به گزارش اکو  ایران ،بررسی  بودجه 1401 کشور در مجلس به پایان رسید و بررسی مصوبه بودجه نشان می دهد تلاش های مدیران شهری برای افزایش سهم شهرداری ها از بودجه ملی چندان اثرگذار نبوده است . امروز نیز معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تکلیف شهرداری ها را روشن کرده بو گفته است که شهرداران با تغییر نگرش و به کارگیری روش‌های خلاقانه، ثروت تولید کنند و شهرداران نباید چشم به بودجه‌ی کشوری بدوزند بلکه باید اشتغال زایی کرده و به دنبال درآمدزایی باشند.

بهروز شیخ رودی معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم  در گفت و گو با اکو ایران با اشاره به سهم و توجه بودجه کل کشور به شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران در بودجه مصوب سال 1401 کشور گفت :‌با توجه به این که   آقای چمران در حالت بیماری از روی تخت بیمارستان با رئیس مجلس تماس تلفنی گرفتند و این تماس را از طریق شبکه های اجتماعی رسانه ای کردند و به مردم تهران اطمینان دادند که پیگیر سهم تهرانی ها از بودجه کل کشور هستند به ویژه بخش حمل و نقل آن و چندین بار هم  در صحن شورا نسبت به رئیس جمهور  عتاب و خطاب داشتند. امروز که داریم این بودجه را بررسی می کنیم می بیینیم این پیگیری ها و دلواپس نمایی ها فایده و اثری بر بودجه کل کشور نداشته است .

وی  در ادامه با اشاره به سهم حذف شده شهرداری ها از بودجه ملی گفت :‌در تبصره یک بودجه در سال 1400 کلان شهرها و تهران هم از قیر وی بی  یا وکیوم باتوم که وزارت نفت از طریق پالایشگاه ها در اختیار شهرداریهای سراسر کشور قرار می داد بهره مند می شدند برای این که آسفالت معابرشان را انجام دهند؛ امادربودجه مصوب 1401 شاهد این هستیم که مجلس بر اساس بند چهار جزء  ز تبصره یک بودجه کلان شهرها و از جمله شهر تهران را از این سهمیه قیر برای آسفالت معابر محروم کردند.

این حمایت با توجه به تورم در آسفالت و نوسازی و بهسازی معابر خیلی موثر بود و در دوره پنجم که کارخانه آسفالت شهرداری تهران دوباره راه اندازی شده بود و از محل همین قیر سهمیه ای و قیری که شهرداری از فرابورس تهیه می کرد، شهرداری آسفالت را تولید می کرد و شورای پنجم اجازه نداده بود که پولی بابت  خرید آسفالت مصرف شود و صرفا از پیمان کاران برای پخش کردن و توزیع آسفالت و بهسازی معابر استفاده می شد. این اولین اثر پیگیری های رئیی شورای ششم است که سهمیه قیر کلان شهرها حذف شد.

شیخ رودی با اشاره به این که یکی از تبصره های بودجه که به استفاده از تامین مالی خارجی یا فاینانس کمک می کند تبصره سه است گفت : مطابق جزء  سه تبصره سه دولت اجازه استفاده حداقل دو میلیارد دلار تسهیلات خارجی جهت ساخت و بهره برداری از خطوط مترو و قطارهای سبک شهری و طرح های کاهش آلودگی هوا و خرید اتوبوس حمل و نقل شهری را پیش بینی کرده و مجلس هم تصویب کرده است که این در لایحه قبلی دولت بود و چیزی اضافه نشده که بخواهیم بگوییم پیگیری های مدیریت شهری باعث اختصاص این مبلغ بوده است و مهم این است که به علت تحریم ها و عدم تصویب موافقت نامه های fatf و امکان استفاده از فاینانس را در حال حاضر نداریم مگر این که تحریم ها لغو شود و لوایح پالرمو و fatf تصویب شود تا آن زمان بشود از منابع فاینانس و تامین مالی بین المللی استفاده کنیم و آن موقع می شود چشم امید به این که این دو میلیارد دلار تسهیلات خارجی برای ساخت و بهره برداری از خطوط مترو و قطارهای  سبک شهری و طرح های کاهش آلودگی هوا و خرید اتوبوس حمل و نقل شهری اختصاص پیدا کند،داشت .

