به گزارش اکو ایران : مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران درخصوص لایحه « تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1401» گفت :   لایحه  ارائه شده نسبت به سال 1400 درخواست افزایش های بیشتری داشتیم اما به دلیل سیاست کلی افزایش 25 درصدی این درخواست ها در کمیسیون تعدیل شد و حداکثر سه سیستم اتوبوس ، مترو و تاکسی همان 25 درصد است . ساختار کلی نرخ گذاری نسبت به سال های گذشته تغییری نداشتیم .

وی ادامه داد:در مترو بارعایت سقف  25 درصد نرخ بلیت تک سفره که امسال 2 هزار تومان بود به 2 هزار و 500 تومان افزایش می یابد و بیلت شهرهای حومه از 2 هزار 300  به 2هزار و 850 ، نرخ بلیت هشتگرد از 6 هزار  تومان به  7 هزار و 500 و بلیت فرودگاه امام از10 هزار تومان به 12 هزار و 500 پیشنهاد افزایش داشته است . همچنین درتخفیفاتی که در گذشته وجود داشته افزایش داشته و  برای شخصی سازی و  به  نام کردن کارت بلیت های مترو این تخفیف ها پیش بینی شده است .

شفیعی با تاکید براین که در بخش اتوبوسرانی نیازمان بیش از افزایش 25 درصدی بود گفت : اما همان سقف 25 درصدی رعایت شد و متوسط افزایش همان 25 درصد است اما برخی از خطوط تا سقف 35 درصد پیش بینی شده است .

20000

در ادامه جلسه سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت:  طی بررسی هایی که در جلسات مشترک بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت، مبالغ بیشتری برای افزایش قیمت نرخ بلیت کرایه حمل و نقل عمومی  تا  افزایش 40 درصد مطرح شد اما  با توجه به اینکه شرایط بد اقتصادی مردم به عنوان  یک عامل محدود کننده برای مدیریت شهری تهران مطرح بود در جلسات مشترک با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواستیم که با به کارگیری روش های مختلف و استفاده از راه کارهای  پیشنهادی  به دنبال جایگزین مبالغ باشند و افزایش چندانی در نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نداشته باشیم.

وی افزود: در نتیجه ۲۵ درصد افزایش متوسط پیش بینی شده اما همچنان حدود ۱۰ درصد از مبلغ حمل و نقل عمومی از شهروندان دریافت می شود و باقی مبلغ را باید شهرداری تهران و  دولت تامین کند  تا بتوانیم ما به التفاوت این مبلغ  را جبران کنیم.  اگر این مبالغ در شرکت اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی جبران نشود حتما این سامانه ها با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد و بر همین اساس ملاحظاتی را در این لایحه داشتیم که در ادامه قرائت خواهم کرد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیش بینی شده است حداکثر ۵۰۰ تومان به نرخ کرایه در مترو اضافه شود و این عدد با توجه به اینکه رقم ناچیزی است به نظر می رسد برای مردم قابل تحمل باشد که مبنا را بر ۲۵ درصد گذاشتیم که البته در برخی از خطوط کمتر از ۲۵ درصد خواهد بود.

وی با بیان اینکه خطوط حومه ای شهر تهران با توجه به شرایطی که دارند مشمول ۲۵ درصد شدند افزود: اما تبصره ای وجود دارد که شرکت مترو در طول سال ۱۴۰۱ موظف شده است خطوط حومه ای شهر تهران و مشخصا  مترو تهران_کرج  بتوانند سازو کارهای نظام پرداخت مستقل داشته باشند؛ همچنین با توجه به اینکه هر خطوط در حومه تهران بتواند سازو کارهای خود را داشته باشد برای استقلال این خطوط پیش بینی های لازم صورت گرفت .

وی گفت: با توجه به موضوعات ذکر شده تصمیم گیری شد نرخ بلیت مترو تهران_کرج  1000 تومان باشد؛ همینطور پیش بینی شد کسانی که از کارت بلیت مبلغ دار شخصی سازی شده استفاده کنند علاوه بر تمام تخفیفات پیش بینی شده در لایحه ۵ درصد به ازای هر بار شارژ کارت بلیت ها به صاحبان این نوع کارت ها تخفیف داده شود.

