به گزارش اکوایران، به دنبال کاهش قیمت نفت به کمترین میزان خود در بیش از سه ماه اخیر، قیمت آن در روز چهارشنبه (17 آبان) تحت فشار باقی ماند و به دلیل نگرانی‌ها از کاهش تقاضا در آمریکا و چین، با افت بیشتری همراه شد.

به نوشته رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت با کاهش 8 سِنتی به 81 دلار و 53 سِنت به ازای هر بشکه رسید و نفت خام آمریکا نیز با افت 20 سِنتی به 77 دلار و 17 سِنت کاهش یافت. قیمت نفت برنت و وست تگزاس در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین حد خود از 24 جولای (2 مرداد) رسیده بودند.

دو تحلیل‌گر با توجه به شرایط عرضه پایین نفت خام در بازار به رویترز اعلام کردند: «بازار به طور واضح نگرانی کمتری نسبت به پتانسیل اختلال در عرضه به دلیل جنگ در خاورمیانه دارد و اکنون بر از بین رفتن توازن در عرضه و تقاضا متمرکز شده است».

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرده تولید نفت خام در آمریکا طی سال 2023 کمی بیش از تخمین‌‌های پیشین بالا خواهد رفت، اما تقاضا کاهش خواهد یافت.

طبق گزارش‌ها، میزان کلی مصرف نفت خام آمریکا در سال جاری میلادی تا 300 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد؛ این در حالیست که پیش‌بینی‌های قبلی از افزایش 300 هزار بشکه‌ای مصرف نفت خام در این کشور حکایت داشت.

آمارها نشان می‌دهد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته حدود 12 میلیون بشکه افزایش پیدا کرد. همچنین داده‌های چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، نشان می‌دهد که کل صادرات کالاها و خدمات این کشور سریع‌تر از حد انتظار کاهش یافته است؛ آماری که به نگرانی‌ها از تضعیف تقاضای جهانی افزوده است.

با این حال، واردات نفت خام چین در ماه اکتبر با رشد قابل توجهی همراه بوده است و رئیس بانک مرکزی این کشور اعلام کرده دومین اقتصاد بزرگ جهان به هدف سالانه خود از رشد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.