به گزارش اکویران، از آنجایی که انتظار می رود عربستان سعودی کاهش تولید داوطلبانه خود را تا سپتامبر تمدید کند و عرضه جهانی را کاهش دهد، قیمت نفت پس از آن که بیشترین افزایش ماهانه خود را در بیش از یک سال گذشته در معاملات دوشنبه به ثبت رساند، در معاملات صبح سه شنبه هم در نزدیکی سقف سه ماهه اش قرار گرفته است.

قیمت آتی نفت برنت در بازارهای اروپا همچنان بالاتر از 85 دلار در هر بشکه معامله می شود، در همین حال که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از رشد 98 سنتی که در اوایل جلسه معاملاتی اول هفته داشت بالاتر از 81.50 دلار قرار گرفته است. قرارداد سپتامبر برنت روز دوشنبه به پایان رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت برای قرارداد ماه اکتبر به 85.25 دلار در هر بشکه رسید که 18 سنت یا 0.2 درصد کاهش نسبت به دیروز داشت.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به 81.64 دلار در هر بشکه رسید که 0.2 درصد یا 16 سنت کمتر از تسویه معاملات جلسه قبل بود که بالاترین قیمت از 14 آوریل بود.

برنت و WTI روز جمعه به بالاترین سطح خود از آوریل رسیدند و برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافتند. مهم ترین دلایل این رشد قیمت را می توان به این مربوط دانست که کاهش عرضه نفت در سطح جهان و انتظارات برای پایان دادن به افزایش نرخ بهره آمریکا از قیمت‌ها حمایت کرد. بر همین اساس هر دو بازار برنت و وست تگزاس در مسیر بستن ماه ژوئیه با بزرگترین سود ماهانه خود از ژانویه 2022 هستند.

مقامات چینی پس از کاهش فعالیت‌های تولیدی برای چهارمین ماه در جولای، دستورالعمل‌های سیاستی اضافی را در روز دوشنبه - هرچند بدون اقدامات مشخص - برای تقویت اقتصاد و مصرف داخلی منتشر کردند. نظرسنجی بخش خصوصی نیز در روز سه‌شنبه نشان داد که فعالیت کارخانه‌های چین در ماه ژوئیه رو به کاهش بوده است، زیرا عرضه، تقاضا و سفارش‌های صادراتی همگی در میان شرایط کساد بازار رو به وخامت گذاشته‌اند.

قیمت نفت در آستانه نشست وزیران روز جمعه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، می تواند به بالاترین سطح خود در سال 2023 برسد. نشست اوپک در این جمعه یک کاتالیزور بالقوه برای چشم‌انداز طلای سیاه است که در آن انتظار می رود کاهش عرضه داوطلبانه عربستان سعودی یک ماه دیگر تمدید شود.

در ماه ژوئن، اوپک پلاس بر سر یک توافق گسترده برای محدود کردن عرضه نفت تا سال 2024 به توافق رسید و عربستان سعودی نیز متعهد شد که یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. در 3 ژوئیه، عربستان سعودی گفت که این کاهش شامل اوت می شود و افزود که می تواند بیشتر تمدید شود.

نظرسنجی رویترز در روز دوشنبه نشان داد، کاهش تولید عربستان سعودی کمی کمتر از هدف بود و تولید در ماه جولای 860 هزار بشکه در روز کاهش یافت، در حالی که کل تولید اوپک 840 هزار بشکه در روز کمتر بود.

داده‌هایی که کاهش عرضه را نشان می‌دهد با ارقام ایالات متحده که روز دوشنبه منتشر شد، مصادف شد که نشان می‌دهد تقاضای سوخت در ماه می به 20.78 میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین میزان از اوت 2019 است. به 9.11 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ژوئن 2022 است.

چشم انداز نفت در ادامه سال 2023

بر اساس نظرسنجی رویترز تخمین زده می شود که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 28 جولای به طور متوسط حدود 900 هزار بشکه کاهش یافته باشد. کاهش های موجود ریاض در حال حاضر عرضه را محدود کرده و ذخایر نفت در برخی مناطق - به ویژه ایالات متحده - با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه شروع به کاهش کرده است.

قیمت نفت از اواسط ژوئن 18 درصد افزایش یافته زیرا تقاضای بالای بی سابقه و کاهش عرضه عربستان باعث بازگشت نگرانی های مربوط به کسری عرضه شده است. بر همین اساس تقاضای جهانی نفت در ماه جولای به رکورد 102.8 میلیون بشکه در روز افزایش داشته و با توجه به برآوردهای قوی تر از رشد اقتصادی در هند و ایالات متحده، تقاضای سال 2023 را می توان حدود 550000 بشکه در روز بالاتر در نظر گرفت که کاهش رتبه مصرف چین را جبران نمود.

با این حال، نظرسنجی رویترز از 37 اقتصاددان و تحلیل‌گر در روز دوشنبه پیش‌بینی شده که قیمت نفت در سال جاری با کاهش نرخ‌های بهره بالا متوقف می‌شود و تاثیر کاهش تولید اوپک پلاس بر عرضه را خنثی می‌کند. این نظرسنجی پیش‌بینی می کند که میانگین قیمت نفت برنت در سال 2023 به 81.95 دلار در هر بشکه برسد که کمتر از سطح 83.03 دلاری ماه ژوئن است.

در مجموع، با توجه به نمودار قیمت می توان مشاهده کرد که روند نزولی بلندمدت بازار نفت متوقف شده و بسیاری از خریداران برای ادامه امسال انتظار دارند که با کند شدن سیاست های پولی انقباضی یک روند صعودی ملایم در بازار نفت آغاز شود که البته با توجه به مشکلات رشد اقتصاد جهانی مسیر پر چالشی خواهد بود.

 

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید.