این نوع ورق‌ها معمولا دارای کربن پایینی هستند و اگر کربن آنها افزایش پیدا کند، در واقع شکل‌پذیری آنها کاهش و در مقابل مقاومت آنها ارتقاء پیدا می‌کند. ورق‌های استیل به شکل‌های مربع و مستطیل تولید می‌شوند و ابعاد آنها نیز متفاوت می‌باشند. از دیگر ویژگی مهم این ورق‌ها مقاومت بسیار بالای آنها در برابر دماهای بسیار بالا و پایین است. به گفته کارشناسان ورق‌های استیل تا دمای 1000 درجه سانتیگراد و منفی 200 درجه کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

فولاد بعد از سال‌ها تولید به تکامل مطلوبی رسیده است و دارای کاربردهای متفاوتی می‌باشد به نحوی که در وضعیت کنونی این محصول به دو دسته فولاد ساده و استیل ضدزنگ تقسیم می‌شوند که البته نوع ساده آن دارای کربن کمتری است. این محصول عناصر دیگری مانند فسفر، گوگرد، منگنز و سیلیسیم را به همراه خود دارد. در این بین گاهی تولیدکنندگان عنصر کروم را به آهن اضافه می‌کنند که در نهایت استیل ضدزنگ به وجود می‌آید که این محصول در برابر خوردگی‌ها مقاومت مطلوبی پیدا می‌کنند.

کروم نیز پس از ترکیب با اکسیژن تبدیل به اکسید کروم می‌شود و با اینکه قابل مشاهده نیست، ولی با ایجاد لایه‌ای بین هوا و فلز، از استیل به خوبی محافظت می‌کند. کارشناسان ورق استیل را یکی از پرکاربردترین فلز می‌دانند که در بازار به دو صورت رول و یا شیت موجود است، لذا باید پیش از استفاده حتما عملیات برشکاری روی آنها صورت گیرد که این موضوع با توجه به نوع کاربرد و ضخامت روش‌های برشکاری مختلفی وجود دارد. لازم به توضیح است که خریداران می‌توانند قیمت ورق استیل را از طریق سایت پیوان دنبال کنند.

انواع برشکاری

استیل از انعطاف و استحکام ایده‌آلی برخوردار است، لذا معمولا در صنایع مختلفی کاربرد دارد. با کمی بررسی در بازار متوجه می‌شویم که آلیاژهای گوناگونی از ورق استیل وجود دارد که هر کدام به روشی(سنتی و اتوماتیک) برشکاری می‌شوند که البته برخی از عملیات‌های برشکاری بسیار هزینه بالایی دارند و تنها در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در مورد ورق استیل اینگونه نیست و برشکاری در این محصول بسیار هزینه مناسبی دارد. باید توجه داشته باشید که بعضی از برشکاری‌ها مخصوص ورق‌های نازک هستند و برخی دیگر برای ورق‌هایی با ضخامت بالا‌تر کاربرد دارند.

روش‌های برش ورق استیل: این نوع ورق‌ها دارای استحکام و انعطاف‌پذیری مناسبی هستند، به همین دلیل تولیدکنندگان در صنایع گوناگونی از آنها بهره می برند و در صنعت جهان نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این محصول از ترکیب کربن( دو درصد) و آهن تولید شده است. در مورد برشکاری ورق استیل می‌توان به روش‌هایی مانند انواع فارسی‌برها، اره‌های مخصوص رومیزی، برش با واترجت، برش با پلاسما، برش از طریق CNC و همچنین برش با لیزر اشاره کرد. گفتنی است، ورق‌های استیل سری 420، 316، 304 و همچنین 200 در بازار بسیار مورد توجه قرار دارند. یکی از موارد کاربرد کلیدی آنها در تولید ورق استیل دکوراتیو برای استفاده در نمای نرده و یا دیوار است.

مطالب مرتبط: ورق پانچ چیست؟

برش ورق استیل با  لیزر

برش ورق استیل با  لیزر: این نوع برش نیز این روزها توسط صنعتگران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است در گذشته برای برخی از برش‌ها از گاز نیتروژن استفاده می‌شد که تقریبا هزینه زیادی به همراه داشت، لذا برای صرف‌جویی سراغ گاز اکسیژن رفتند تا از این طریق صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد. در برش‌های لیزری اگر کیفیت لبه‌های برش از اهمیت زیادی برخوردار نباشد از گاز اکسیژن استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های برش با لیزر می‌توان به دقت زیاد، صرفه‌جویی مصرف، سرعت قابل توجه و در نهایت عدم هزینه جهت ساخت قالب و ریخته‌گری می‌باشد.

