وب‌سایت Wiwo در گزارشی به پیامدهای حمله زمینی اسراییل به غزه پرداخته و پیش بینی کرده در صورت این اتفاق درگیری‌ها در منطقه گسترش پیدا خواهد کرد. به نوشته این رسانه آلمانی، اگر این درگیری‌ها گسترش پیدا کند ممکن است تنگه های کلیدی در آبراهه های بین المللی بسته شود. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این امر تا چه حد به صادرات نفت کشورهای عربی ضربه می‌زند.

این رسانه آلمانی پیش بینی خود را مستند به موضع یک هفته پیش حسن نوروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی کرده است. او در مصاحبه‌ای درباره پاسخ ایران، در صورت ورود آمریکا به جنگ، گفته بود: «آمریکا جرات ورود مستقیم ندارد. اگر ورود کند شرایط برای خود آمریکا سخت خواهد شد. اگر هم حمله کند، نیروهای مقاومت خاورمیانه و غرب آسیا توان مقابله را دارند. ما هم بعید نیست که تنگه هرمز را ببندیم. اگر آمریکا در جنگ به اسرائیل به صورت مستقیم کمک کند تنگه هرمز را می‌بندیم».

رسانه آلمانی در توضیح اهمیت تنگه هرمز نوشته برای اینکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی مایع، از پایانه‌های بارگیری در خلیج فارس به بازارهای جهانی برسد، باید از طریق تنگه‌ هرمز گذر کند. روازنه تقریباً 21 میلیون بشکه، یعنی حدود یک سوم از حدود 60 میلیون بشکه‌ای که هر روز در اقیانوس‌های جهان جابجا می‌شود، از تنگه هرمز عبور می‌کند.

دو مسیر کشتیرانی از طریق این تنگه می‌گذرد که خلیج فارس را به اقیانوس هند متصل می‌کند و در باریک‌ترین نقطه آن 33 کیلومتر عرض دارد. 

مسیرهایی برای دور زدن تنگه هرمز از طریق خطوط لوله ابوظبی و عربستان سعودی وجود دارد. اما ظرفیت آنها محدود است و حدود 6.6 میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود.

untitled

محاصره احتمالی این گلوگاه دریایی توسط ایران در پی تشدید مناقشه خاورمیانه، مانند شمشیر داموکلس بر سر بازار نفت آویزان است.

untitled

وب سایت آلمانی با استناد به تصاویر ماهواره ای توضیح داده این منطقه چقدر برای عرضه جهانی نفت اهمیت دارد.گزارش نویس این سایت اعتقاد دارد: یکی از بزرگترین پایانه‌های بارگیری، در راس تنوره در عربستان سعودی، مستقیماً تحت تأثیر این انسداد قرار می‌گیرد. وب سایت در مطلب خود تصاویر چندین مخزن نفت در اندازه‌های مختلف و همچنین دکل‌های حفاری را نشان داده که نفت را از زمین جنوب شرقی راس تنوره خارج می‌کنند.

در ادامه این گزارش میدان نفتی برون ساحلی منیفه نام برده شده و نویسنده نوشته است: این میدان برای شرکت نفتی آرامکو عربستان از اهمیت بالایی برخوردار است. این میدان نفتی در مجموع بیش از 20 سکوی زنجیره‌ای از جزایر را تشکیل می‌دهد که آرامکو عربستان از طریق آن‌ها تولید نفت را کنترل می‌کند. این میدان ده‌ها سال پیش کشف شد اما تا دهه 2000 به بهره‌برداری نرسیده بود. اما با ساختن جزیره مصنوعی عربستان موفق شد از این میدان نفتی بهره‌برداری کند. نفت ۹۰۰ هزار بشکه از تولیدات آرامکو از طریق این میدان نفتی تامین می‌شود.

untitled

جنگ در شمال تنگه هرمز می‌تواند به معنای کاهش قابل توجه تجارت نفت باشد، سه چهارم نفت خلیج فارس به آسیا و تقریبا نیمی از آن به چین و هند می رسد. 

پس از چین، سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن، بیشتر نفت از تنگه مالاکا عبور می کند، در مجموع تقریبا 16 میلیون بشکه در روز. حدود سه میلیون بشکه نفت برای اروپا و آمریکا از طریق تنگه 26 کیلومتری باب المندب ("دروازه اشک") می گذرد، که سپس با تانکر از طریق کانال سوئز یا از طریق خط لوله سومد به شهر بندری مصر به دریای مدیترانه می رسد. 

کورمک مک گری می گوید: « اگر اسرائیل اقداماتی علیه ایران انجام دهد پاسخ ایران قطعا خشونت آمیزتر از گذشته خواهد بود. بنابراین صاحبان کشتی ها بسیار مراقب هستند. آنها قطعا در این وضعیت قبل از عبور از تنگه هرمز به بیمه‌گران کشتی اطلاع خواهند داد.

نیل رابرتز، دبیر کمیته جنگ مشترک، یک سازمان بیمه مستقر در لندن که سطوح ریسک را برای کشتیرانی بین‌المللی تعیین می‌کند، می‌گوید آنها می‌توانند به سرعت به هر تحولی واکنش نشان دهند. اگر بیمه‌گران کشتی چنین تشدید خشونت را محتمل بدانند، مالکان کشتی باید کشتی‌های خود را به مسیرهای جایگزین و طولانی‌تر تغییر دهند. این امر به ناچار منجر به اختلالات و جهش قیمت در بازار نفت خواهد شد.