به گزارش خبرنگار اعزامی اکوایران به منطقه آرادان، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز صبح امروز (یکشنبه، 29 مرداد 1402) در حاشیه بازدید خبرنگاران از ایستگاه تأسیسات تقویت فشار گاز شهید رفیعی‌راد (آرادان) به ارائه توضیحاتی درباره این مرکز پرداخت و گفت: تجهیزات و تأسیسات این بخش تماماً به وسیله شرکت‌ها و مهندسان داخلی ساخته شده و با توجه به ساخت 90 درصد از کالاهای پروژه آرادان از جمله کمپرسور، ظروف تحت فشار برق و شیرآلات از سوی شرکت‌های داخلی، می‌توان این پروژه را به عنوان ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز کشور معرفی کرد.

رضا نوشادی صنعت گاز ایران را به عنوان بزرگ‌ترین شبکه تولید، پالایش، انتقال و توزیع جهان توصیف کرد و با نگاهی به کشورهای همسایه گفت: برخی از کشورهایی پیشرو در صنعت گاز، به تازگی نمایشگاه‌هایی را برای داخلی‌سازی و ورود به حوزه خودکفایی برپا کرده‌اند، این در حالی است که صنعت گاز ایران، تحت بی‌نظیرترین تحریم‌های دنیا، از تولید روزانه 400 میلیون مترمکعب گاز در سال 89 به تولید روزانه 850 میلیون مترمکعب گاز رسیده است.  

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز ایران پروژه‌هایی را برای تثبیت و تأمین فشار گاز استان‌های شمال و شمال شرق کشور تعریف کرده، گفت: همسو با سیاست وزارت نفت در تقویت خطوط شمال و شمال شرق کشور، این ایستگاه با سرمایه‌گذاری 40میلیون یورو و 4هزار  100 میلیارد ریال در مدت زمان 30 ماه اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: این ایستگاه بر روی خط اصلی 48 اینچ شمال – شمال شرق کشور قرار گرفته که ظرفیت انتقال گاز را از 60 میلیون مترمکعب به 70 میلیون مترمکعب افزایش می‌دهد و امید می‌رود که با راه‌اندازی این ایستگاه مشکل افت فشار گاز در مناطق شمال و شمال شرقی کشور برطرف شود.

این مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به پرسش اکوایران مبنی بر تأثیر نوسانات نرخ ارز در اجرای قراردادهای مربوط به توسعه صنعت گاز گفت: همکاران این شرکت در بخش‌های مدیریت پروژه انعطاف‌پذیری‌ها و جسارت‌های زیادی را در این مسأله به خرج داده‌اند. بلافاصله بعد از اینکه اختلافات قابل توجهی در بازار پیدا می‌شود، بلافاصله شیوه‌های اجرایی پروژه را تغییر می‌دهیم. تصمیمات جسورانه‌ای در هیأت‌مدیره این شرکت اخذ می‌شود. اگرچه قراردادهای این بخش به صورت ارزی-ریالی منعقد می‌شود، اما در انتها به پیمانکاران اعلام می‌شود که پرداخت‌ها به صورت ریالی خواهد بود و در مواقعی که نرخ ریال با نرخ ای تی سی متفاوت می‌شود، برای پیمانکاران ارز تأمین می‌کنیم و در شرایطی که بازار به ثبات می‌رسد به ساختار قبلی بازمی‌گردیم. حتی در شرایطی که سازمان برنامه و بودجه نرخ تعدیل را که ناشی از تورم است، دیر اعلام می‌کند، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به صورت خودکار وارد محاسبه شده و به صورت علی‌الحساب نرم تورم را محاسبه کرده و به پیمانکاران پرداخت می‌کند.

نوشادی همچنین داخلی‌سازی تأسیسات ایستگاه‌های تقویت فشار را از منظر جلوگیری از تهدیدهای جاسوسی حائز اهمیت دانست و گفت: هشدارهای حراستی زیادی را به صورت رسمی طی ده تا دوازده سال اخیر که چالش‌های جدی با قدرت‌های جهانخوار داشته‌ایم، دریافت کردیم و نمونه‌هایی از شواهدی که در این موضوعات دیده شده، وجود دارد.

وی با اشاره به اعمال قوی‌ترین رژیم‌های تحریمی بر صنعت نفت ایران گفت: در باب اطلاع‌رسانی موضوعات مربوط به این بخش، نهادهای امنیتی تصمیم‌گیری می‌کنند. ما هم حتماً سطح تهدیدات را با داخلی‌سازی تأسیسات و تجهیزات کاهش خواهیم داد.