رمزارزهای ارزش ثابت (استیبل‌کوین) کاربرد بسیاری برای معامله‌گران و کاربران رمزارزی دارند. فعالان حوزه کریپتوکارنسی از استیبل‌کوین‌ها برای تبدیل دارایی‌های خود و سرمایه‌گذاری امن استفاده می‌کنند. شناخته‌شده‌ترین استیبل‌کوین در دنیای رمزارزها تتر  (USDT) است که در ایران هم افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند.

البته نمی‌توان اسم تتر و ایران را درکنارهم استفاده کرد و یاد بزرگ‌ترین مرجع تبادل تتر در ایران، یعنی تترلند نیفتاد. تترلند یکی از اولین سکوهای تبادل رمزارزی در ایران به‌شمار می‌آید که اکنون وارد پنجمین سال فعالیتش شده است. نکته دیگر اینکه تترلند سکوی تبادل تک‌نرخی رمزارز تتر است که در ایران نیز در این زمینه به‌عنوان مرجع شناخته می‌شود.

به‌مناسبت ورود به پنجمین سال فعالیت تترلند، رویدادی در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار و هویت جدید تترلند رونمایی شد و مدیر فنی و مدیر محصول تتر گزارش‌هایی از فعالیت تترلند و سرویس‌های آن ارائه دادند.

تتر

مشکلات تحریم در ایران به رمزارزها هم کشیده شده است. هم‌زمان انجمن فناوران زنجیره بلوک ایران بارها نسبت به خطر مسدود‌شدن دارایی‌های دیجیتال کاربران ایرانی، به‌ویژه تتر (USDT) هشدار داده است. در‌این‌میان، هرچند گزارش شفافی از دارایی‌هایی که در ایران مسدود شده‌اند، وجود ندارد، مدیر فنی تترلند از نوآوری‌های این شرکت برای رهگیری و مسدودنشدن دارایی‌های کاربران تترلند خبر داد تا آنان دیگر نگران تحریم نباشند.

حیدری، مدیر فنی تترلند، در رویداد گذار از چهارمین سال فعالیت تترلند، از واحد فنی و هسته مرکزی توسعه کسب‌وکار گزارش‌هایی ارائه داد. به‌گفته او، تضمین امنیت و حفظ پایداری و سرعت سه اولویت اصلی تیم فنی تترلند است. سابقه توسعه تترلند به سال ۱۳۹۶ برمی‌گردد که شاید در آن زمان کمتر کسی حتی با مفهوم سکوی تبادل رمزارزی آشنا بود؛ درحالی‌که امروز بیش از ۳۰۰ سکوی تبادل رمزارزی در ایران وجود دارد.

حیدری درادامه صحبت درباره امنیت در فضای رمزارزها در کشور، به موضوع ریسک و احتمال مسدودی دارایی‌های کاربران ایرانی نیز اشاره کرد. به‌گفته او، تترلند از کیف‌‌پول‌های آدرس‌متغیر استفاده می‌کند و فرایند گردش کیف‌پول‌ها با هدف تضمین امنیت تراکنش‌های کاربران در دستورکار تیم فنی است. به‌واسطه این فرایند، در‌حال‌حاضر تترلند بستر امن تبادل تتر است و امکان رهگیری و فریز‌شدن دارایی‌های کاربران در شرایط ناعادلانه تحریمی ایران وجود ندارد.

پایداری سرویس و افزایش ظرفیت توان پاسخ‌گویی یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم برای هر کسب‌وکار آنلاین، به‌ویژه کسب‌وکارهای حوزه فینتک است و وجود اختلال حتی در بازه زمانی کم، موجب ضرر‌و‌زیان کاربران خواهد شد.

حیدری درباره این موضوع بیان کرد:

«می‌توانم با افتخار اعلام کنم به‌واسطه زیرساخت‌های فنی تترلند، تمامی سرویس‌ها در سال گذشته ۹۹.۹۸درصد سطح پایداری داشتند. در همین راستا، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰ به‌روز‌رسانی در وب‌سایت و بیش از ۹۵ به‌روز‌رسانی در اپلیکیشن انجام دادیم.»

میانگین زمان ۳۷ثانیه‌ای تسویه در تترلند، یعنی حدود ۲۱ برابر بیشتر از میانگین زمان سایر سکوهای تبادل، بر صحبت‌های مدیر فنی تیم صحه می‌گذارد.

