به گزارش اکوایران، از آنجایی که ادامه عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه با اقدامات تلافی‌جویانه قابل توجهی همراه نشده، نگرانی‌ها از اختلال در تأمین نفت خام در خاورمیانه کاهش یافته و در نتیجه قیمت نفت با افت همراه شده است.

به نوشته بلومبرگ، پس از آنکه قیمت نفت برنت در روز جمعه به دلیل شدت گرفتن عملیات‌های نظامی اسرائیل با افزایش حدود 3 درصدی همراه شد،‌ قیمت آن اکنون به کمتر از 90 دلار به ازای هر بشکه رسیده و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم تا نزدیکی 84 دلار کاهش پیدا کرده است.

به عقیده کارشناسان،‌ قیمت نفت خام تا زمان رخداد قابل توجه بعدی در جنگ،‌ به کاهش ادامه خواهد داد.

از آنجایی که جنگ در غزه پتانسیل این را دارد که به مناطق دیگر خاورمیانه گسترش پیدا کند و در نتیجه آن تأمین نفت خام با مشکل روبه‌رو شود، بازارهای جهانی نفت در شوک به سر می‌برند. یک‌سوم عرضه نفت خام جهان مربوط به خاورمیانه است. یک نگرانی عمیق این است که شدت یافتن جنگ می‎‌تواند منجر به حمله به نفت‌کش‌ها، تهدید شدن مسیرهای حمل‌ونقل دریایی و کاهش صادرات از سوی تهران شود.

روز دوشنبه (8 آبان) و پیش از آغاز معاملات مربوط به قیمت آتی نفت خام در آسیا، تهران و واشنگتن هشدار دادند که این جنگ هنوز هم می‌تواند گسترش پیدا کند.

به غیر از خاورمیانه، سیگنال‌های متفاوتی درباره وضعیت بازار فیزیکی نفت وجود دارد. ذخایر نفت آمریکا در مرکز اصلی ذخیره‌سازی این کشور در ایالت اکلاهاما،‌ نزدیک به پایین‌ترین سطوح خود از سال 2014 باقی مانده، اما ذخایر بنزین در ایالت‌های مرزی آمریکا با خلیج مکزیک به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است.

بلومبرگ در گزارشی دیگر اعلام کرده عربستان سعودی ممکن است برای نخستین‌بار در شش ماه اخیر، از افزایش قیمت نفت خود برای مشتریان آسیایی خودداری کند. دلیل تصمیم احتمالی عربستان این است که تفاوت بین قیمت نفت خام و ارزش محصولات پالایش‌شده در آسیا در حال کاهش است و همین امر باعث کاهش تقاضا برای محموله‌های فیزیکی نفت می‌شود.

طبق نظرسنجی بلومبرگ از هفت پالایشگاه و معامله‌گر، شرکت سعودی آرامکو قیمت نفت تولیدی خود موسوم به «عرب لایت» را ‌برای ماه دسامبر بدون تغییر باقی می‌گذارد. پس از ماه ژوئن که تقاضا در سطح خوبی بود و ذخایر نفت خام کاهش یافت،‌ عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان‌، قیمت نفت خود را هر ماه افزایش می‌داد.

در حالیکه قیمت آتی نفت برنت از زمان آغاز درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل در ماه جاری میلادی افزایش یافته،‌ نشانه‌هایی از ضعیف شدن بازارهای فیزیکی نفت در جهان مشاهده می‌شود،‌ زیرا سود حاصل از تبدیل نفت خام به سوخت کاهش یافته، در حالیکه هزینه حمل‌ونقل محموله‌ها افزایش یافته است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت به چین - به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان - قرار است معتدل‌تر باقی بماند، زیرا قیمت‌های بالا ممکن است خرید نفت خام برای ذخیره‌سازی را محدود کند.

عربستان سعودی، که در کنار روسیه به رهبری اوپک‌پلاس می‌پردازد،‌ در خط مقدم تلاش‌ها برای حمایت از قیمت نفت خام بوده است. عربستان ضمن نهایی کردن توافقی برای کاهش تولید اوپک‌پلاس،‌ عرضه نفت خود را نیز محدود کرده است.

نتایج نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌دهد بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان انتظار دارند قیمت نفت «عرب لایت» ثابت باقی بماند. همچنین قیمت تحویل فوری نفت عربستان در آسیا به دلیل کاهش تقاضا از سوی خریداران چینی،‌ تا پایان دسامبر کاهش پیدا کرده است.

شرکت سعودی آرامکو به طور معمول قیمت‌گذاری نفت خام خود برای مشتریان جهانی را در پنج روز نخست هر ماه انجام می‌دهد.