به گزارش اکو ایران ،گزارش حادثه دو قطار مترو کرج - تهران ابتدا در جلسه هم اندیشی شورای شهر تهران بررسی شد و سپس مدیران حمل و نقلی شهرداری به صحن شورای شهر آمدند تا دوباره این گزارش را در صحن تکرار کنند . مهدی چمران پیش از آغاز جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به بررسی گزارش حادثه متروی تهران – کرج در جلسه هم اندیشی گفت : نیمی از جلسه هم اندیشی درباره حوادث مترو بود و راه های پیشگیری و راه های تامین قطعات و خرید لوازم که اصل مشکل مترو را این مسایل تشکیل می دهد و قرار شد گزارش مفصل تر را در صحن شورای شهر مطرح شود .

وی ادامه داد : این مشکلات دغدغه ای بود که از ابتدا ما را رنج می داد و برخی نگاه دیگری به این مکشلات داشتند و حوادث را می دیدند و اگرمشکلات را حل نکنیم تضمینی نیست که تکرار نشود .

چمران با بیان این که وضعیت قطعات یدکی در مترو بحرانی است گفت : در گذشته خرید های لازم در این حوزه انجام نشده است و انبارها خالی شده است  و در گذشته هر چه خراب شده است کنار گذاشتند و اگر قطعه نویی وجود داشته به کار گرفته شوده است و دیگر ما قطعه نویی نداریم و وضعیت درمترو به وضعیت بحرانی رسیده و باید به سرعت در این حوزه خرید های لازم انجام شود و قطعات مورد نیاز تامین شود .

رییس شورای شهر تهران گفت : سیستم های سیگنالینگ  مترو مربوط به  20 سال پیش است و زمانی هم که نصب شد خودش از زمان خود عقبت تر بود زیرا خرید ها از قبل انجام شده بود ، این سیستم باید به روز و دقیق شود و این گونه نباشد که خیلی راحت سیستم خاموش شود و مرکز کنترل از آن خبرنداشته باشد  حتی قطار کناری هم خبر نداشته باشد این نشان دهنده نقص سیگنالینگ است و نشان می دهد که باید سیستم ها به روز شود .

اودرخصوص چالش های مالی در شهرداری گفت : دیگر در این زمینه بحث مالی مطرح نیست و موضوع جان انسان هاست و فراتر از اعتبارات شهرداری است و  باید مجلس و دولت به بحران مترو ورود کنند و جان هزاران مسافر دست یک نفر داده می شود باید حداقل امکانات هم فراهم شود .

چمران درخصوص این که عدم خرید تجهیزات به دلیل تحریم ها بوده است یا ضعف مدیریت گفت: در دوره گذشته هم پولی به شهرداری داده نمی شود و در این حوزه تحریم ها اثر چندانی نداشته به خصوص که این خریدها بیشتر از چین خریداری می شده و روش های مختلفی برای تهیه آن وجود دارد .