برای گام برداشتن در این مسیر شغلی ابتدا باید حوزه‌های مختلف IT را بشناسید و متناسب با علایق خود در این مسیر حرکت کنید. در ادامه این مقاله از سایت کندو ضمن آشنایی با دواپس و لینوکس به بررسی بازار کار آنها و مواردی که به شما در این مسیر کمک می‌کند خواهیم پرداخت.

دواپس چیست؟

کلمه دواپس (Dev Ops) ترکیبی از دوکلمه Development به معنای توسعه و Operation به معنای عملیات است. به‌طورکلی می‌توان گفت که به مجموعه‌ اقداماتی که به ارتباط و همکاری تیم‌های توسعه نرم‌افزار تمرکز دارد تا فرایند توسعه نرم‌افزار بهتر و سریع‌تر انجام شود دواپس گفته می‌شود. دواپس راهکاری است که به‌وسیله آن تیم‌های عملیات فناوری اطلاعات، تیم‌های امنیت و تیم‌های توسعه با یکدیگر همکاری می‌کنند. این همکاری با دو هدف ارائه بازخورد منظمی از کار با نرم‌افزار در طول چرخه عمر توسعه نرم‌افزار و توسعه و آزمایش نرم‌افزار انجام می‌گیرد. خوب است بدانید دواپس ترکیبی از مفاهیم تغییر فرهنگ، بهترین ابزار و بهترین عملکرد در راستای توسعه نرم‌افزار است.

آموزش دواپس را از کجا شروع کنیم؟

روزبه‌روز نیاز محیط‌های عملیاتی به متخصصان دواپس بیشتر می‌شود و دواپس به یکی از حوزه‌های ترند بازار امروز تبدیل می‌شود. برای اینکه وارد بازار کار دواپس شوید باید به مجموعه‌ای از ابزارها و مهارت‌ها مسلط شوید. قبل از اینکه یک مهندس دواپس باشید باید به‌نوعی یک ادمین حرفه‌ای باشید و در دوره LPIC-2 شرکت کنید. این دوره پیش‌نیاز بسیاری از دوره‌های این پوزیشن شغلی است. در ادامه به معرفی برخی از دوره‌های لازم برای مهندس دواپس شدن می‌پردازیم:

دورهDocker : این دوره به آموزش داکر به‌عنوان یک پلتفرم قابل‌انعطاف در دنیای کانتینرها می‌پردازد. خوب است بدانید داکر به کاربران این اجازه را می‌دهد که به‌آسانی برنامه‌های کاربردی خود را به‌صورت مقیاس‌پذیر و مستقل از پلتفرم ایجاد و اجرا کنند.

دورهKubernetes : دوره Kubernetes یکی از برجسته‌ترین ابزارهای حوزه دواپس است و جزو موضوعات داغ دواپس در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. پیش‌نیاز دوره Kubernetes، دوره داکر است.

دورهAnsible : موضوع این دوره خودکارسازی فرایندها و تسک‌های مختلف است. در دوره Ansible چگونگی استفاده از این ابزار قدرتمند و پرکاربرد و همچنین مدیریت پیکربندی با Ansible را خواهید آموخت.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی دوره‌های آموزش دواپس کندو اینجا کلیک کنید.

آینده شغلی دواپس

امروزه سازمان‌های بسیاری در سراسر جهان به افرادی نیاز دارند که از مهارت‌های لازم در حوزه دواپس برخوردار باشند. علاوه بر این شرکت‌های تازه‌تأسیس در حوزه فناوری اطلاعات نیز تمایل دارند از دواپس برای تجارت خود استفاده کنند. به‌طورکلی می‌توان گفت که باتوجه‌به مزایای دواپس در کسب‌وکار فناوری سازمان‌ها تقاضای این سازمان‌ها در سال‌های آینده بسیار بیشتر خواهد شد. دواپس این امکان را فراهم می‌کند که در زمان ارائه برنامه‌های نرم‌افزاری و خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هماهنگی کاملی میان بخش‌های مختلف سازمان به وجود بیاید.

