به گزارش اکو ایران ،روزهای پایانی شهریور امسال ۲۰ غرفه در بخش غربی بازار گل محلاتی سوختند وبا وجود آنکه جمعیت زیادی در بازار بودند حادثه بدون خسارت جانی به پایان رسید، اما امروز باز هم در اثرانفجار در بازار گل محلاتی و حریق در این بازار دو نفر جان خود را از دست دادند و 5 تن نیز به بیمارستان منتقل و سه نفر هم سرپایی درمان شدند.

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره این حادثه گفته است که  ساعت ۱۴:۵۰ دقیقه ظهر امروز وقوع انفجار و حریق در باز گل محلاتی واقع در خیابان زمزم از طریق سامانه ۱۲۵ به نیروهای آتش‌نشانی اطلاع داده شد. بلافاصله نیروهای چهار ایستگاه آتش نشانی همراه با تانکر آب و تجهیزات تنفسی به محل حادثه اعزام شدند. حدود ۵ مغازه به دلیل حریق و انفجار تخریب شده و تاکنون دو نفر که زیر آوار محبوس شده بودند، خارج ولی به تایید نیروهای اورژانس جان خود را از دست داده‌اند.عملیات اطفاء حریق به پایان رسیده ولی جستجو و نجات همچنان ادامه دارد.

بارها اعضای شورای شهر تهران نسبت به ایمن سازی این بازار تذکر داده بودند . در آتش سوزی بزرگی که سه ماه پیش در این بازار رخ داد ، احمدصادقی عضو شورای شهر تهران بر لزوم ایمن سازی بازارگل شهید محلاتی در منطقه ۱۴ تاکید کرد.

 او از شهردار تهران خواست  به آتش نشانی، سازمان مدیریت بحران و شهرداری منطقه ۱۴ ماموریت بدهد  که ایمنی بازار گل منطقه ۱۴ و رشد بی رویه و غیرقانونی در دستور کار قرار دهند.

صادقی این تذکر را بعد از آتش سوزی شهریورماه در صحن شورای شهر داده و گفته بود که بنده نسبت به این محل شناخت داشتم و از هفته های گذشته تیمی گذاشته بودم که بروند و آنجا را بررسی کنند و جلساتی با شهردار منطقه و مدیر این مجموعه داشته باشند که روز گذشته حین بررسی ها، پیش بینی بنده درست از آب درآمد و آتش سوزی شد، این بازار گل در جایی کاملا بدون مجوز و با توسعه بی رویه است و سال به سال تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که توسعه انجام می شود بدون اینکه شهرداری ورود پیدا کند. کار غیر قانونی است و شهرداری به این مسئله ورود نکرده و جای تعجب دارد.

محلاتی 2

مهدی چمران هم با تاییدتذکر صادقی گفته بود این بازار گل یکی از مکان هایی است که می تواند بسیار مفید و موثر باشد و می تواند خطر آفرین هم باشد که شده و باید به آن رسیدگی شود و از شرایط کنونی نجات پیدا کند.

سید جعفر تشکری هاشمی  رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ،هم نسبت به نا ایمن بودن این بازار گل تذکر داده بود . او بازدیدی هم از این بازار گل داشت  و درخصوص مشکلات آن گفته بود: فقدان ایمنی و نبود سازه مناسب در بازار که امکان فرو ریختن آن وجود دارد، تراکم بالای جمعیت، مسائل اجتماعی و فرهنگی و مباحث حقوقی در زمینه مالکیت از جمله مشکلات قدیمی و کهنه‌ی این بازار گل است. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر معتقد بود رفع مشکلات بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران تنها بر عهده شهرداری نیست و دستگاه قضایی، دولت و کمیسیون ماده ۵ باید با مدیریت شهری در حل مسائل و مشکلات این بازار همکاری کنند و به این منظور، در ابتدا باید مسائل قانونی و مشکلات حقوقی مستأجران و کسبه شاغل در آن با پیگیری مستمر شهرداری منطقه ۱۴ حل و فصل شود. 

تشکری هاشمی هم نسبت به ایمنی این بازار هشدار داده و گفته بود  ایمنی بازار محلاتی به هیچ عنوان مناسب نیست و نیاز به  رسیدگی عاجل دارد .

روزگذشته نیز مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره وضعیت ایمنی بازار گل شهید محلاتی به رسانه ها گفته بود: سازمان آتش‌نشانی با تشکیل کارگروهی در حال بررسی این موضوع است و هنوز در مرحله کارشناسی هستیم تا بتوانیم بهترین اقدامات را انجام دهیم.

 

همچنین کامران عبدلی، سرپرست معاونت حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی هم گفته بود: در این بازار به دلیل عدم ایمنی و عدم رعایت اصول اولیه، چندین بار حریق صورت گرفته که خوشبختانه خسارات زیادی هم نداشته است. دستورالعمل حداقلی درنظر گرفته شده که بتوان ضریب ایمنی در این بازار را افزایش داد. قرار است بحث چیدمان در این بازار، راه‌های خروجی که تعبیه شده، سیم‌کشی و تجهیزات برق و در نهایت آموزش‌های شهروندی را ملاک عمل برای ایمنی در این بازار قرار دهند.