این کاشناس اقتصاد شهری اضافه کرد :‌ دو میلیارد دلاری که دولت اجازه داده تسهیلات خارجی و تامین مالی خارجی فاینانس استفاده  کنیم در مقابل اجازه هایی که در همین تبصره در قبال دو میلیارد یورو برای تعمیر و تجهیز خوابگاه های دانشگاه ها و دو میلیارد یورو برای اتصال راه آهن ایران به همسایگان و یک میلیارد یورو برای تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه های دولتی و یک میلیارد یورو برای هنرستان های آموزش و پرورش و مراکز فرهنگیان گذاشته   عدد آن چنان بالایی نیست که بگوییم مجلس پس از پیگیری شورای انقلابی برای حمل و نقل عمومی و شهری گذاشته است.

شیخ رودی با اشاره به این که یکی از امکاناتی که بودجه کل کشور برای مدیریت شهری کشور در نظر می گیرد تامین مالی از محل اوراق مالی اسلامی و اوراق مشارکت است گفت: مطابق بند د تبصره پنج بودجه 1401 کل کشور قانون گذار اجازه داده که شهرداری ها دوازده هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین خودشان و بازپرداخت اصل و سود آن توسط خود شهرداری ها منتشر کنند که آنچه برای اوراق مشارکت قطارهای شهری و خرید اتوبوس اختصاص پیدا می کند دولت 50%  آن و اصل و سودش را تقبل و پرداخت خواهد کرد و این هم بحثی است که وجود داشته و صرفا سقف رقم افزایش پیدا کرده است. البته از این دوازده هزار میلیارد تومان دو هزار میلیارد تومانش  برای اوراق مختص بازآفرینی شهری و بافت های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت رضا و حضرت معصومه و حضرت عبدالعظیم حسنی و شاهچراغ است که در اینها دولت دیگر 50% سود و اصل را نمی دهد و سود و اصل توسط شهرداری ها تضمین و پرداخت می شود.

شیخ رودی یادآورشد :  چالش اصلی شهرداری تهران این است که تضامین این اوراق مشارکت را نمی تواند فراهم کند تا بتواند از امکان انتشار صددرصدیش استفاده کند؛ کمااین که تا به امروز هر آنچه که اوراق مشارکتی که شهرداری منتشر کرده همگی زیر رقم هزار و پانصد میلیارد تومان است؛ یعنی شهرداری تهران هر سالی که حتی از شورا تا پنج هزار میلیارد تومان مجوز گرفته و آن چیزی که وزارت کشور به شهرداری تهران اجازه انتشار داده و بعد به بانک مرکزی رفته و متناسب با شرایط اعتباری شهرداری تهران مجوز انتشار گرفته  و سپس بانک ها حاضر شدند آن  را منتشر کنند زیر رقم هزار و پانصد میلیارد تومان است و آخرین ارقامی که منتشر شده هزار میلیارد بوده است.

 درست است مجوزهای کلان داده می شود اما شهرداری تهران برای آن که  بازپرداخت به موقعی برای اوراق مشارکت منتشر شده نداشته و بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت سهم خودش را به درستی انجام نداده نمی تواند از این امکان به درستی استفاده کند. دوازده هزار میلیارد تومان را قانون گذار پیش بینی کرده اما نهایت شهرداری تهران می تواند هزار میلیاردش را استفاده کند؛ آن هم در بهترین حالت.

وی ادامه داد: پیگیری های مدیران شهری و شورا حاصل جدی برای شهرداری تهران و مردم تهران در بودجه کل کشور نداشته و شاید بزرگ ترین دست آوردش حذف سهمیه قیر کلان شهرها بوده است.