به گزارش اکوایران ،وضعیت اتوبوس های تهران بحرانی است . تعداد اتوبوس های فعال پایتخت حدود 2 هزار و 500 دستگاه است .یکی از راهکارهای مدیریت شهری برای جبران کمبود ناوگان خرید اتوبوس های دست دوم از کشورهای اروپایی بوده است . راهکاری که بارها به عنوان یک راهکار فوری از سوی مسئولان شهری مطرح شده اما همیشه مخالفان آن از جمله اعضای شورای شهر مانع اجرایی شدن این راهکارها بودند و آن را راهکاری تحقیر آمیز توصیف می کردند که تجربه گذشته هم نشان داده درکوتاه مدت همین اتوبوس ها هم به آمار اتوبوس های از کارافتاده افزوده می شود .

مجتبی شفیعی،معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اولین بار در صحن شورای شهر تهران خبر خرید اتوبوس های دست دوم اروپایی را داد . او  معتقد است مدیریت شهری اتوبوس‌های فرسوده که با احیاء مورد استفاده قرار گرفته‌اند را شایسته شهروندان نمی‌داند و بر همین اساس باید از همه شرایط ممکن برای بهبود اضطراری و فوری ناوگان اتوبوسرانی بهره بگیریم. بخش خصوصی اعلام کرده که می‌تواند اتوبوس‌هایی را وارد تهران کند که نسبت به اتوبوس‌های فعال پایتخت که عمرشان به بیش از ۱۶ سال می‌رسد عملکرد و کیفیت بسیار بهتری دارند، باید به این نکته توجه داشت که با توجه به شرایط فعلی انجام این کار بسیار مناسب است.

به گفته شفیعی متخصصان فنی شرکت واحد از این اتوبوس‌ها بازدید کرده‌اند و تصاویر آنها موجود است این اتوبوس‌ها با بهترین کیفیت تولید و بازسازی شده‌اند. متأسفانه در برخی از اخبار آمده است که این اتوبوس‌ها در حال تعمیر شدن هستند اما باید به این موضوع تاکید کنم که اصلاً این موضوع صحت ندارد. تمامی این اتوبوس‌ها در اروپا اورهال(تعمیرات اساسی) شده‌اند.

مطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران  هم درباره نو نوار کردن ناوگان اتوبوسرانی تهران با اتوبوس های دست دوم اروپایی می گوید :‌برخلاف آنچه متاسفانه عنوان می‌شود 50 اتوبوس وارد شده، این‌گونه نیست و 250 اتوبوس خریداری شده و در بخش اول 50 اتوبوس وارد شده است. این اتوبوس‌ها کاملا سالم، مناسب و دارای استانداردهای روز هستند که تنها برای رنگ‌آمیزی منطبق با هویت بصری اتوبوس‌های تهران، همچنین نصب دستگاه کارتخوان معطل ورود به خط هستند و هیچ مشکل دیگری ندارند.

به گفته او با هزینه یک اتوبوس تولید داخل که البته اتوبوس‌های داخلی مناسب و باکیفیت هستند، می‌توانیم 4 اتوبوس چند سال استفاده‌شده خریداری کنیم که اتفاقا اینها کیفیت بالایی دارند، هیچ مشکلی از بابت کیفیت ساخت ندارند و کاملا سالم هستند. هر یک اتوبوس با 4 اتوبوس برابری می‌کند.فروشنده تضمین قطعات را کرده است و اتوبوس‌ها کیفیت بالا و استهلاک پایینی دارند.

 اما مجلسی ها هم موافق این راهکار شهرداری تهران نیستند . محسن پیرهادی ،نماینده مجلس معتقد است که  شوراهای اسلامی شهرها و مدیریت‌های شهری باید به این سمت و سو بروند که از خودروسازان داخلی خرید کنند، نه اینکه به دنبال خرید از خارج و بدتر از آن خودروهای کارکرده و دست دوم باشند.

  مصطفی آقامیرسلیم عضو کمیسیون اصل نود یکی از منتقدان خرید اتوبوس های دست دوم است  . او تندتر از باقی منتقدان این راهکار به شهرداری انتقاد می کند و می گوید : ‌به مجلس خرید اتوبوس دست‌دوم را نه افتخاری برای شهرداری تهران و نه خدمت به شهروندان تهرانی می داند و می گوید : این اقدام دهن‌کجی به تولیدکنندگان داخلی است و موجب تاراج ارز کشور می‌شود.