تشکری هاشمی ادامه داد: همچنین برای کسانی که از درگاه های غیر حضوری مثل اپلیکیشن و یا سایر روش های پرداخت انلاین اگر بلیط های تک سفره را خریداری کنند و پشت گیشه های ایستگاه های مترو مراجعه نکنند ۵ درصد تخفیف پیش بینی شده است؛ همچنین در مناسبت ها به منظور ساز و کار واحد هرگونه تخفیف صرفا با اقدام کتبی شهردار محترم تهران انجام شود.

وی گفت: در مبلغ قابل محاسبه در خطوط نیز به محض اینکه در ایستگاهی کارت بلیت مترو در دستگاه های کارت خوان کشیده شد مبنی بر حداقل کرایه برای فرد از کارت کسر شود و در زمان خروج در هر ایستگاه با کشیدن مجدد کارت در کارت خوان های مربوطه مبلغ همان مسیر پرداخت شود وهر شهروندی که اقدام به کشیدن کارت در پایان مسیر نکنند و یا زمان سفر بیش از ۲ ساعت باشد کرایه حداکثری محاسبه شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حمل و نقل عمومی قیمت پایه هشت هزار تومان پیش بینی شده است که این مبلغ  به عنوان ودیعه نیست و مبلغ قیمت خرید کارت است و با توجه به موضوع بیماری های واگیر دار و شیوع برخی بیماری کارت ها شخصی سازی خواهد شد.

تشکری هاشمی در ادامه گفت: کسانی که از کارت های تخفیف دار استفاده می کنند در روز می توانند چهار بار از خدمات مترو استفاده کنند و امکان استفاده بیش از چهار بار نخواهد بود ؛ همچنین جانبازان و خانواده شهدا؛ افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند داشت و دانشجویان  و دانش اموزان نخفیف ۵۰ درصد پیشبینی شده و کارت منزلت  برای لرای افراد بالای  ۶۰ سال با تخفیف ۹۰ درصد ارائه خواهد شد.

 در این جلسه مهدی شایسته‌اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ بلیت وسایل حمل و نقل عمومی اظهار داشت: مترو ستون فقرات حمل و نقل تهران و البرز محسوب می‌شود و ما ارزان‌ترین بلیت مترو در دنیا را در تهران داریم همچنین تخفیف‌هایی در زمینه بلیت مترو ارائه شده که همه این‌ها باعث کاهش درآمد مترو شده است.

وی افزود: در حال حاضر یک دهم قیمت تمام شده بلیت از شهروندان دریافت می‌شود که جبران مابه‌التفاوت بر عهده دولت و شهرداری است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران بیان داشت:‌در سال 1400 دولت بیش از 770 میلیارد تومان به مترو و شهرداری تهران بدهی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان برای سال 1401 ، 1500 میلیارد تومان بدهی توسط دولت در این راستا وجود داشته باشد.

شایسته‌اصل با اشاره به تغییرات در هواسازها با استفاده از آخرین فناوری‌ها برای ایجاد هوای پاک در مترو تهران گفت:‌ضدعفونی و خدمات فرهنگی و اجتماعی زیادی توسط مترو ارائه می‌شود بنابراین منابع مالی آن حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به اینکه نرخ بلیت مترو از تجریش تا کرج همان نرخ بلیت درون تهران است و تفاوت آن نهایت 300 تومان است گفت:‌همچنین حدود 100 نفر روزانه از سمت فرودگاه به تهران با مترو تردد می‌کنند بنابراین گاهی فعالیت مترو در این مسیرها چندان ارزش اقتصادی ندارد برای مسیر هشتگرد هم گاهی روزانه 200 مسافر و گاهی حتی یک مسافر هم نداریم و بر اساس هزینه‌ها فعالیت در این مسیرها نمی‌صرفد و اگر بنز برای این مسیر جهت تردد شهروندان بگذاریم به صرفه تر است.

وی گفت: خط 5 هم جزو فرسوده‌ترین ناوگان‌ها است و نیاز به اورهال دارد و روزانه 200  مسافر از این خط به تهران و کرج می‌آیند و از آنجایی که این قشر عمدتا کارگری هستند تغییرات بسیار حساس است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در قرائت جدول تعیین نرخ خطوط مختلف مترو گفت: برای خط داخل شهر ۲۵۰۰ تومان، برای بلیت تک سفره خط ۵، ۲۸۰۰ تومان، بلیت تک سفره هشتگرد ۷۵۰۰ تومان و برای بلیت تک سفره خط فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهاد داده شده است.

