پس از عملکرد درخشان در ماه نوامبر 2021، بازار کریپتو در کم فروغ ترین روزهای خود به سر می برد. در تاریخ ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱، شاهد رکوردشکنی بیت کوین و رسیدن به سقف تاریخی ۶۹ هزار دلار بودیم. امّا از ماه دسامبر بازار رمزارزها عموما در محدوده قرمز قرار داشته و باعث دلسردی بسیاری از سرمایه گذاران شده است. 

با وجود ریزش‌های زیاد، باید بپذیریم که بازار کریپتو همچنان از پتانسیل بالایی برخوردار است و توکن‌های متاورسی گواهی بر این موضوع هستند. اگرچه، شروع سال ۲۰۲۲ برای ارزهای بازار خوش یمن نبوده؛ امّا نباید فراموش کرد که همین روزهای قرمز هستند که در آینده روزهای سبز را می¬سازند! امروز تصمیم گرفتیم تا چند توکن گیمینگ آینده‌دار را به شما معرفی کنیم تا آن‌ها را در واچ لیست بهمن ماه زیر نظر داشته باشید.

1- اکسی اینفینتی ثابت قدم در گیم فای

با وجود ریزش ارزها وNFTهای بازی، اکسی اینفینیتی (Axie infinity) همچنان در صدر جدول بازی‌های بلاک چینی ایستاده است. اخیرا تعداد کاربران روزانه این بازی از مرز ۲.۵ میلیون کاربر عبور کرد تا یک رکورد دیگر را به نام خود ثبت کند. 

ارز

ارز اکوسیستم اکسی اینفنیتی، AXS نام دارد که در بازی برای انجام فعالیت‌هایی چون Breeding مورد استفاده قرار می گیرد. البته، کارایی این توکن به استفاده از امکانات داخل بازی محدود نمیشود. پس از آپدیت کیف پول رونین و اضافه شدن DEX یا صرافی غیرمتمرکز کاتانا، این امکان وجود دارد تا در ازای استیک کردن ارزAXS ، توکن RON را دریافت کنید. اخیرا از این توکن هم رونمایی شد و علاوه بر گسترش شبکه رونین، می‌تواند در رشد قیمت AXS هم تاثیر بسزایی داشته باشد.

در زمان انتشار این مطلب، AXS در محدوده ۷۰ دلار معامله می شود. با وجود ریزش ۷3 درصدی از سقف تاریخی خود یعنی سطح ۱۶۴ دلار، یک جرقه کافی است تا شاهد اوج‌گیری مجدد AXS باشیم. پیش بینی می شود که با آپدیت‌های جدید بازی اکسی اینفینیتی و راه اندازی پروژه Land، این توکن مجددا رکوردشکنی‌های خود را آغاز کند.

2- سندباکس؛ پلتفرم کمپانی‌های بزرگ

 سال ۲۰۲۱ را می توان یکی از موفق‌ترین سال‌های دنیای غیرمتمرکز به حساب آورد. علاوه بر NFTها، ۲۰۲۱ سال شکوفایی پدیده متاورس نیز بود. سندباکس یکی از پیشگامان این عرصه به حساب می‌آید. این پلتفرم طی چند ماه اخیر رشد زیادی داشته و می¬توان آینده درخشانی را برای آن تصور کرد.

سرمایه گذاری سلبریتی‌های مشهوری چون جاستین تیمبرلیک و اسنوپ داگ، موجب شده تا این پلتفرم به محبوبیت بی‌سابقه‌ای دست یابد. علاوه بر چهره‌های شاخص، کمپانی‌های بزرگی چون آدیداس هم به سندباکس چراغ سبز نشان داده¬اند. پس از آدیداس، اخیرا کمپانی موسیقی وارنر هم همکاری خود را با سندباکس اعلام کرد.

سندباکس

در حال حاضر، قیمت سندباکس در ناحیه 4.65 دلار قرار گرفته است. تقریبا ۲ ماه قبل، این ارز در محدوده ۸.۴۸ دلار دست به دست می¬شد و سقف تاریخی جدید را ثبت کرده بود. با وجود نصف شدن ارزش SAND، انتظار می رود که با ورود چهره‌های شاخص و همکاری با کمپانی‌های بزرگ، شاهد اوج گیری این ارز در ماه بهمن و ادامه سال ۲۰۲۲ باشیم.

3- متاورس یعنی دیسنترالند! 

همانند پروژه قبلی، این ارز واچ لیست هم به متاورس اختصاص دارد. در سال ۲۰۲۱ بیش از هر زمان دیگری نام متاورس را در نشریات مختلف شنیدیم. در اخبار مربوط به متاورس، Decentraland یکی از مهم‌ترین ارکان هر گفت‌وگوی متاورسی بود. دیسنترالند پلتفرمی است که در آن هر فردی می¬تواند با آواتار شخصی سازی شده خود به جست‌وجو در دنیای بی‌پایان متاورس بپردازد. در این دنیا محدودیتی وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید دارایی‌هایی مشابه دارایی‌های دنیای واقعی را خریداری کنید و با یک هدست واقعیت مجازی به جهانی دیگر نقل مکان کنید!

همانطور که در دنیای واقعی برای خرید و فروش به پول نیاز داریم، در دیسنترالند هم به ارز مخصوص آن اکوسیستم یعنی مانا (MANA) نیازمند خواهیم بود. به وسیله مانا، می‌توانیم مالکیت آیتم‌های مختلفی چون زمین دیجیتالی و املاک را برعهده بگیریم.

مانا

همانند SAND، مانا هم در سال قبل روند قیمتی امیدوار کننده‌ای را داشت. ارز اکوسیستم دیسنترالند سال را با ۸ سنت آغاز کرد و در تاریخ ۲۵ نوامبر، به سطح ۵.۸۵ دلار رسید. به عبارتی، رشد خیره کننده ۷۳۰۰ درصدی را از خود به جای گذاشت. علاوه بر این، جایگاه برترین توکن متاورسی بر اساس ارزش بازار هم به MANA تعلق دارد. طبق داده‌های کوین مارکت کپ، این ارز از مارکت کپ ۴.۵۲ میلیارد دلاری برخوردار است. با این تفاسیر، بهتر است به این توکن متاورسی اعتماد کنیم و برای آن جایگاه ویژه‌ای را در واچ لیست بهمن ماه در نظر بگیریم.

4- تداوم موفقیت گالا 

درحال حاضر ارزهای گیمینگ پولساز به پای ثابت خبرهای کریپتویی تبدیل شده اند. یکی از موفق‌ترین پروژه‌های حوزه گیم فای، GALA نام دارد. گالا پلتفرمی است که به گیمرها این اجازه را می دهد تا خلاقیت خود را به کار گیرند و بازی‌های ابداعی خود را بر بستر آن توسعه دهند.

ارز این شبکه هم نامی مشابه با خود دارد. ارز GALA به پیشبرد امور مختلف این پلتفرم کمک میکند. علاوه بر این، بازیکن‌ها می-توانند با استفاده از ارز گالا، در تصمیم گیری‌های مهم شبکه مشارکت کنند و نقشی کلیدی را در توسعه این پروژه ایفا کنند.

بازار

با وجود اینکه کنترل بازار گالا در دست خرس‌ها قرار دارد، همواره از این ارز به عنوان پروژه‌های آینده‌دار GameFi یاد می شود. ارزش گالا اکنون در ناحیه ۰.۲ دلار قرار دارد و از سقف تاریخی خود یعنی سطح ۰.۸۲ دلار فاصله گرفته است. البته، نباید فراموش کرد که کل بازار کریپتو در وضعیت قرمز قرار دارد و برای شرایط بهتر، باید کمی صبر کرد!

5- آسمان خراشی به نام بلاک توپیا!

برخلاف ۴ توکن قبلی، شاید با این توکن به طور کامل آشنایی نداشته باشید. برای شناخت بهتر BLOK، آسمان خراشی ۲۱ طبقه را در نظر بگیرید. این موضوع به ۲۱ میلیون بیت کوین موجود اشاره دارد. این مجموعه مانند یک مرکز اطلاعاتی برای کریپتوها عمل می‌کند. برای نخستین بار، کاربران این امکان را دارند تا به طور همزمان به اطلاعاتی در رابطه با رمزارزها و محتواهای دیگر دسترسی پیدا کنند.

با استفاده از تکنولوژی سه بعدی قدرتمند، بلاک توپیا تجربه کاربری تکرارنشدنی را ایجاد می کند. همانند دیستنرالند، در بلاک توپیا هم برای تجربه بهتر نیاز است تا از هدست‌های VR استفاده کنیم. ساکنان این مجموعه می توانند از مالکیت دارایی‌ها، شبکه سازی، بازی کردن و دیگر فعالیت‌ها کسب درآمد داشته باشند. ناگفته نماند که این پروژه روی شبکه موفق پالیگان استقرار یافته است.

تقریبا ۳ ماه قبل و در تاریخ ۳۱ اکتبر، BLOK رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند و به قیمت ۰.۱۷ رسید. اکنون در محدوده ۳ سنت قرار دارد و با توجه به پشتوانه محکم مجموعه، انتظار می رود که در سال ۲۰۲۲ شاهد عملکرد جالب توجهی از سوی این ارز باشیم.

خرید و فروش توکن های بازی در ایران

برای خرید و فروش مطمئن رمزارز در ایران باید از یک صرافی ارز دیجیتال اقدام کنید. صرافی های ارز دیجیتال در ایران به دسته اصلی صرافی otc و صرافی p2p تقسیم میشوند. صرافی p2p صرافی‌ای است که در آن بستری فراهم میشود که افراد با یکدیگر معامله کنند. اما در صرافی otc معامله مستقیم با صرافی صورت میگیرد.

کلام آخر

در آخر باید بگوییم که علی رغم پتانسیل بالای ارزهای معرفی شده، بازار کریپتو در غیرقابل پیشبینی ترین حالت ممکن خود قرار دارد. به همین دلیل، حتما تحقیقات لازم را انجام دهید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. علاوه بر این، بهتر است در زمان مناسبی وارد بازار شوید و نوسانات این دنیای پر افت و خیز را به خاطر داشته باشید.