نگرانی ها از میزان واردات بزرگترین واردکننده نفت یعنی چین در سایه رکود افزایش پبدا کرده و  گسترش قرنطینه در این کشور نگرانی ها  از تقاضای نفت را افزایش داده است. ذخایر نفت آمریکا نیز رکورد زده و به بالاترین میزان از جولای  2021 رسیده است، در این شرایط نفت وست تگزاس اینترمدیت در روز چهارشنبه با کاهش 3.5 درصدی به زیر 86 دلار در هربشکه رسید.

قیمت نفت خام تقریبا یک سوم نسبت به سقف خود از ماه ژوئن(خرداد) کاهش پیداکرده است زیرا کاهش رشد اقتصاد جهانی و سیاست های پولی سخت تر تقاضا را تهدید می کند و انتظارات از میزان تقاضا در بازار نفت را کاهشی کرده است.

IMG_20221110_111045_126

 

با این حال پس از توافق کشور های صادرکننده نفت و متحدانش قراردادهای آتی نفت در بازه سه ماهه بهبود  پیدا کرده است. زیرا معامله گران در کنار محدودیت های عرضه اوپک پلاس، محدودیت های اتحادیه اروپا بر عرضه نفت روسیه را ارزیابی میکنند اتحادیه اروپا از ماه دسامبر نفت های صادراتی روسیه از راه دریا را تحریم می کند. 

سرمایه گذاران نفت برای قیمت گذاری منتظر انتشار داده های تورم ایالات متحده در روز جاری هستند زیرا سرنخ هایی را از تصمیم آتی فدرال رزرو مخابره می کند . چارلز ایوانز رییس مستعفی فدرال رزرو  شیکاگو  گفته است که بهتر است فدرال رزرو اقدام به کاهش میزان افزایش نرخ بهره کند. در صورتی که تورم بیشتر از انتظار کاهش پیدا کرده باشد احتمال کاهش میزان افزایش نرخ بهره تقویت میشود و تقاضا در بازار نفت رشد می کند.

 کاهش عرضه اوپک پلاس در آستانه انتخابات آمریکا تلاش های بایدن برای کاهش قیمت نفت را تا حدودی خنثی کرد آمریکا مدعی است ایالات متحده قبل تر با بن سلمان برای افزایش عرضه  و کاهش قیمت نفت توافق کره بود ولی عربستان می گوید که این کشور متعهد شده تا افزایش های شدید و ناگهانی قیمت نفت را خنثی کند.

در شرایطی که  دموکرات ها فعلا کنترل مجلس نمایندگان را از دست داده اند اقداماتی را در پاسخ به اقدام عربستان و اوپک پلاس انجام خواهند داد. کاخ سفید قبل از انتخابات آمریکا قول بازنگری در روابط با عربستان را داده بود دموکرات ها از تصمیم اوپک پلاس در آستانه انتخابات مجلس نمایندگان بسیار خشمگین هستند و با شکست دموکرات ها به نظر می رسد کار بایدن برای جلوگیری از یک چرخه معیوب و انتقام جویی بزرگ سخت خواهد شد.

همدستی ولادیمیر پوتین و بن سلمان برای کاهش عرضه نفت  در شرایطی رخ داده  که امریکا در آستانه رقابت انتخاباتی بود و دموکرات ها به خاطر ناتوانی در کاهش تورم به دنبال کاهش قیمت انرژی برای جلب آرای مردم  بوده اند. اتحادیه اروپا هم واردات محموله های نفت از راه دریا از مبدا روسیه را  از ماه دسامبر تحریم خواهد کرد. کشور های جهان از تورم بالا، کمبود مواد غذایی و کمبود عرضه رنج می برند و این  اقدام تلاش ها را برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی از بین  می برد. این تصمیم علاوه بر پوتین و عربستان به نفع ایران و  نیکلاس مادرور رییس جمهور غیر دموکراتیک ونزوئلا نیز است.

  به نظر می رسد اوپک پلاس به دنبال انحصار در تعیین قیمت نفت است و میخواهد نفت را در قیمت ها بالای 100 دلار قفل کند. آمریکا ابزاری بیشتر از درخواست و التماس برای افزایش عرضه در دست دارد.  لایحه ای اکنون در کنگره ایالات متحده با عنوان نوپک در حال بررسی است  که محدودیت عرضه نفت توسط اوپک پلاس و  سایر اعضا را مشمول قوانین ضد تراست می کند کنگره به دنبال  طرحی است تا با نادیده گرفتن  مصونیت حاکمیتی حکومت ها، کشورهای انحصار طلب در بازار نفت را محدود کند.

آمریکا با اتخاذ قانون فدرال ضدتراست در سال 1890 خود را پایه گذار قوانین رقابتی معرفی کرد در این قانون دولت ملی مسولیت نظارت و در صورت لزوم پیگرد قانونی قراردادن  کارتل ها و انحصارات تثبیت قیمتی را به عهده دارد.

در این لایحه آمریکا انحصارگرایی و تعیین قیمت در بازار نفت را که توسط اعضای اوپک انجام میشود  مانع رقابت آزاد میداند و با   تجدید نظر در قانون ضد تراست آمریکا به همراهی اتحادیه ارپا واکنش نشان خواهد داد.