تشکری هاشمی افزود: در صورتی که امکان استقلال خط کرج توسط شهرداری فراهم شود برای خط کرج مبلغ ۱۰۰۰ تومان محاسبه خواهد شد. یعنی اگر برای خط کرج-تهران کسی بخواهد تنها از این خط استفاده کند بلیت جداگانه ای باید استفاده شود.

در ادامه این جلسه امانی با طرح پرسشی گفت: در ابتدا چطور می شود این تفکیک را انجام داد؟. تقریبا کاری نشدنی نیست و در صورت تحقق این موضوع نیز چرا باید برای ۴۰ کیلومتر تنها ۱۰۰۰ تومان پرداخت شود؟.

تشکری هاشمی در پاسخ به پرسش امانی اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنج ساله ششم تکلیف شده که کلیه خطوط متروی حومه باید در نهایت به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل داده شود. در این صورت نرخ گذاری کنترل و مدیریت در درازمدت بر عهده راه آهن جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی افزود: در مورد نرخ باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر تنها ۳۵۰ تومان برای تهران-کرج اخذ می شود. ما تأکید کردیم که اگر کسی فقط خواست مسیر کرج-تهران را برود چرا باید ۲۸۰۰ تومان بدهد. با استقلال این خط ۱۰۰۰ تومان پرداخت می کند که به عدالت نزدیک تر است. در مورد خط هشتگرد نیز در حال حاضر با توجه به اینکه این خط تازه تأسیس است تعداد بسیار کمی مسافر دارد به شکلی که برخی روزها قطار در این خط با یک مسافر و یا حتی بدون مسافر حرکت می کند.

صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه گفت: کسی که از متروی حسن آباد به ایستگاه امام خمینی (ره) می رود باید ۱۸۰۰ تومان پرداخت کند. چطور می شود از کرج تا صادقیه ۱۰۰۰ تومان بدهد. در این میان تناسبی وجود ندارد؛ لذا باید دقت شود که به عدالت نزدیک تر شویم.

520

اعضای شورای شهر تهران نهایتا پس از بحث و بررسی با پیشنهاد چمران در خصوص تعیین قیمت ۱۵۰۰ تومان برای کرایه خط متروی تهران-کرج موافقت کردند. به این ترتیب اعضای شورای اسلامی شهر تهران در بررسی کلی این لایحه با اکثریت آرا با افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو در شهر تهران برای سال آینده موافقت کردند.

اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی لایحه نرخ کرایه و بلیت وسایل حمل و نقل عمومی به بررسی قیمت بلیت اتوبوس پرداختند و تشکری هاشمی گفت: تخفیفایی که برای مترو برای اقشار مختلف در نظر گرفتیم برای اتوبوس هم در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده متوسط افزایش نرخ بلیت بخش خصوصی و عمومی در اتوبوسرانی ۲۵ درصد در نظر گفته شده است، ادامه داد: البته در برخی خطوط مبلغ کرایه نامتناسب بود که به آن ها اجازه داده شده است تا سقف حداکثر ۳۵ درصد افزایش کرایه داشته باشند و از آنجایی که در برخی خطوط افزایش ۲۵ درصدی لحاظ نمی شود به طور میانگین اعلام می کنیم که ۲۵ درصد بلیت اتوبوس افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه در تبصره های این لایحه دیده شده است که نرخ کرایه ناوگان مینی بوس نیز ۱.۲ برابر خطوط اتوبوس باشد، گفت: همچنین کرایه اتوبوس های دربستی نسبت به سال جاری ۳۵ درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه اتوبوس معلولان، جانبازان و... رایگان پیش بینی شده است، گفت: در این لایحه قید کردیم که در صورتی که اتوبوسرانی بتواند تجهیزات لازم را تأمین کند می تواند مشابه مترو از بلیت تک سفره استفاده کند.  با رأی اعضای شورای شهر تمامی این پیشنهادات تصویب شد.

در ادامه همچنین تشکری هاشمی گفت: در یکی از تبصره ها آمده است در صورتی که شهرداری بتواند اتوبوس پاک در ناوگان استفاده کند، مبلغ کرایه دو برابر می شود چرا که ناوگان برقی به لحاظ قیمت دو برابر ناوگان معمولی هستند و سرمایه گذاران باید برای سرمایه گذاری رغبت داشته باشند.

