بنابراین سرمایه‌ و سرمایه‌گذار جایی می‌رود که مطمئن باشد تمام فضا برای سودآوری مجاز و عرفی و قانونی مهیاست. اما مشکل دقیقاً از جایی شروع می‌شود که همه چیز سر جایش است اما تنگ‌نظری‌ها و اعمال نظرها و اعمال سلیقه‌ها جای خود را به قانون می‌دهند.

سرمایه‌گذارها هم به دست هم نگاه می‌کنند. سرمایه‌گذارها به صورت نانوشته با هم در ارتباط هستند، آن‌ها می‌دانند که هم صنفی‌های‌شان در چه مکانی و برای چه میزان سود سرمایه‌گذاری می‌کنند، بنابراین اگر شهر یا استانی در دوره‌های مختلف مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، اتفاقی نیست! تجمیع نیروهای داخل و خارج از استان، مردم و مدیران حتماً در این اقبال سرمایه‌گذار تاثیر دارند!

این مقدمه از این جهت ذکر شد که چندی پیش و در اوایل اسفند ماه خبری با این تیتر منتشر شد «عقب‌ماندگی همدان در حوزه سرمایه‌گذاری» و تمرکز آن بر سرمایه‌گذاری در حوزۀ گردشگری بود.

تله کابین گنجنامه

در متن خبر آمده بود که «علی رضایی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان گفت: همدان در حوزه سرمایه‌گذاری در مقایسه با شهرهای هم‌تراز عقب‌ماندگی جدی دارد و یکی از مشکلات جدی اصلاح فرهنگ‌ مردم در جذب سرمایه و سرمایه‌گذار است.  فرصت‌های سرمایه‌گذاری را باید در شهر احصاء و حوزه جذاب سرمایه‌گذاری را در سطح ملی و فرا ملی به ویژه در حوزه گردشگری معرفی کنیم‌. در حوزه گردشگری مدیریت استان و مدیریت شهری باید کارهای بیشتری انجام دهند، در حال حاضر مهمترین حوزه جدی سرمایه‌گذاری در همدان حوزه گردشگری است.»

بنابراین گردشگری یکی از مهمترین بخش‌هایی است که استان همدان نیازمند سرمایه‌گذار در آن است. حالا ببینیم نظر شورای شهر در این مورد چیست؟

«حمید بادامی‌نجات رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان در جلسه کمیسیون بودجه با موضوع بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۲ گفت: نقشه راه گردشگری و سرمایه‌گذاری در همدان نداریم.

او تاکید کرده که اصلی‌ترین محور توسعه در اسناد بالادستی؛ گردشگری در همدان است؛ همدان با ۱۰ مرکز استان کمتر از سه ساعت فاصله جاده‌ای داشته و این مهم به این معنی است که می‌تواند نیمی از جمعیت کشور را در این بازه زمانی جذب کند. ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مورد مهم دیگر در پیش‌بینی بودجه در بخش سرمایه‌گذاری است، در همدان نقشه راه گردشگری و سرمایه‌گذاری نداریم و این موضوع یک مشکل بزرگ است. اگر حتی یک سرمایه‌گذار در همدان جذب شود در بحث اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز بسیار تأثیرگذار است.

سعید شهابی‌نیا رئیس کمیسیون فرهنگی شورا نیز یکی از مشکلات در حوزه سرمایه‌گذاری را عدم توان جذب و نگه داشتن سرمایه‌گذار در همدان می‌داند و معتقد است که همدان در این خصوص پتانسیل‌های خوبی دارد اما یک سری موانع و مشکلات موجب شده است که نتواند از آنها استفاده کند. شاید عدم فراهم‌بودن زیرساخت‌ها و سخت‌گیری‌ها در استان در حوزه سرمایه‌گذاری مانع از ورود سرمایه‌گذار به همدان شده است.

هیجان سورتمه ریلی در گنجنامه

علی‌اکبر نظری رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز عدم محوریت یک فرد در شهر را موجب فرار سرمایه می‌داند و معتقد است که متأسفانه همدان چند محوری مدیریت می‌شود و همین برخوردهای چندگانه مدیریتی عامل تضعیف شده و شهر را دچار بحران کرده است.»

تمام این موارد به علاوۀ موارد دیگر باعث شده همدان در حوزه‌های گردشگری مورد اقبال سرمایه‌گذاران نباشد. نمونۀ دیگری که حتما برای سرمایه‌گذاران ملاک خواهد بود، دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه است. در این بیش از دو دهه که از آغاز ساخت و بهره‌برداری دهکده می‌گذرد، چه چالش‌هایی در مسیر این سرمایه‌گذار وجود داشته که حتی گاه او را از ادامۀ راه دلسرد هم کرده باشد.

الان دهکدۀ گنجنامه با وجود ویلاهای کوهستانی، تله کابین، غار آکواریوم و ... یکی از مهمترین مراکز گردشگری در غرب کشور، و یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق نمونۀ گردشگری در کشور است، اما آیا می‌تواند نمونۀ خوبی برای حمایت همه جانبۀ مدیران استان در این دو دهه از سرمایه‌گذار بخش خصوصی باشد؟

آیا سرمایه‌گذاری که در گام‌های نخست تحقیق قرار دارد، با بررسی مشکلات ایجاد شده برای دهکدۀ گنجنامه علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در همدان خواهد داشت؟

امید است نگاه‌های درون استانی، نگاه‌های منطقه‌ای و نگاه‌های ملی به توسعۀ گردشگری در استان همدان به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار راغب به حضور در این بخش و آوردن سرمایه باشد. همدان یکی از زیباترین استان‌ها برای گردشگری است و می‌تواند از این رهاورد اشتغال فراوانی برای مردم ایجاد کند.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage