افزایش شدید قیمت زمین و مصالح ساختمانی از یک طرف و افزایش دستمزد کارگران ماهر و ساده‌ی ساختمانی در سال‌های اخیر از طرف دیگر باعث شده است تا هزینه‌ی ساخت مسکن به طور سرسام ‌‌آوری افزایش یابد. اگر چه قیمت مسکن با شتاب زیادی در سال‌های اخیر جهش کرده اما در شرایط کنونی، بازار مسکن ایستا و رکودی شده است و در نتیجه سازندگان باید با احتیاط بیشتری حرکت کنند.

سودآوری ساخت و ساز در سال‌های گذشته

در سال‌های انتهایی دهه‌ی 90 با جهش قیمت دلار قیمت مسکن نیز به شدت افزایش یافت اما قیمت مصالح ساختمانی (قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و قیمت سیمان) و همینطور دستمزدهای ساختمانی به آن اندازه افزایش نیافت. در نتیجه هزینه‌های ساخت به اندازه‌ی درآمد حاصل از فروش مسکن رشد نکرده و ساخت و ساز در آن سال‌ها سودآوری خوبی داشت. اما در سال 1400 با فروکش کردن تب تند دلار بازار مسکن نیز از رونق افتاد و رکودی شد در مقابل اما بازار مصالح و دستمزدها شروع به رشد کرد تا رشد عقب افتاده‌ی خود را جبران کرده و خود را به قیمت مسکن برساند.

بنابراین در شرایط فعلی که بازار مسکن رکودی شده و بازار مصالح ساختمانی و دستمزدها رو به افزایش است می‌توان گفت سودآوری ساخت و ساز قابل توجه نیست. تورم نیز بین 30 تا 40 درصد است و همین عامل هزینه‌ی ساخت آپارتمان ‌ها و واحدهای مسکونی را افزایش می‌دهد. پس می‌توان اینطور برداشت کرد که سودآوری ساخت و ساز در شرایط فعلی حتی در حال کاهش یافتن است و سازندگان باید بسیار حساب شده عمل کنند و گر نه ممکن است در نهایت نتوانند سودی کسب کرده و یا حتی در کوتاه‌مدت ضرر کنند.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401 چرا مهم است؟

با توجه به مطالب گفته شده این سؤال که در سال 1401 قیمت میلگرد چقدر می‌شود نسبت به قبل از اهمیت بالاتری نیز برخوردار شده است. گروهی از افراد قصد دارند بدانند هزینه‌ی تمام شده ساخت و ساز مسکن چقدر خواهد بود.

می‌دانیم سهم بزرگی از هزینه‌ی ساخت و ساز به مصالح ساختمانی مورد نیاز وابسته است و میلگرد به دلیل حجم بالای مورد نیاز و قیمت بالای آن سهم بزرگی را در بین سبد مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی به خود اختصاص می‌دهد. پس پیش بینی قیمت مصالح ساختمانی و مخصوصا پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401 برای کسانی که به فکر ساخت مسکن در این سال هستند بسیار حائز اهمیت است. شما میتوانید به وب سایت مدیران آهن به قسمت قیمت میلگرد امروز مراجعه کنید و نمودار قیمت میلگرد را مشاهده کنید و در بهترین زمان خرید میلگرد خود را نهایی کنید.

قیمت میلگرد

پیش بینی قیمت میلگرد در دو سناریو

سال 1400 با امید به احیای دوباره‌ی برجام آغاز شد و با همین امید نیز در حال به پایان رسیدن است. هر چند حالا می‌توان گفت احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای بیشتر از گذشته شده است اما همچنان ریسک احیا نشدن برجام وجود دارد. با توجه به اینکه همین جریانات سیاسی مهمترین عامل اثرگذار بر بازارها در شرایط فعلی است بنابراین برای پیش بینی بهتر و دقیق‌تر قیمت میلگرد در سال 1401 هر دو سناریوی احیای برجام و به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای را در نظر می‌گیریم.

پیش بینی قیمت میلگرد سال 1401 (با برجام)

اگر برجام در پایان سال 1400 یا اوایل سال 1401 احیا شود این احتمال وجود دارد که دلار حتی تا 21 یا 20 هزار تومان نیز به صورت هیجانی کاهش یابد اما در این قیمت‌ها دوام نیاورده با هجوم خریداران دلار مسیری افزایشی دنبال کرده تا به قیمت تعادلی خود در بازه‌ی 23 تا 25 هزار تومانی برسد. دولت سیزدهم بودجه سال 1401 را بر اساس دلار 23 هزار تومانی تنظیم کرده است و این نشان از انگیزه‌ی دولت برای حفظ قیمت دلار در این محدوده دارد.

در این سناریو با توجه به رفع تحریم‌ها و افزایش درآمدهای دلاری حاصل از فروش نفت، دولت به راحتی می‌تواند در سال 1401 دلار را تک نرخی کرده و در محدوده قیمتی 23 تا 25 هزار تومانی تثبیت کند که البته نوع بودجه‌بندی و گفته‌های دولتمردان نیز این پیش‌بینی را تأیید می‌کند. اگر چه ممکن است بلافاصله پس از برجام و با ریزش شدید دلار، به بازار میلگرد شوک وارد شده و قیمت میلگرد تا حدود 13 هزار تومان نیز پایین بیاید اما طولی نمی‌کشد که با ورود سازندگان به بازار و خرید میلگرد قیمت‌ها دوباره روندی افزایشی به خود گرفته و به سطوح تعادلی خود بازگردد.

با توجه به اینکه نسبت طلایی قیمت میلگرد به قیمت دلار در بلندمدت 0.6 است می‌توان اینطور پیش بینی کرد که میلگرد در سال آینده در محدوده قیمتی 13 هزار و 800 تومان تا 15 هزار تومان در نوسان خواهد بود و در سال 1401 میانگین حدودی 14 هزار و 400 تومانی را تجربه می‌کند. البته ما در اینجا فرض کرده‌ایم تورم جهانی و افزایش احتمالی قیمت جهانی فولاد با افزایش قیمت نفت و انرژی در دنیا و همینطور تمایل دولت به پایین نگه داشتن قیمت میلگرد یکدیگر را خنثی می‌کنند. دولت قصد دارد در سال 1401 حدود 1 میلیون مسکن بسازد و بنابراین احتمالا از منابع سرشار نفتی برای پایین نگه داشتن قیمت میلگرد در داخل کشور و جداسازی آن از روندهای جهانی بهره خواهد برد.

پیش بینی قیمت میلگرد سال 1401 (بدون برجام)

اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد احتمالا تنش‌های سیاسی میان ایران و غرب بالا می‌گیرد و همین عامل قیمت دلار را به بالای 30 هزار تومان بازمی‌گرداند و تک‌نرخی شدن دلار را ناممکن می‌کند. اگر تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی بر ایران دوباره افزایش یابد این امکان وجود دارد که قیمت دلار تا پایان سال 1401 حتی به بالای 35 هزار تومان نیز برسد. در چنین شرایطی قیمت میلگرد نیز ابتدا به سطوح 17 تا 18 هزار تومانی خود بازمی‌گردد و این امکان وجود دارد که تا پایان سال 1401 قیمت میلگرد مرز 20 هزار تومانی را نیز رد کند.

قیمت میلگرد قبل و بعد برجام

سازندگان مسکن به برنامه‌ریزی دقیق نیازمندند

کاهش سودآوری ساخت و ساز و همینطور افزایش ریسک آن باعث شده که در شرایط کنونی، بازار ساخت و ساز در کشور رونق نداشته باشد. بسیاری از سازندگان ترجیح داده‌اند فعلا دست نگه دارند و منتظر فرصتی مناسب برای ساخت آپارتمان‌های جدید خود باشند زیرا تردیدهای جدی در مورد سودآوری خود دارند. آن دسته از سازندگانی که وارد بازار شده‌اند نیز خود را در معرض ریسک‌های زیادی قرار داده‌اند و می‌توان گفت با توجه به گرانی مصالح، افزایش دستمزدها و تورم بالای موجود در سطح جامعه کار سختی را در پیش دارند که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری است. برای راهنمای خرید آهن آلات و مدیریت ریسک در زمان ساخت و ساز میتوانید با کارشناسان شرکت مدیران آهن با شماره 03134155 تماس بگیرید و یا به Modiranahan.com  مراجعه کنید.

ارائه مشاوره ساخت و ساز