اعضای شورای شهرششم امروز نام گذاری هفت معبر شهری را در دستور کار خود قرار دادند که دو تغییر نام با حاشیه هایی همراه بود .نخست تغییر نام خیابان فرجام و دیگری تغییر نام خیابان انوشیروان .سخنگوی شورای شهر تهران در دفاع از این تغییر نام گفت که ما در جمهوری اسلامی سیاست های رسمی داریم. یا انقلاب کردیم یا خیر. انقلاب اسلامی سال 57 ضدیت با سلطنت 2500 ساله داشت یعنی ما غیر از پادشاهی حضرت سلیمان و حضرت داوود هیچ پادشاهی را به رسمیت نمی شناسیم. هم اکنون چند کوچه در اطراف دفتر مقام معظم رهبری به اسم پادشاهان است. اینکه ما اسم شهید را بر روی این کوچه ها بگذاریم منافاتی ندارد.

 نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران در توضیح  این نامگذاری گفت : در سومین جلسه کمیسیون نامگذاری هفت تصمیم جدید برای اسامی معابر شهری در نظر گرفته شد که در مورد اول پیشنهاد تغییر نام خیابان فرجام حد فاصل بزرگراه شهید باقری و بزرگراه امام علی (ع) در منطقه 4 به نام شهید ابومهدی المهندس ارائه و مورد تایید کمیسیون قرار گرفت.

وی ادامه داد: مورد دوم مربوط به بلوار صدرا است که این بلوار در حد فاصل میدان المپیک تا بزرگراه آیت الله مهدوی کنی در منطقه 22 قرار داشته و بر اساس تصمیم کمیسیون نامگذاری این بلوار به نام حسن یزدانی از کشتی گیران با اخلاق کشورمان که در رقابت های 2021 در برابر حریف آمریکایی مدال طلای 86 کیلوگرم را برای کشورمان به ارمغان اوردند، پیشنهاد می شود.  این نامگذاری به نیابت از تمامی کشتی گیران پر افتخار کشورمان صورت گرفته است.

معدنی پور خاطر نشان ساخت: در خیابان آیت الله کاشانی، بلوار شقایق واقع در منطقه 5، کوچه ای به نام کوچه ششم وجود دارد که نام آن با حفظ شماره پیشنهاد می شود که به نام شهید تقی ورکش تغییر کند.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به تغییر نام خیابان هلالی اشاره کرده و اظهار داشت: این خیابان که حد فاصل خیابان فلسطین و خیابان دانشگاه در منطقه 11 واقع شده پیشنهاد می شود به نام  شهید بزرگوار غلامرضا صالحی از فرماندهان شهید لشکر 27 تغییر نام پیدا کند. همچنین پیشنهاد می شود تا خیابان انوشیروان تغییر نام داده و به اسم شهید محمود شهبازی از فرماندهان لشکر 27 تغییر نام یابد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پیشنهاد می شود خیابان دانا واقع در حد فاصل خیابان دانشگاه و خیابان 12 فروردین در منطقه 11 به نام شهید سعید سلیمانی از فرماندهان شهید لشکر 27 تغییر نام دهد. مجموعه فرهنگی جدید الحداثی در یافت اباد واقع در خیابان شهید زندیه ابتدای خیابان شهید باقری در منطقه 18 واقع شده که پیشنهاد می شود تا به نام شهید محسن شهریاری تغییر نام یابد که این شهید بزرگوار از اهالی همان محله می باشند.

نجفی: استفاده از نام شهدا برای خیابان های جدید

در ادامه این دستور جلسه سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مخالف تغییر نام خیابان های بزرگ است، گفت: خیابان های بزرگی مثل فرجام نباید تغییر نام پیدا کنند. برای مثال هم اکنون نام شهید سلیمانی بر روی بزرگراه رسالت گذاشته شده اما هنوز می بینیم این نام به صورت عمومی مورد استفاده قرار نمی گیرد و یقینا این موضوع برای خیابان فرجام نیز اتفاق خواهد افتاد و شاید 20 سال نیاز باشد تا این اسم در بین مردم جا باز کند.

وی ادامه داد: اعتقادم این است که برای نامگذاری خیابان ها و مزین کردن آنها به نام شهدای بزرگوار می بایست از خیابان های جدید استفاده کرد.

این عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به نام گذاری یکی از معابر شهر به نام حسن یزدانی ادامه داد: بنده به عنوان اولین کسانی بودم که خواستار استفاده از نام ورزشکاران و جوانمردان بودم ولی طی صحبتی که با دوستان داشتم دیدم که به قول حضرت امام میزان حال فعلی افراد است و معلوم نیست در اینده چه اتفاقی می افتد و باید منتظر بود که اینده افراد چه می شود تا بخواهیم نام گذاری ها را به انجام برسانیم.

در ادامه این جلسه پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: چون از نام مقدس شهدا استفاده می شود باید به این نکته توجه شود که نباید فرهنگ ایرانی با اسلامی رو به روی هم قرار بگیرند.

وی ادامه داد: بعضا تقابلی ایجاد می شود لذا پیشنهاد می کنم برای خیابان انوشیروان اسم شهید گذاشته نشود و نام این شهید بزرگوار را در جایی استفاده کنیم که محل تعارض و تناقض نباشد.

در بخش دیگر این جلسه مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با اشاره به پیشنهاد صورت گرفته در مورد نامگذاری خیابان فرجام بیان داشت: نام شهید ابومهدی المهندس مقداری در بیان ثقیل است. حال ما این نام را برای خیابانی که داری قدمت است می گذاریم و باعث می شود تا نوعی تعارض اجتماعی در جغرافیا و محل ایجاد شود و عملا نام شهید کاربری خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: اگر ما می خواهیم نام و مقام شهید را حفظ کنیم در نامگذاری، معبری را شناسایی کنیم که به لحاظ هویت تاریخی ضعیف تر باشد تا نام شهید بهتر مورد بهره برداری قرار گیرد.

او همچنین در مورد نامگذاری خیابان انوشیروان فرمایش اقای سروری یک نوع دیگری ذکر می کنم. شهید محمود شهبازی یکی از شهدای والامقامی بود که در تاریخ به آن زیاد پرداخته نشده است ولی گذاشتن نام مبارک این شهید در برابر نوشیروان نوعی تضاد ایجاد کند. هرچند که انوشیروان یک پادشاه ظالم بوده اما بالاخره یک دوره ای از پادشاهی ایران را در اختیار داشته بوده و هم اکنون گذاشتن نام مبارک شهید در این جا به هر دلیلی می تواند تقابل ایجاد کند که این نوعی جفا در حق شهید است. به همین دلیل خواهش می کنم تا در این خصوص تجدید نظر صورت گیرد.

29895b16-0add-4056-912a-7cdfc8ac9a3a

در ادامه این جلسه علیرضا نادعلی شهرستانکی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در جایگاه موافق پیشنهادات ارائه شده برای تغییر نام هفت معبر شهری اظهار داشت: در کمیسیون تعیین نام اتفاقات و کار کارشناسی صورت میگیرد و در این کمیسیون  نماینده فرهنگستان و دیگر اعضا حضور دارند و نتیجه گیری بر اساس نگاه کارشناسی اتخاذ می شود.

وی ادامه داد: یکی از موارد که در تصمیم گیری ها موثر است تعداد تکرار اسامی موجود در کل خیابان ها و معابر تهران است. برای مثل نام صدرا از اسم های بسیار پر تکرار در تهران است. اتفاقا این بلوار جدیدالاحداث است و در دهکده المپیک قرار دارد که در جوار آن اسم چند تن از قهرمانان دیگر کشتی و المپیک نامگذاری شده است. بر همین اساس احساس شد که نام حسن یزدانی در کنار دیگر قهرمانان می تواند جایگزین شود. باید به این نکته توجه داشت که نام صدرا در این محدوده هنوز قدمت ندارد.

