به گزارش اکوایران، با افزایش هزینه‌های مربوط به خدمات و مواد غذایی، تورم سالانه ترکیه از 59 درصد در ماه آگوست به 61.5 درصد در ماه سپتامبر افزایش پیدا کرد. نرخ تورم ترکیه برای سومین ماه متوالی افزاش یافته و این اتفاق مطابق با پیش‌بینی اقتصاددان‌ها بوده است.

به نوشته بلومبرگ،‌ تورم ماهانه ترکیه 4/75 درصد اعلام شده که در مقایسه با تورم ماهانه 9.1 درصدی در آگوست، تقریبا نصف شده است؛ اتفاقی که نشان‌دهنده اثر کاهشی مربوط به افزایش مالیات در تابستان است.

همچنین میزان تورم هسته (منظور تورم همه کالاها غیر از قیمت‌های سوخت و مواد غذایی)، از 64.9 درصد در آگوست به 68.9 درصد در سپتامبر افزایش یافته است.

هزینه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی نیز که حدود یک‌چهارم سبد تورم را تشکیل می‌دهد، از 72.9 در آگوست به 75.1 درصد در سپتامبر افزایش یافته است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه‌های اخیر نرخ بهره را به شکل پیاپی و به میزان قابل توجهی افزایش داده است تا تقاضای داخلی را که یکی از عوامل اصلی افزایش تورم این کشور در دو سال اخیر بوده، کنترل کند.

به دنبال روی کار آمدن تیم اقتصادی جدید ترکیه در ژوئن 2023، بانک مرکزی نرخ بهره را بیش از سه برابر افزایش داده و به 30 درصد رسانده است.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده ترکیه در حال پیشروی به سوی تورم 73 درصدی تا سال 2024 است که 3 درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی بلومبرگ است.

یکی از عوامل افزایش تورم ترکیه که مسئولان این کشور قادر به کنترل آن نیستند،‌ افزایش قیمت نفت خام بوده است. قیمت نفت خام برنت از ماه ژوئن حدود 30 درصد افزایش یافته و به قیمت 100 دلار به ازای هر بشکه نزدیک شده است. ترکیه یک واردکننده بزرگ انرژی است و تخمین بانک مرکزی این کشور برای متوسط قیمت سالانه نفت،‌ هم‌اکنون 79 دلار و 4 سنت به ازای هر بشکه است.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی تلاش‌های ترکیه برای ثبات بخشیدن به پول ملی این کشور را دشوار کرده است.