برش با  CNC: زمانی که ضخامت ورق‌های استیل کمتر از 15 میلیمتر باشد، معمولا از روش برش CNC استفاده می‌کنند. واقعیت این است که دستگاه های CNC به دلیل قابلیت های بالا در صنعت بسیار مورد استفاده قرار میگیرند به نحوی که در هر کارخانه تولیدی پیشرفته می توان چنین وسیله ای را پیدا کرد. این دستگاه دارای توانایی‌هایی مانند سرعت زیاد با براده برداری‌های بالاتر نسبت به تمامی دستگاه‌های برش ورق استیل، قابلیت برشکاری همراه با آب صابون جهت جلوگیری از تابیدگی و سوختن لبه‌های ورق فولادی‌های ضد‌زنگ، دقت برش و ماشین‌کاری تا 1 0 / 0  میلیمتر، اجرای طرح‌های دلخواه و در نهایت برش ورق و صفحات استیل با ضخامت بالا تا ۵۰ میلیمتر می‌باشد.

برش با  پلاسما: این روش برای طبیعت و همچنین انسان اصلا مناسب نیست و در ورت هر گونه اشکال در دستگاه باید هزینه بالایی را صرف تعمیرات کرد و این نوع برش در کل هزینه بالایی به همراه دارد. نکته قابل توجه دیگر اینکه در این نوع برش امواج صوتی ایجاد می شود که می‌تواند به سیستم شنوایی آسیب جدی وارد کند. شایان ذکر است که در روش برش پلاسما ورق‌های استیل باید ضخامتی بین 5 / 0 تا 170 میلی‌متر باشند.

برش با  واترجت: در این روش از فشار زیاد آب برای برش استیل استفاده می‌شود، به این صورت که آب از روزنه‌ای باریک با فشار بسیار زیاد خارج می‌شود که باعث برش هر ماده‌ای نیز می‌شود. این دستگاه معمولا از بخش‌های پمپ و نازل تشکیل شده است. این پمپ‌ها فشاری زیادی از طریق آب ایجاد می‌کنند که معادل 000 / 40 تا 000 / 006 است که البته نسبت به برش‌های پلاسما و لیزر دارای برتری‌های فراوانی است. در این روش به دلیل استفاده از آب سرد استیل دچار تنش گرمایی نمی‌شود و کیفیت آن به خوبی حفظ شده و تاب برنمی‌دارد که این موارد در فلزات دارای اهمیت فراوانی هستند.

برش با  گیوتین: از این دستگاه برای شکل دادن در اندازه‌ها و همچنین مقیاس‌های مختلف استفاده می‌شود. گیوتین‌ها امروزه به ابزاری ضروری در فلزکاری تبدیل شده‌اند. این دستگاه‌ها می‌توانند با برش مکانیزه ورق را با اندازه‌گیری‌ها و زوایای دقیق هدایت کنند. کارایی این دستگاه‌ها به حدی زیاد است که در کشورهای پیشرفته همچنان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل کاربرد کلیدی آنها در صنعت فلزات، همه ساله نمونه‌های جدیدی از آنها به بازار عرضه می‌شوند.

برش با  قیچی ورق بر

برش با  قیچی ورق بر: روشی ساده و سریع محسوب می‌شود که البته دقت بالایی ندارد، اما کارشناسان این حوزه با استفاده از قالب‌های برش دقت خود را افزایش می‌دهند. از مهمترین ویژگی‌های این نوع برش می‌توان به صرفه‌جویی در زمان و امکانات، راه‌اندازی سریع و در آخر برش ورق با ضخامت 5 / 2 میلیمتر اشاره کرد.

در پایان

در صنعت فلزات، روش‌های برش مختلفی وجود دارد که هر کدام بواسطه نوع و اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما آنچه امروز در اولویت تولیدکنندگان قرار دارد پایین آوردن هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصولات است. صنعتگران تلاش می‌کنند با بکارگیری جدیدترین دستگاه‌ها سرعت تولید را افزایش داده و در مقابل محصولاتی باکیفیت را روانه بازار کنند که در این بین صنعتگران کشورمان نیز باید نهایت تلاش خود را بکار گیرند تا همچنان در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند. شرکت پیوان به غیر از ورق‌استیل در زمینه آهن‌آلات نیز می‌تواند تازه‌ترین تغییرات قیمت را در اختیار مشتریان قرار دهد؛ به همین منظور شما می توانید برای استعلام قیمت آهن ، فولاد و دیگر محصولات به سایت پیوان با آدرس https://pivan.co/ مراجعه نمایید و قیمت لحظه ای بسیاری از محصولات فولادی را مشاهده کنید.