به گزارش اکوایران، در آغاز معاملات امروز، هر بشکه نفت خام برنت در محدوده 80 دلاری معامله شد تا با شکستن روند نزولی چهار روزه خود، کمی سبزپوش شود. نفت وست تگزاس اینترمدییت هم کمتر از 75 دلار باقی ماند. 

عربستان سعودی به عنوان رهبر حقیقی اوپک پلاس از اعضایش خواسته که سهمیه تولید خود را کاهش دهند تا بازار کمی تقویت شود اما این درخواست با مقاومت بعضی از کشورهای تولیدکننده مواجه شده است. 

قیمت نفت از اواخر سپتامبر حدود 20 درصد کاهش قیمت داشته که ناشی از عرضه فراوان و نگرانی‌‎ها در خصوص ضعف اقتصاد جهانی بوده است. موضوعی که در آستانه نشست آنلاین روز پنجشنه اوپک پلاس،  23 عضو این اتحاد را برای مداخله در بازار تحت فشار قرار داده است. آژانس بین‌المللی انرژی اوایل ماه میلادی جاری هشدار داده بود که در میان کندی در رشد تقاضا، بازار ممکن است در سال آینده مجددا با عرضه مازاد مواجه شود.

بررسی بلومبرگ از تحلیلگران و معامله‌گران در هفته گذشته نشان می‌دهد که بیش از نیمی از فعالان بازار نفت معتقدند اوپک پلاس اقدامات بیشتری را برای فشرده کردن بازار انجام خواهد داد. اگر این گروه در نشست خود تصمیم به کاهش تولید بیشتر از یک میلیون بشکه‌ در روز نگیرد، قیمت هر بشکه نفت می‌تواند به زیر 70 دلار هم برسد. 

نشانه‌ دیگری که ضعف بازار را نشان می‌دهد، چشم انداز نزولی صندوق‌های پوششی است. مدیران پولی جایگاه‌های بلندمدت خود در بازار آتی برنت و WTI را به کمترین میزان از اواخر ژوئن رساندند. 

از سوی دیگر طوفان در دریای سیاه بارگیری کالاها از جمله نفت خام از بنادر کلیدی روسیه و اوکراین را متوقف کرد. به گفته اپراتور خط لوله نفت روسیه ترانسنفت، انتظار می رود طوفان بیشتر این هفته ادامه داشته باشد. موضوعی که می‌تواند در کوتاه مدت بر بازار نفت تاثیرگذار باشد.