به گزارش اکوایران، این در حالی بود که این محصول در روز پایانی هفته گذشته قیمتی برابر ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان داشت. به این ترتیب میلگرد به بیشترین نرخ خود ظرف یک ماه اخیر رسید.

به این ترتیب درحالی که رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای حاکم بر بازار و عقبگرد نرخ دلار ظرف هفته‌های اخیر به ارزان شدن بهای میلگرد در بازار آزاد منجر شده بود، خبر قطعی برق فولادسازان که ظرف روز ابتدایی هفته منتشر شد زمینه رشد مجدد نرخ مقاطع طویل فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن را در بازار آزاد تهران را فراهم کرد. 

رشد قیمت به وجود آمده متاثر از خبر قطعی برق فولادسازان تنها شامل حال مقاطع طویل فولادی و بازار آزاد نبود و بهای شمش فولاد و مقاطع طویل فولادی در معاملات بورس کالا نیز پس از هفته‌ها روند کاهشی در هفته جاری وارد فاز افزایشی شد به نحوی که میانگین نرخ معامله شمش فولاد در هفته جاری ظرف این هفته رشدی ۳.۵ درصدی داشت و به ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که البته با احتساب مالیات ارزش افزوده هر کیلوگرم شمش فولاد در این هفته برای نوردکار نرخی در حدود ۱۴ هزار تومان داشت.  

نرخ برق فولادسازان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل رشدی ۵ برابری و بهای گاز مصرفی آن‌ها صعودی ۱۵ برابر داشته است. در عین حال مطابق قانون بودجه ۱۴۰۱ جهشی مجدد در انتظار هزینه انرژی فولادسازان کشور است. در این شرایط افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی در سال آینده لاجرم خواهد بود؛ البته میزان این رشد متناسب با تقاضا در بازار خواهد بود. 

در حالی بازار آهن و فولاد در اولین هفته بهمن ماه وارد مسیر رشد نرخ شد که ابراهیم رئیسی در سخنرانی سه‌شنبه شب خود از موفقیت دولت سیزدهم در کنترل بازار سیمان و فولاد سخن گفت. اگرچه این سخنرانی اثرگذاری چندانی در روند معاملات میلگرد در روز چهارشنبه نداشت اما فعالان قدیمی بازار آهن و فولاد کشور بر این باورند که همین صحبت باعث می‌شود تا روند افزایشی به وجود آمده در بخش آهن و فولاد ادامه‌دار نشود و در هفته آینده باید منتظر غلبه سیگنال‌های کاهش نرخ در بازار بود. حجم بالای میلگرد در انبارهای واحدهای تولیدی و انبار تجار متاثر از رکود سنگین مصرفی در ماه‌های گذشته نیز از غلبه سیگنال‌های کاهشی در روزهای آینده حمایت می‌کند.