مدیر فنی تترلند درزمینه تغییرات وب‌سایت و اپلیکیشن تترلند هم‌سو با تغییر هویت این شرکت نیز گفت:

«بلافاصله پس از اتمام رویداد تترلند و هم‌زمان با اولین ساعات از شروع پنجمین سال فعالیتمان، وب‌سایت و اپلیکیشن با ظاهری جدید و نو دردسترس کاربران خواهد بود. این تغییرات در سال گذشته مسیر پرفرازونشیبی را طی کرد؛ مسیری که داده‌های مفید زیادی را برایمان به‌ارمغان آورد.»

پیش‌تر فرنگیس حسینی، مدیر بازاریابی تترلند، از نتایج نظرسنجی‌هایی خبر داده بود که یک بار روی جامعه آماری فضای عمومی رمزارز ایران و یک بار روی جامعه آماری کاربران تترلند  انجام شده بود. به‌گفته او، «امنیت» مهم‌ترین شاخص فضای عمومی رمزارز کشور برای انتخاب یک سکوی تبادل بوده است؛ شاخصی که هیچ اثری از آن در نظر‌سنجی‌های کاربران تترلند دیده نمی‌شد. این نشانه عملکرد موفق تترلند است که در ناخودآگاه کاربرانش، شاخص «امنیت» از پیش حل‌ شده است و هماهنگی کامل با اولویت‌های تیم فنی تترلند دارد.

درادامه خیرخواه، کپی‌رایتر تترلند، از تدوین گزارشی جامع در ۶ فصل از آمار و ارقام و داده‌های فعالیت تتر‌لند خبر داد؛ گزارشی که تترلند به‌عنوان مرجع تبادل ایران در‌اختیار فعالان رمزارز کشور قرار داده است و آن را می‌توان از وب‌سایت تترلند دریافت کرد. رسیدن بازدید وب‌سایت تترلند به ۲۳میلیون و ۷۰۰هزار بازدید و ۵ برابر شدن کاربران و ۸  برابر شدن تعداد تراکنش‌ها، از نکات مهم این گزارش بود.

در انتها محامدپور، مدیر محصول تترلند، گزارشی از سرویس‌های مرجع تبادل تتر ایران ارائه داد. به‌گفته او، سرویس تسویه آنی تتر به‌صورت ۲۴ساعته در ۷ روز هفته، موجب اعتمادسازی بیش‌از‌پیش بین تترلند و کاربرانش بود. او درباره تفاوت‌های پرداخت کارمزد که صرافی‌های OTC دریافت می‌کنند، درمقایسه‌با کارمزد تبدیل (بسته به سطح کاربری) توضیحاتی ارائه داد و از راه‌اندازی معاملات تک‌نرخی به‌عنوان «شاهکار تترلند» و نوآوری بزرگ در صنعت رمزارز کشور، یاد کرد. ناگفته نماند تترلند تنها سکوی تبادلی است که قیمت خریدوفروش در آن یکسان است.

سرویس کیف‌پول تومانی تتر، تسویه فوری تومان، معاملات مبتنی‌بر API و احراز هویت ویژه ناشنوایان هم از سایر خدمات تترلند بود که محامدپور درباره آن‌ها توضیحاتی ارائه داد.

مرجان قاسمی، سرپرست امور مشتریان تترلند، نیز آماری از عملکرد تیم پشتیبانی ارائه داد. به‌گفته او، مدت‌زمان انتظار برای دریافت پاسخ پشتیبانان، تنها ۳۷ ثانیه است و این موضوع درکنار ۲۴ساعته‌بودن فعالیت آنان در تمام طول سال، سبب ایجاد رضایتمندی ۹۶درصدی کاربران از شیوه پاسخ‌گویی شده است. شاخص NPS نیز نزدیک به ۷۳درصد است و این میزان بر عملکرد دو تیم پشتیبانی و خدمات مشتریان صحه می‌گذارد.

در سال گذشته، تعداد پیام‌های ارسالی و دریافتی پشتیبانان تترلند درحدود ۴میلیون و ۳۰۰هزار پیام بوده و آنان بیش از ۴۱هزار ساعت با کاربران گفت‌وگو کرده‌اند. همچنین، زمان احراز هویت در تترلند به‌صورت میانگین تنها به ۷ دقیقه کاهش پیدا کرده است.