اوخانه ملت گفته است که اخیرا شهرداری تهران برای رفع کمبودهایی که در شبکه اتوبوس‌رانی دارد مبادرت به درخواست مجوز برای واردات اتوبوس دست دوم و بازسازی شده از خارج کرده است این در حالی است که متقابلا کارخانه‌های اتوبوس‌سازی کشور از عدم سفارش‌گذاری شهرداری‌ها و راکد شدن تولیدات خود شکایت دارند.

این نماینده مجلس ادامه می دهد : در حقیقت امکانات فنی و نیروی انسانی کشور علی رغم نیاز به محصولات تولیدی آنها به دلیل‌ مدیریت نامناسب به سمت رکود می‌رود و شهرداری برای رفع نیاز اتوبوس‌های مستعمل را که معلوم نیست در چه شرایطی است، صرفا به دلیل‌ ارزان بودن وارد می‌کند و ارز کشور را به تاراج می‌دهد. این طرز کار برازنده کشور ما نیست، خرید اتوبوس دست دوم از خارج نه افتخار است برای شهرداری و نه خدمت به شهروندان تهرانی ولی دهن‌کجی است به تولیدکنندگان داخلی و توهین به شعار سال و سند تحول دولت است.میرسلیم تاکید می کند :‌شورای شهر باید از تغافل خود را برهاند و شهرداری تهران نیز باید خود را اصلاح کند.

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم از مخالفان جدی خرید اتوبوس های دست دوم برای تهران است .او می گوید: این موضوع تاکنون به تصویب شورای اسلامی شهر تهران نرسیده است و به هیچ عنوان خرید اتوبوس‌های دست دوم خارجی را به مصلحت نمی‌دانیم.

به گفته تشکری هاشمی در شرایطی که به رغم توان تولید در داخل کشور از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه نشده است، واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی، ظلم بزرگی به تولیدکنندگان داخلی است.

تشکری معتقد است :هیچ مصرف‌کننده عاقلی وسیله نقلیه‌ای را که شرایط آرمانی و مناسبی دارد، از رده خارج نمی‌کند. اینها وقتی قابلیت‌ها و کارایی خود را از دست دادند و استانداردهای آنها کاهش پیدا می‌کند، اقدام به ورود این اتوبوس‌ها می‌کنند، لذا اولین مساله این است که اتوبوس‌های مذکور کارایی لازم را ندارند و نکته بعدی اینکه به دلیل کارکردی که دارند ممکن است حتی در ماه‌های اول سالم به نظر برسند، اما به دلیل استهلاکی که دارند خیلی زود به فرسودگی کامل می‌رسند.

اماپلیس این اتوبوس ها را شماره گذاری کرده است . سردار سید کمال هادیانفر درباره واردات اتوبوس های دست دوم می گوید: در دولت قبل مصوبه ای مبنی بر واردات اتوبوس های پایین سه سال از مدل وجود داشت مثلا اتوبوس های سال ۲۰۱۹، ۲۰۱۸ و ... در حال حاضر نیز حدود ۲۰۰۰ اتوبوس وارد و پلاک شده است. این اتوبوس ها دست دوم و کار کرده به آن معنایی که در ذهن ایجاد می شود نیستند. در واقع اتوبوس های استوکی هستند که کیفیت خوبی هم دارند.

هادیانفر ادامه می دهد : ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز در سراسر کشور منتظر شماره گذاری هستند اما شرط آن اسقاط اتوبوس یا کامیون است و همین موضوع سبب عدم شماره گذاری اینها شده است. اینها باید این مشکلات را رفع بکنند که البته رایزنی هایی با وزارت راه، وزارت صمت و ... انجام شده است. با توجه به اینکه با حکم دیوان سن فرسودگی از خودروهای سنگین برداشته شد در حال حاضر مالکان بسیاری از خودروهای سنگین فرسوده دیگر تمایلی به اسقاط وسیله نقلیه خود ندارند.وی درباره اتوبوس هایی که از سوی شهرداری مجوز بازسازی یا اصطلاحا اورهال را گرفتند نیز می گوید : این اتوبوس ها نیز پس از بازسازی باید معاینه فنی دریافت کنند.

به نظر می رسد با وجود مخالفت ها شهرداری سیاست های خود درخصوص خرید اتوبوس های دست دوم را دنبال کرده است وبه زودی 250 اتوبوس اروپایی کارکرده به خیابان های تهران می آیند .