و اگر نظام حکمرانی شهری در سطوح مختلف بخواهد موثر باشد و شهروندان را با خود همراه کند، راهش این است به جای اینکه فضای عمومی را ببندد، آن را باز کند.