وی در توضیح چرایی تغییر نام خیابان فرجام بیان داشت: در اینکه اسم شهید ابومهدی المهندس را در یکی از خیابان های بزرگ گذاشتیم کار اشتباهی نبود. ما از مجموع تجربیات نامگذاری استفاده کردم با توجه به این نکته که نام ابومهدی المهندس از منظر دیپلماسی شهری دارای اهمیت است و می تواند نشان دهنده پیوند عمیق ملت ایران و عراق باشد. ما نمی توانیم اسم این شهید بزرگوار را در کوچه ای کوچک و گم بگذاریم هرچند که باید توجه کرد که ما هم اکنون خیابان جدید التاسیسی ندارم تا از ظرفیت آن برای تغییر نام استفاده کنیم.

نادعلی خاطر نشان ساخت: فرجام به نوعی نامی خنثی است ولی با این وجود تصمیم گیری شد تا نام فرجام در داخل پرانتز حفظ شود تا مردم اگر خواستند از این نام استفاده کنند دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: در مورد تغییر نام نوشیروان نیز باید توضیح دادکه ما در جمهوری اسلامی سیاست های رسمی داریم. یا انقلاب کردیم یا خیر. انقلاب اسلامی سال 57 ضدیت با سلطنت 2500 ساله داشت یعنی ما غیر از پادشاهی حضرت سلیمان و حضرت داوود هیچ پادشاهی را به رسمیت نمی شناسیم. هم اکنون چند کوچه در اطراف دفتر مقام معظم رهبری به اسم پادشاهان است. اینکه ما اسم شهید را بر روی این کوچه ها بگذاریم منافاتی ندارد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص نامگذاری های صورت گرفته، گفت: باید چارچوبی را برای نامگذاری ها مشخص کنیم و در جلسه ای کمیسیون فرهنگی اجتماعی به شرح آن بپردازد.

وی ادامه در پاسخ به سخنان نادعلی بیان داشت: ما انقلاب کردیم و رژیم سلطنتی را برانداختیم. قرار بود اخلاق سلطنتی نداشته باشیم، ظلم نکنیم، مردم داری کنیم، فساد نباشد، استقلال باشد و وادادگی به بیگانگان صورت نگیرد که خوشبختانه در بخش اعظمی جمهوری اسلامی در این خصوص موفق بود اما قرار نیست اثار تاریخی تمدنی خودمان را محو کنیم. بالاخره اینها جزئی از تاریخ ایران هستند. تاریخ ایران را نمی توان نادیده گرفت و ان را حذف کرد. در مورد خیابان فرجام این نام تاریخی و ایرانی است که سال ها در ان منطقه استفاده می شود. ما می توانیم از معابر جدید و خیلی جا نیافتاده جهت نامگذاری استفاده کنیم و در نامگذاری به شاخصه هایی همچون ایرانی، اسلامی، انقلابی و فرهنگ تمدنی توجه داشته باشیم.

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای شهر گفت: در ابتدای نامگذاری هر اسمی را بگذاریم اول برای مردم نامانوس است و در ابدا سخت میگیرند و سپس نسبت به آن عادت می کنند. همانطور که در تغییر نام خیابان های شهید بهشتی و شهید مطهری این رویکرد وجود داشت ولی بالاخره به تدریج و موضوع حل می شود لذا نباید روی این مساله پا فشاری کنیم.

وی ادامه داد: در مورد نام شهید ابومهدی المهندس باید گفت که از نظر گفتاری مشکلی ندارد و سخت نیست اما حیف است برای او خیابان فرجام را انتخاب کنیم. پیشنهاد میکنم بلوار بهتری در این خصوص پیشنهاد شود.

وی بیان کرد: در باره تغییر انوشیروان باید توجه داشت که اینها سابقه تاریخی ما هستند مثل کوروش و داریوش و نمیتوانیم آنها را ترد کنیم. توجه به این نکته ضروری است که نباید تقابل ایجاد شود ان هم با نام یک شهید.

در پایان بررسی این دستور نمایندگان مردم در شورای شهر تهران با 14 رای موافق به تغییر نام بلوار صدرا به نام قهرمان حسن یزدانی و به اتفاق آرا به تغییر نام های کوچه ششم به نام سردار شهید تقی ورکش با حفظ شماره، خیابان هلالی به نام شهید غلامرضا صالحی، مجموعه فرهنگی جدیدالاحداث به نام شهید محسن شهریاری رای مثبت دادند.