گلدمن ساکس پیش بینی خود را درباره احیای توافق هسته‌ای ایران توضیح داده است. ابن شرکت اعلام کرده احتمال توافق هسته‌ای میان ایران، اروپا و آمریکا در کوتاه مدت کم است و حتی اگر احیای توافق صورت بگیرد جریان نفت ایران تا سال آینده به بازار نفت جهانی اضافه نخواهد شد.

ابن شرکت چندملیتی بیان کرده است که چون طرفین از بن بست در مذاکرات سود می برند احتمالا توافق در کوتاه مدت صورت نخواهد گرفت.

تحلیلگران از جمله کالوم بروس در یادداشتی در ۱۶ آگوست گفتند، حتی با وجود پیشرفت، احتمالا یک اجرای مرحله ای در احیای توافق وجود خواهد داشت و به همین دلیل احتمال بازگشت گسترده عرضه نفت ایران تا ابتدای سال ۲۰۲۳ وجود ندارد.

بازارهای نفت در روزهای اخیر به دلیل افزایش احتمال دستیابی به توافقی که توسط دونالد ترامپ کنار گذاشته شده بود متحول شده‌اند. با توجه به اینکه توافق راه را برای از سرگیری صادرات نفت خام ایران، بدون تحریم‌های آمریکا باز خواهد کرد شاخص نفت برنت در روز سه شنبه با کمترین میزان از فوریه بسته شد.

 به گفته تحلیلگران، در حال حاضر موانعی هنوز بر سر راه توافق وجود دارد،به ویژه در مورد موضوع به اصطلاح تضمین های تداومی که آمریکا نمی تواند و نه می خواهد ارائه کند.آن ها گفتند، علاوه بر این، ایران با وجود صادرات روزانه یک میلیون بشکه ای نفت و پیشرفت بی قید در جهت اهداف میان مدت هسته ای، انگیزه ضعیفی برای حصول توافق خواهد داشت.

چرا آمریکا به ایران تضمین نمی‌دهد؟

بر اساس ادعای بلومبرگ، امتناع بایدن از ارائه تضمین، مدت هاست که مانعی در مذاکرات هسته ای بوده است. ایالات متحده استدلال میکند که جمهوری خواهان در صورت به دست آوردن کنترل کنگره در اواخر سال جاری و یا به دست آوردن کنترل کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ مطمئنا در جهت خنثی سازی توافق تلاش خواهند کرد، و به همین دلیل بایدن نمی تواند چنین وعده ای بدهد.

راندا اسلیم،مدیر برنامه رفع تعارض و مسیر دوم گفتگو ها در موسسه خاورمیانه واشنگتن به بلومبرگ گفت که طرفین به دلایل خود انگیزه دارند تا مسئله احیای توافق را به موفقیت برسانند.

او گفت: اما اینکه در رسیدن به این هدف موفق عمل خواهند کرد یا خیر به دلیل محدودیت های سیاسی داخلی یک موضوع متفاوت است.

موانع احیای برجام چگونه رفع می‌شوند؟

ایران دوشنبه شب پاسخ خود را به پیشنهاد جوزف بورل مسؤل سیاست خارجه اتحادیه اروپا ارائه کرد، یک‌ مقام آشنا با تلاش های دیپلماتیک، که به خاطر حساسیت مذاکرات نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که پاسخ ایران سازنده بوده است و سایر طرف های برجامی در حال ارزیابی آن هستند.

با توجه به عدم ارائه اطلاعات از جزییات گفتگوها بلومبرگ به تشریح اظهار نظرهای مقامات ایرانی پرداخته است، روز سه شنبه یکی از مشاوران تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت که تهران موضوع تضمین ها را مطرح کرده است که به موجب آن خروج ایالات متحده از این پیمان، باعث بازگشت فوری برنامه غنی سازی اورانیوم ایران شود.

مقامات ارشد سیاست خارجه، هسته ای و امنیتی ایران روز چهارشنبه با نمایندگان مجلس در تهران دیدار کردند تا درباره پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اروپا به نمایندگان توضیح دهند.

یک قانونگذار ارشد پس از جلسه فوق العاده اعلام کرد، این سند شامل اصلاحاتی در بندهایی در مورد تحریم ها، درخواست ایران برای تضمین عدم خروج آمریکا از برجام و پرونده پادمانی ایران است.

وحید جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: هر وقت منافع ما تامین شود، ایران حاضر است یک توافق خوب امضا کند.

عباس مقتدایی نیز نماینده دیگری است که گفت روند توافق در حال انجام است و مذاکرات به پایان رسیده است‌.

در صورت احیای توافق قیمت نفت به کجا می رسد؟

بازارهای انرژی جهان که به دلیل حمله روسیه به اوکراین، متلاطم شده اند به دقت جریان گفتگوها را زیر نظر گرفته اند زیرا احیای برجام صدها هزار بشکه نفت خام ایران را پس از توافق راهی بازار خواهد کرد. معاملات آتی نفت برنت در لندن به پایین ترین سطح شش ماهه گذشته رسیده است زیرا بازار ها لحن طرفین را سازنده تر تلقی کرده اند.

گلدمن ساکس پیش تر نفت برنت را برای سال ۲۰۲۳، ۱۲۵ دلار پیش بینی کرده بود ولی اکنون مدعی است توافق هسته ای با ایران می‌تواند قیمت ها را ۵ تا ده دلار کاهش دهد.