به گزارش اکوایران، شاخص‌های نفت خام در روز جمعه (17 آذر) برای نخستین‌بار در پنج سال اخیر در مسیر روند کاهش قیمت برای هفت هفته متوالی قرار گرفتند، با این حال اقدام هماهنگ عربستان سعودی و روسیه در ترغیب اعضای اوپک پلاس برای کاهش تولید، قدری از کاهش قیمت نفت را جبران کرد. 

به نوشته رویترز، این اتفاق به دلیل نگرانی‌های ناشی از عرضه مازاد و تقاضای ضعیف از سوی چین رخ داده است. قیمت آتی نفت خام برنت با افزایش 2 درصدی به 75/56 دلار به ازای هر بشکه رسید، در حالیکه نفت وست تگزاس اینترمدیت با همین میزان افزایش به 70/76 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

پیش‌تر، هر دو شاخص نفت خام به کمترین قیمت خود از اواخر ماه ژوئن رسیده بودند؛ موضوعی که نشان می‌دهد بسیاری از معامله‌گران معتقدند بازار با مازاد عرضه مواجه شده است.

عربستان سعودی و روسیه به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان، روز پنجشنبه (16 آذر) از اعضای اوپک پلاس خواستند تا در جهت کمک به اقتصاد جهانی، به توافق‌نامه کاهش تولید ملحق شوند. 

اوپک و متحدانش که با نام اوپک پلاس شناخته می‌شوند، با کاهش عرضه روزانه 2/2 میلیون بشکه‌ای نفت در سه‌ماهه نخست سال 2024 موافقت کردند. با این حال کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند با وجود توافق برای کاهش عرضه، تولید کلی اعضای اوپک پلاس از دسامبر تا ژانویه 2024 تنها 350 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند، زیرا برخی اعضا به دلیل وابستگی بسیار بالا به درآمدهای نفتی، حاضر به انجام تعهدات خود نخواهند بود. 

قیمت‌های آتی نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب در مسیر کاهش 4/2 و 4/5 درصدی در این هفته هستند که بیشترین کاهش قیمت‌ آن‌ها در پنج هفته گذشته است.

از سوی دیگر،‌ انتشار جدیدترین آمارهای چین نشان می‌دهد واردات نفت خام این کشور در ماه نوامبر با کاهش 9 درصدی در مقایسه با سال گذشته میلادی همراه شده است. در آمریکا نیز میزان تولید بیش از 13 میلیون بشکه در هر روز باقی مانده که نزدیک به بالاترین سطح تاریخی میزان تولید نفت در این کشور است.