لینوکس چیست؟

سیستم‌عامل لینوکس یکی از قدرتمندترین سیستم‌عامل‌های موجود در بازار است که به‌صورت متن‌باز ارائه می‌شود. سیستم‌عامل یونیکس در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت تلفن و تلگراف آمریکا توسعه و گسترش پیدا کرد. البته سیستم‌عامل یونیکس بسیار گران‌قیمت بود و بسیاری از مردم نمی‌توانستند از آن استفاده کنند؛ به همین دلیل سیستم‌عامل لینوکس که زیر شاخه یونیکس بود انتخاب شد. این سیستم‌عامل نسبت به یونیکس گسترش بیشتری پیدا کرده است و هیچ هزینه‌ای هم برای کاربر ندارد. لینوکس بیشتر برای حافظه‌های اصلی طراحی شده و در بیشتر شرکت‌ها و دانشگاه‌ها از آن استفاده می‌شود. خوب است بدانید لینوکس در میان مهندسان نرم‌افزار از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

آموزش لینوکس را از کجا شروع کنیم؟

ادمین شبکه و سیستم‌های لینوکسی مسئول نگه‌داری، عیب‌یابی و راه‌اندازی شبکه‌ها است. برای اینکه ادمین حرفه‌ای شوید ابتدا باید دوره‌ LPIC-1 و پس از آن دوره‌های LPIC-2 را پشت سر بگذارید. در مورد دوره‌های LPIC-2 می‌توان گفت که پیوند بین لینوکس و شبکه را برقرار می‌کنند و داوطلب را برای کار در شبکه‌های لینوکسی آماده می‌کند. دوره Bash Scripting یکی دیگر از مهم‌ترین دوره‌ها برای شروع به کارکردن در این حیطه است و بهتر است بعد از LPIC-1 به یادگیری آن بپردازید. نوشتن اسکریپت‌های حرفه‌ای به کمک Bash و خودکارسازی جزو آموزش‌های این دوره به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید پس از پیکربندی و طراحی هر زیرساختی موضوع مورد اهمیت بعدی امنیت آن زیرساخت است. به همین دلیل می‌توانید متناسب با شرایط کاری خود در یکی از دوره‌های 303،300 و Open Stack شرکت کنید.

آینده شغلی لینوکس

همان‌طور که می‌دانید به علت متن‌باز بودن سیستم‌عامل لینوکس امنیت سیستم‌عامل آن بسیار بالا است. به همین دلیل برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به حد بالایی از امنیت نیاز دارند بسیار مفید و کاربردی است. در مورد آینده شغلی و بازار کار لینوکس همین بس که ۷۰ درصد فایروال‌های مورداستفاده در شبکه‌های دنیا لینوکس است. البته بازار کار لینوکس تا حد زیادی به تخصص و مهارت‌های فرد بستگی دارد. به این نکته توجه داشته باشید که به‌عنوان یک متخصص لینوکس باید همواره با جوامع لینوکس در ارتباط باشید و از آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌های لینوکس آگاه باشید.

برای مشاهده‌ی دوره‌های مقدماتی تا پیشرفته آموزش لینوکس کندو بر روی لینک زیر کلیک کنید:

cando.ac/course_category/linux

کلام آخر

زمانی که برای یافتن پاسخ سؤال آموزش دواپس و آموزش لینوکس را از کجا شروع کنیم به این سایت مراجعه کردید احتمالاً شناخت کامل و درستی از مسیر انتخابی خود دارید. به‌عنوان فردی که می‌خواهد پا در دنیای IT بگذارد پس از تحصیلات دانشگاهی متناسب با دواپس یا لینوکس باید دوره‌های آموزشی متناسب برای هر یک را شناسایی کرده و در آنها شرکت کنید؛ زیرا لازمه تبدیل‌شدن به یک متخصص کارآمد کسب مهارت و دانش بالا در حیطه کاری خود است. چرخه اطلاعات مربوط به دواپس و لینوکس در این مقاله به پایان نمی‌رسد و هنوز هم مطالب زیادی برای گفتن وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دواپس و لینوکس یا سایر موضوعات مربوط به فناوری و تکنولوژی می‌توانید به سایت کندو مراجعه کنید.