به گزارش اکوایران، در سال 2014 آمریکایی‌ها با تولید نفت شیل توانستند تولید نفت خود را به سقفی تاریخی برسانند. این مسئله منجر به مازاد عرضه نفت و کاهش قیمت آن شد.

پس از آن، در سال 2016، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دور هم جمع شدند و روسیه را به جمع خود اضافه کردند. به این ترتیب اوپک پلاس شکل گرفت تا جلوی قدرت گرفتن تولیدکنندگان نفت شیل را بگیرد و قدرت را به دارندگان ذخایر نفتی یعنی کشورهای خاورمیانه‌ای بازگرداند.

بعد از جنگ روسیه و اوکراین، قیمت نفت دوباره به بالای 100 دلار در ازای هر بشکه رسید، اتفاقی که بسیاری از تحلیل‌گران بازار نفت از آن قطع امید کرده بودند.

حالا اکونومیست می‌گوید دو غول نفتیِ آمریکایی یعنی اکسون‌موبیل و شورون با سیاست‌های جدید خود سعی دارند دوباره معادلات را در بازار نفت تغییر دهند و قدرت را در دست بگیرند. آن‌ها به دنبال سود هستند و کاری به رخدادها و مسائل ژئوپلیتیک ندارند.

این دو شرکت تمرکز خود را روی نفت ارزان گذاشته‌اند و تلاش دارند از طریق ادغام و همکاری با برخی از شرکت‌هایی که در آمریکای لاتین فعالیت دارند، فرصتی برای سودآوری بیشتر از بازار نفت فراهم آورند.

در ویدیوی بالا توضیح داده‌ایم که این شرکت‌ها چطور در تلاش هستند تا تعادل و توازن در بازار نفت را به نفع خود عوض کنند.