به گزارش اکوایران، روز جمعه قیمت نفت به دلیل افزایش تنش‌های سیاسی، افزایش پیدا کرد. قیمت نفت برنت حوزه دریای شمال در این روز، به 93 دلار و 27 سنت رسید. آخرین باری که قیمت نفت این حدود بود مربوط به اکتبر 2014 می‌شد. در آن زمان قیمت این شاخص نفتی به 93 دلار و 70 سنت رسیده بود.

شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدیت هم روز جمعه با افزایش 2.3 درصدی به 92 دلار و 31 سنت رسید. قیمت این شاخص نفتی در سپتامبر 2014 به 93 دلار و 17 سنت رسیده بود.

بسیاری از خریداران نفتی انتظار دارند که افزایش تنش‌های سیاسی منجر به کاهش عرضه نفت شود. به همین خاطر است که تقاضا برای نفت افزایش پیدا کرده و قیمت را هم بالا برده‌است.

قیمت نفت در سال جدید میلادی افزایش 20 درصدی را تجربه کرده و احتمال می‌رود که به زودی از مرز 100 دلار به ازای هر بشکه هم عبور کند. البته برخی از دیگر تحلیل‌گران می‌گویند ریسک‌هایی هم در مورد نفت وجود دارد و می‌تواند قیمت را کاهش دهد.

یکی از مسائلی که می‌تواند کاهش قیمت نفت را در آینده‌ای نه چندان دور رقم بزند، افزایش تولید نفت است. در واقع امکان دارد بازار دوباره با مازاد عرضه نفت روبه‌رو شود. به‌علاوه، سویه‌های جدید کرونا می‌توانند تقاضای نفت را تحت تاثیر قرار دهند.

در حال حاضر، شرایط سخت آب‌وهوایی در آمریکا و طوفان‌های سرد در این کشور باعث شده تقاضا برای نفت در این کشور افزایش پیدا کند. به‌علاوه، برخی تولیدکنندگان نفت هم در این کشور به دلیل شرایط وخیم اقتصادی، فعلا تعطیل شده‌اند. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند و قیمت نفت را بالا برده‌اند.

البته تعداد چاه‌های نفتی فعال در آمریکا افزایش یافته اما از‌آن‌جا که شرایط بد آب‌وهوایی فعلا اجازه فعالیت نمی‌دهد، تولید تا حدودی کاهش یافته‌است.

فعلا بازار نفت از تنش‌های روسیه و اوکراین، نفع می‌برد. روز شنبه، 16 بهمن، قیمت نفت برنت حوزه دریای شمال به 93 دلار و 45 سنت و نفت دبلیوتی‌آی به 92 دلار و 33 سنت رسید.