اقراریان در واکنش به این تبصره گفت: افزایش دوبرابری کرایه در خطوط معنا ندارد چرا که اگر همه اتوبوس ها پاک بودند و فردی نخواست سوار شود و کرایه بیشتر بدهد چکار کند؟

در ادامه این جلسه ،بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در جریان بررسی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی اظهار داشت: وضعیت اتوبوسرانی به صورتی است که متأسفانه این ناوگان طی سال‌های قبل مورد بی‌مهری قرار گرفته و حاصل آن فرسودگی حدود 75 درصد اتوبوس‌های پایتخت و تجهیزات مربوط به آن است.

وی افزود: همچنین طی دو سال گذشته هزینه تمام شده به رانندگان بخش خصوصی هم پرداخت نشده و همین مسأله سبب خسران آنها و تجمع و تحصن‌شان شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: 3 هزار دستگاه اتوبوس طی سال‌های اخیر از ناوگان اتوبوسرانی خارج شده و سه هزار اتوبوس دیگر هم زمین‌گیر شده و اکنون دو هزار اتوبوس فعال است بنابراین تصمیم امروز بین بودن و نبودن خدمات خواهد بود.

نکاحی با اشاره به اینکه امروز اتوبوسرانی 4 درصد سهم جابه‌جایی مسافران را در پایتخت به همراه دارد گفت: این چنین نیست که فقط اقشار ضعیف از اتوبوس استفاده کنند همچنین باید تلاش کنیم که به تکلیف 25 درصدی خود در اتوبوسرانی برای سهم حمل و نقل برسیم.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید به هزینه تمام شده‌اش برسد و جبران خسارات آن صورت گیرد در حال حاضر مسافر کرایه‌ای که پرداخت می‌کند 10 درصد هزینه تمام شده است و باید افزایش نرخ‌ها به صورت معقول و منطقی باشد که برای این بخش فعالیت مقرون به صرفه باشد.

محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر در جریان بررسی نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی گفت:  باید هزینه‌های اتوبوس‌ها را تأمین کنیم تا این ناوگان به مشکل برنخورد متأسفانه بخش خصوصی به دلیل مشکلات نگهداری و تعمیر و کمبود درآمد رغبت به فعالیت نمی‌کند.

وی گفت:‌باید تعادل را در مورد نرخ بلیت نگه داریم تا هم اتوبوسرانی بتواند هزینه‌هایش را تأمین کند و هم مردم دچار خسارت نشوند.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارها در این زمینه در نظر گرفتن مشوق‌هایی است مثلا اینکه برای فعالیت اتوبوس‌های بخش خصوصی در روز جمعه 50 درصد بیشتر افزایش نرخ بگذاریم این مسأله سبب خواهد شد که این افراد با رغبت بیشتری فعالیت کنند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم در حاشیه صحن امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران درباره نرخ کرایه‌ةای حمل و نقل عمومی در سال 1401 اظهار داشت: لایحه تعیین نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی امروز در صحن شورای شهر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و اعضای شورا نظرات‌شان را در این زمینه مطرح کردند.

وی افزود: برخی در قالب این لایحه پیشنهاد دادند در روزهای تعطیل کرایه حمل و نقل عمومی دو برابر شود که این مسأله پذیرفته نشد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: ولی برای اتوبوس‌ها برای شب که مسافر کمتری دارند تصویب شد  نرخ کرایه دو برابر باشد در ارتباط با نرخ سرویس مدارس هم هر زمان که لایحه مربوطه به شورا ارائه شد مصوبه‌ای خواهیم داشت.

چمران در مورد مترو خط کرج ـ تهران گفت: پیشنهاد دوستان این بود که میزان نرخ از 1500 تومان بیشتر نباشد که این مسأله رأی آورد در حالی که این مسیر طولانی است و بلیت تک‌سفره داخل تهران 2500 تومان پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین قرار شد تخفیفاتی برای خانواده شهدا، معلولان و جانبازان در نظر گرفته شود و بر همین اساس بلیت حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوس برای آنها رایگان خواهد بود با استفاده از کارت منزلت نیز بلیت حمل و نقل عمومی برای سالمندان 90 درصد تخفیف خواهد داشت برای برخی گروه‌های دیگر تخفیف 50 درصدی در نظر گرفته شد.