به گزارش اکو ایران ،از نیمه بهمن ماه که قرارگاه مسکن درشهرداری تهران ایجاد شده شناسایی و فعال سازی ظرفیت های ساخت و ساز در تهران به یکی از ماموریت های اصلی شهرداری تبدیل شده است مدتی پیش کاوه حاجی علی‌ اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفته بود که یکی از فعالیت های این سازمان تفاهم و مذاکره با مالکان و سازندگان بزرگ مسکن در شهر از جمله بنیاد مسکن و بنیاد تعاون وزارت دفاع است  تا ظرفیت های آن ها را شناسایی و موانعی که برای فعال سازی این ظرفیت ها وجود دارد را رفع شود  تلاش شهرداری برای رسیدن به ساخت 180 هزار مسکن در سال است .

 حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به تازگی از استفاده از ظرفیت پادگان ها درجهت جهاد مسکن خبر داده است . او به اکو ایران گفته است :امیدواریم سال 1401 سال رونق مسکن به ویژه رونق با کیفیت و مسکن ایرانی و اسلامی باشد . براساس مصوبه بودجه سال 1401 مشوق هایی  برای تعدادی از گروه های جامعه  مستند به قوانین  بالا دستی است در نظر گرفته شده ، مانند ایثارگران ، نخبگان علمی ،شهدای خدمت آتش نشانی و پرسنل شهرداری با 5 سال سابقه کار و...

شهرداری انتظار دارد با کمک این  مشوق ها رونق در بازار ساخت و ساز ایجاد شود بر اساس سیاست جدید به کسانی که با استفاده از نرم افزار BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمانی) بتوانند نقشه هایشان را به شهرداری ارائه کنند 10 درصد تخفیف داده شود  و تمام کسانی که در حوزه ساخت و ساز هستند می توانند از این تخفیف ها استفاده کنند .

استفاده از این نرم افزار یک کار دانش بینان است و به کاهش فساد،سرعت در صدور پروانه و تطبیق زودتر نقشه ها و ... کمک می کند .

به گفته صارمی ارائه  بسته های تشویقی برای رونق ساخت و ساز بخشی از فعالیت های قرارگاه مسکن است . این قرارگاه بیشتر فعالیت هایش متمرکز بر فعالیت های بین بخشی است .

معاون شهردار تهران یادآورشد:سازمان نوسازی شهر تهران متولی این کارهست ولی قرارگاه مدیریت کامل تری می کند که بتواند از ظرفیت های ناشناخته شهر برای رونق ساخت و ساز استفاده کند. این حوزه و این قرارگاه بیشتر رویکرد هم افزایی در بخش های ارتباط با بنیادمسکن انقلاب ، نهادهای انقلابی ، وزارت راه و شهرسازی و شرکت ها و لشکر انبوه سازان خرد که بتواند ازظرفیت های آنها را در حوزه ساخت و ساز فعال کند . اما این که به نهاد و مجموعه خاصی تخفیف داده شود چنین چیزی نیست اما از همه نهادها که ظرفیت این کار را دارند می خواهیم به این حوزه ورود کنند زیرا تسهیل گری در صدور پروانه ساخت وکمک به روش های مختلف را در دستور کار داریم .

او درخصوص این که آیا درجهاد مسکن سازی از زمین های پادگان ها نیز استفاده می شود یا خیر گفت:یکی از توافق نامه های ما در این حوزه سال گذشته امضا شده و درحال حاضر در شورای معماری و شهرسازی است و یکی از پادگان ها را توافق کردیم .بر این اساس که 70 درصد آن به سرانه های شهری تبدیل شود و 30 درصد اختیارآنها قرار گیرد و دو پادگان دیگر هم در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال 5 پادگان را در این حوزه تعیین تکلیف کنیم .

او درپاسخ به این پرسش که این که در لیست پادگان هایی که برای حوزه مسکن سازی در نظر گرفته شده پادگان 06 هم قرار دارد گفت : هنوز مطالعات پادگان 06 شروع نشده اما در جزو برنامه های امسال ما هست .