به گزارش اکوایران، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده در بحبوحه محبوبیت فزاینده خودروهای الکتریکی و آهسته شدن رشد اقتصادی چین،‌ تقاضای جهانی نفت در دهه حاضر میلادی به اوج خود می‌رسد.

به نوشته بلومبرگ، افزایش تقاضا برای نفت منجر به رشد تقاضای ذغال سنگ و گاز طبیعی نیز خواهد شد و همین اتفاق باعث می‌شود مصرف سوخت‌های فسیلی برای چندین سال بالا باشد؛ اتفاقی که می‌تواند محدود کردن گرمایش زمین به 1/5 درجه سانتی‌گراد را با چالش روبه‌رو کند.

طبق گزارش مربوط به چشم‌انداز سالانه آژانس بین‌المللی انرژی که روز سه‌شنبه (2 آبان) منتشر شد، مصرف روزانه نفت توسط کشورهای جهان تا پایان سال 2030 میلادی به 102 میلیون بشکه می‌رسد و این میزان از مصرف تا اواسط قرن 21 به 97 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر، این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرده نگاه‌ها به نفت و گاز به عنوان بهترین انتخاب‌ برای منابع انرژی آینده، ضعیف‌تر از همیشه شده است.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، تقاضای نفت در صنایع پتروشیمی، حمل‌و‌نقل هوایی و کشتیرانی تا سال 2050 میلادی به افزایش خود ادامه خواهد داد، اما به دلیل رشد قابل توجه تولید خودروهای الکتریکی، تقاضا برای نفت در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای کاهش می‌یابد.

گزارش یادشده همچنین نشان می‌دهد چین که برای سالیان متمادی باعث رشد مصرف نفت خام در جهان شده است، در سال‌های آینده نفت کمتری مصرف خواهد کرد و میزان کلی مصرف نفت خام در بلندمدت با کاهش روبه‌رو می‌شود.

این نهاد بین‌المللی همچنین اعلام کرده در صورتی که تمام کشورها به تعهدات خود در قبال تغییرات اقلیمی عمل کنند،‌ میزان مصرف نفت تا پایان سال 2030 به 93 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و این میزان تا سال 2050 به 55 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در خوشبینانه‌ترین حالت پیش‌بینی کرده در صورتی که گرمایش زمین به 1/5 درجه سانتی‌گراد محدود شود، مصرف روزانه نفت تا پایان دهه 2020 به 77 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد و ادامه این روند تا سال 2050، مصرف روزانه نفت را به کمتر از 25 میلیون بشکه می‌رساند.

در این گزارش همچنین آمده قطع وابستگی اقتصاد جهانی از سوخت‌های فسیلی یک روند طولانی خواهد بود و تأثیر قابل توجه تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی بر اقتصاد جهانی، در سال‌های آینده ادامه می‌یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی در بخش دیگری از گزارش خود به روسیه و سازمان اوپک اشاره کرده است؛ طبق پیش‌بینی‌های این آژانس، سهم روسیه و سازمان اوپک در بازار نفت تا پایان سال 2030 میلادی، بین 45 تا 48 درصد خواهد بود؛ اما سهم مسکو و اعضای اوپک تا سال 2050 به بیش از 50 درصد افزایش می‌یابد که دلیل آن، افزایش تولید توسط عربستان سعودی است.

از سوی دیگر،‌ میزان تولید روزانه نفت روسیه تا اواسط قرن 21،‌ حدود 3/5 میلیون بشکه کاهش می‌یابد و به حدود یک‌سوم تولید کنونی این کشور می‌رسد. دلیل این اتفاق، چالش روسیه برای حفظ میزان تولید فعلی در میدان‌های نفتی و مشکلات این کشور برای توسعه میدان‌های نفتی عظیم و جدید خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی کرده ایران و ونزوئلا در سال‌های آینده قادر خواهند بود تولید خود را به لطف کاهش تدریجی تحریم‌های بین‌المللی، افزایش دهند.

با این حال، به دنبال گسترش تدریجی منابع انرژی تجدیدپذیر در سال‌های آتی، قدرت بازار تولیدکنندگان اصلی نفت کاهش خواهد یافت.‌