اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف، یک وب‌سایت دچار افت رتبه شود که مطمئنا برای صاحبین وب‌سایت و متخصصان سئو، یک اتفاق ناگوار محسوب می‌شود. گاهی این افت رتبه سایت در گوگل طبیعی است (مانند افزایش رقابت در یک حوزه). اما گاهی هم افت رتبه به دلیل اشتباهاتی از سوی صاحب سایت رخ می‌دهد. موضوعی که باید به آن توجه کرد دلیل این افت رتبه و اقداماتی جهت پیشگیری یا مقابله با آن است. اگر شما هم به دنبال یافتن برخی از مهم‌ترین دلایل افت رتبه سایت هستید این محتوا برای شما نوشته شده است!

دلایل افت رتبه سایت چیست؟

اما افت رنک سایت به چه دلیل رخ می‌دهد و در صورت مواجهه با آن باید چه اقدامی انجام داد؟ در این بخش به مهم‌ترین دلایل کاهش رتبه سایت اشاره می‌کنیم.

تغییرات الگوریتم‌های گوگل

یکی از اصلی‌ترین دلایل افت رتبه سایت تغییرات الگوریتم‌های گوگل یا توسعه الگوریتم‌های جدید است. گوگل در هر سال، چندین بار الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند یا الگوریتم‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که باعث افت رتبه برخی از سایت‌ها می‌شود. این افت رتبه ممکن است به دو صورت رخ دهد. اول اینکه ممکن است به صورت موقتی باشد و پس از چند روز سایت شما به رتبه اولیه خود بازگردد. حالت دوم نیز به این صورت است که شاید با توجه به تغییرات اعمال شده سایت شما اعتبار خود را از دست بدهد یا توسط گوگل جریمه شود؛ مانند الگوریتم پاندا که پس از انتشار آن، سایت‌های با محتوای بی‌کیفیت و کپی دچار جریمه و افت رتبه شدند.

در این حالت، حتما بررسی کنید که آیا در سایت شما از روش‌های کلاه سیاه استفاده شده است یا خیر. همچنین بررسی کنید که تغییرات اخیر الگوریتم، به چه صورت بوده و روی کدام بخش‌ها حساس‌تر شده است. دقت کنید در صفحه‌ای که افت رتبه داشته است، محتوای جدید اضافه نکنید و لینک سازی نیز انجام ندهید و صبر کنید تا ببینید پس از چند روز به رتبه سابق خود بازمی‌گردد یا خیر. در غیر این صورت، احتمالا این صفحه اعتبار خود را از دست داده و توسط الگوریتم‌های جدید جریمه شده است.

لینک سازی اسپم

لینک سازی اسپم

اهمیت لینک سازی بر کسی پوشیده نیست. اما اگر لینک سازی با روش‌های نادرست و اسپم انجام شود، نه تنها به رشد سایت کمکی نمی‌کند، بلکه باعث جریمه شدن و افت رتبه سایت نیز می‌شود. لینک‌های اسپم به لینک‌هایی گفته می‌شود که به روش‌های غلط و در سایت‌های نامناسب ایجاد شده‌اند؛ مانند قرار دادن لینک در فروم‌هایی که هیچ ارتباطی از نظر موضوعی با سایت شما ندارند. با انجام این روش‌ها، گوگل متوجه غیرمفید بودن این لینک‌ها شده و آن‌ها را اسپم در نظر می‌گیرد. در صورت تکرار این فعالیت‌ها، سایت شما دچار جریمه و افت رتبه خواهد شد.

راه‌حل این مشکل، شناسایی بک لینک‌های سایت است. بررسی کنید که از کدام سایت‌ها لینک گرفته‌اید و سایت‌هایی را که محتوای غیراخلاقی دارند یا از لحاظ موضوعی ارتباطی با سایت شما ندارند، شناسایی کنید و به کمک ابزار Google’s Disavow Tool این لینک‌ها را بی اثر کنید.

سئو منفی

یکی از دلایل افت رتبه سایت که شما امکان کنترل آن را ندارید، این است که در برخی موارد ممکن است سایت شما به دلیل بک لینک‌های مخربی که رقبا برای آن ایجاد می‌کنند، دچار افت رتبه شود. در این صورت به کمک ابزارهایی مانند سرچ کنسول، Moz و یا Ahrefs آمار لینک‌های خود را بررسی کنید. هنگامی که از اسپم بودن برخی لینک‌ها مطمئن شدید، آن‌ها را مانند حالت قبل Disavow کنید.

مهاجرت به سایت جدید

ممکن است به هر دلیلی، بخواهید سایت خود را به یک سایت جدید منتقل کنید. درصورتی‌که این کار به درستی انجام شود باعث کاهش رتبه نمی‌شود. اما اگر اشتباهی رخ دهد، باعث می‌شود گوگل نتواند به خوبی محتوای سایت شما را بررسی کند یا متوجه تغییر دامنه شود. بنابراین سایت شما با افت رتبه مواجه خواهد شد.

هنگام جابجایی سایت خود، حتما به درستی از ریدایرکت‌های 301 استفاده کنید. پس از انجام آن از به‌روزرسانی نقشه سایت، تگ‌های کنونیکال و لینک‌های داخلی نیز مطمئن شوید. ریدایرکت 301 به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که این صفحات به صورت دائمی به صفحه جدیدی منتقل شده‌اند.

فعالیت بیشتر رقبا

فعالیت بیشتر رقبا

همان‌طور که شما برای بهبود وضعیت سئو و رتبه‌بندی سایت خود تلاش می‌کنید، رقبای شما نیز بیکار ننشسته‌اند و برای دستیابی به رتبه‌های بهتر، زمان و هزینه صرف می‌کنند. بنابراین گاهی دلیل افت رتبه شما وجود مشکل در سایت شما نیست بلکه به خاطر بهبود وضعیت رقبایتان است.

برای این‌که متوجه شوید افت رتبه شما به این دلیل بوده است، در سرچ کنسول گوگل، رتبه سایت خود را در کلمات کلیدی اصلی بررسی کنید. اگر در بعضی از آن‌ها افت رتبه داشته‌اید، وقت آن است که به طور جدی‌تری وب‌سایت رقبایتان را بررسی کنید تا ببینید چگونه جایگاه بهتری کسب کرده‌اند و همین‌طور سعی کنید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را نیز پیدا کنید. همچنین فرایندهای سئو سایت خود را با جدیت بیشتری دنبال کنید و از انجام فعالیت‌هایی مانند دریافت بک لینک‌های معتبر، بهبود لینک‌های داخلی و ارائه محتوای ارزشمند غافل نشوید.

بررسی تغییرات رتبه سایت با جت سئو

همه تلاش‌ها و هزینه‌ها در سئو برای این است که سایت ما روی کلمات کلیدی مختلف رتبه خوبی بگیرد و بتوانیم در صفحه نتایج جستجوی گوگل بالاتر از رقبا قرار بگیریم. اما گاهی خواسته یا ناخواسته کارهایی که انجام می‌دهیم و روش‌هایی که انتخاب می‌کنیم باعث افت رتبه سایت می‌شود. حتی ممکن است در بعضی مواقع متوجه این افت رتبه هم نشویم.

جت سئو یک ابزار بررسی سئو سایت است و به شما کمک می‌کند تا مشکلات فنی و محتوایی سایتتان را شناسایی کنید و از تغییرات رتبه کلمات کلیدی باخبر شوید. سپس با اقدام درست و به موقع، نه تنها بتوانید جلوی افت رتبه بیشتر را بگیرید، بلکه به بهبود جایگاه سایتتان هم کمک کنید.