به گزارش اکوایران ، مشاهدات میدانی از وضعیت فایل های رهن و اجاره، از کمبود فایل های جدید در این بازار حکایت دارد.

مشاوران املاک در برخی از مناطق شهر تهران، غالبا می گویند که هنوز فایل های زیادی برای اجاره از سوی موجران ارائه نشده و با کمبود فایل های استیجاری مواجه هستیم.

بررسی های میدانی نشان می دهد، تعداد مستاجرانی که به بنگاه های معاملات ملکی مراجعه می کنند کم نیست اما تنوع فایل بسیار محدود است.

پیگیری علت این موضوع از سوی برخی مشاوران املاک در سطح شهر نشان می دهد، برخی از موجران ترجیح می دهند تا ملک خود را اجاره ندهند یا در صورت تمایل به اجاره، رقم های بالایی را پیشنهاد می هند.

البته در بین فایل های پیشنهادی، برخی موجران هم با افزایش منطقی اجاره بها نسبت به سال گذشته، با مستاجر فعلی خود تمدید کردند یا به مستاجر جدید اجاره دادند اما شرایط کلی بازار از نرخ های پیشنهادی بالا و در عین حال کمبود فایل حکایت دارد.

در همین خصوص، یکی از فعالان بازار اجاره در غرب تهران در خصوص ترجیح برخی موجران به خالی نگه داشتن ملک خود، می گوید: وقتی علت را از آنها جویا می شویم توجیه‌شان این است که هزینه های نگهداری و تعمیرات تقریبا با پولی که از اجاره دریافت می کنیم برابری می کند و مقتقدند، اجاره دادن ملک برایشان صرفه اقتصادی ندارد.