رپرتاژ آگهیدر این مقاله درباره این ایام صحبت می‌کنیم. اگر برنامه سفرتان منعطف باشد، امکان موکول‌کردن آن به زمانی وجود دارد که هزینه بلیط ارزان‌تر است اما گاهی هم نمی‌توانید برنامه‌تان را جابه‌جا کنید. در این صورت هم روش‌هایی برای تهیه ارزان‌تر بلیط در روزهای گران وجود دارد که در ادامه برایتان خواهیم گفت.

ایام پرتقاضا برای خرید بلیط

۱. مناسبت‌های مذهبی

سفرکردن در مناسبت‌های مذهبی ارزان تمام نمی‌شود؛ البته همه‌چیز به مقصد هم بستگی دارد، برای مثال، سفر به مقصدی مانند مشهد در مناسبت‌های مذهبی با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شود. تقاضای بالا برای خرید بلیط باعث گران‌ترشدن قیمت و یالارفتن نرخ‌ها می‌شود.

علاوه‌براین، در مناسبت‌های مذهبی معمولا تعطیلاتی وجود دارند که امکان سفرکردن را بالا می‌برند. در نتیجه، علاوه‌بر مقاصد مذهبی، سفر به نقاط دیگر هم با استقبال روبه‌رو می‌شود. بالارفتن تقاضا همان است و گران‌شدن بلیط هم همان.

تعطیلات تابستان

۲. تعطیلات تابستان

با شروع تعطیلات تابستانی، خانواده‌ها و افراد مختلف شروع به برنامه‌ریزی برای سفر می‌کنند. آزادشدن دانشجویان و دانش‌آموزان از تحصیل و مدرسه، فرصتی برای گردش و سفر فراهم می‌کند. با افزایش درخواست خرید بلیط برای سفر با قطار، قیمت‌ها هم بالاتر می‌روند. اگر قصد دارید که در تابستان سفر کنید، یادتان باشد که اوقاتی مانند ابتدای مرداد و اواخر شهریور معمولا شلوغ‌اند. البته قیمت‌ها در اوقات دیگر تابستان هم چنین روندی را طی می‌کنند.

۳. تعطیلات نوروز

تعطیلات نوروز برای بسیاری از افراد با سفرکردن معنا پیدا می‌کند. در روزهای تعطیل ابتدای سال، درخواست زیادی برای خرید بلیط‌های قطار وجود دارد. اگر قصد سفر نوروزی دارید، باید حواستان به این موضوع باشد. برخی از مقاصد مانند مشهد و شهرهای مذهبی یا نقاط خوش‌آب‌وهوا در طول تعطیلات نوروز بسیار شلوغ می‌شوند. هزینه رزرو بلیط قطار برای این روزها هم زیادتر از روزهای دیگر است.

۴. روزهای منتهی به پایان هفته

در بسیاری از مقاصد، قیمت بلیت قطار در روزهای نزدیک به آخر هفته گران‌تر است. علت هم مشخص است چون تعطیلات آخرهفته فرصتی برای سفرکردن فراهم می‌کند، تقاضا برای تهیه بلیط و گذراندن آن روزها در مقاصد مختلف بیشتر می‌شود. بنا به اینکه مقصد سفرتان کجا است، این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. گاهی‌اوقات، برخی از مسیرها در روزهای آغاز یا میانی هفته شلوغ‌تر هستند. به روز سفر در طول هفته هم دقت کنید و بدانید که بنا به مقصدتان امکان دارد، هزینه بلیط در روزهایی خاص گران‌تر باشد.

چطور بلیط قطار را در روزهای گران، ارزان‌تر بخرید؟

همان ‌طور که پیش‌تر اشاره شد، گاهی هزینه بلیط برای سفر با قطار بسیار بیشتر از اوقات معمولی می‌شود. راهی برای کم‌کردن از قیمت بلیط وجود دارد؟ امکان سفرکردن با خرید بلیطی با قیمت مقرون‌به‌صرفه هم موجود است؟ باید بگوییم که پاسخ مثبت است. اگر با روش‌های زیر آشنا باشید، امکان سفرکردن با هزینه‌ای کمتر برایتان ممکن می‌شود.

۱. کد تخفیف

با خرید اینترنتی بلیت قطار می‌توانید از کدهای تخفیفی بهره‌مند شوید که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. پلتفرم‌هایی وجود دارند که امکان خرید آنلاین بلیت قطار را برایتان فراهم می‌کنند. از میان آنها به‌دنبال سوپراپ معروف و معتبری باشید که خرید از آن آسان است و همراه با امتیازات فراوان.

منظور از امتیازات چیست؟ کدهای تخفیفی که در هربار استفاده از خدمات سوپراپ در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و امکان خرید ارزان‌تر خدمات مختلف از جمله بلیت قطار را برای آنها فراهم می‌کند.

برخی از وب‌سایت‌ها هم کدهای تخفیف برای استفاده از خدمات اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف ارائه می‌کنند. با مراجعه به آنها می‌توانید از بلیط قطار تخفیف دار بهره‌مند شوید. در واقع، شما با مراجعه به چنین سایت‌های تخفیفی، امکان تهیه بلیط باتخفیف از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین دیگر را به‌دست می‌آورید.

۲. استفاده از فیلتر ارزان‌ترین قیمت بلیط

اگر بلیت قطار را از بسترهای آنلاین تهیه کنید، امکان پیداکردن گزینه‌ای ارزان‌تر راحت‌تر خواهد بود. اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های تخصصی در حوزه فروش بلیت قطار معمولا مجهز به فیلترهایی برای جست‌وجوی آسان‌تر بلیط موردنظر هستند.

با انتخاب، فیلتر ارزان‌ترین بلیط می‌توانید فهرستی از گزینه‌هایی را ببینید که قیمتشان از باقی موارد پایین‌تر است. پیداکردن چنین فهرستی در خرید معمولی بلیط‌های قطار مقدور نیست اما در این روش خرید، دست‌تان برای رسیدن به گزینه‌های ارزان‌تر و گاهی تخفیف‌دار باز می‌شود.

۳. خرید بلیت از چند هفته قبل

در روزهای پیش از سفر به‌فکر تدارکات آن از جمله تهیه بلیت قطار باشید. اگر از چند هفته قبل اقدام کنید، هزینه‌هایتان به‌احتمال زیاد کمتر خواهد شد. در نزدیکی زمان سفر، به‌ویژه برای مقاصد پرتردد و پرطرفدار هزینه‌ها بالاتر می‌رود. دلیل آن است که استقبال زیادی از خرید بلیط به‌عمل می‌آید و در نتیجه، تعداد اندک بلیطی که باقی می‌ماند با قیمت بیشتری به‌فروش می‌رسد. اگر قصد سفر دارید، از چند هفته پیش از زمان موردنظرتان برای تهیه بلیط اقدام کنید.

۴. سفر با فاصله چند روز

اگر بتوانید برنامه سفرتان را به روزهای خلوت‌تر موکول کنید، هزینه بلیت هم کمتر می‌شود. با پایان تعطیلات، قیمت‌ها کمتر از روزهای اوج سفر می‌شوند. بعد از عید، درخواست خرید بلیط کمتر از همیشه می‌شود. با پایان‌یافتن تعطیلات رسمی و مناسبتی مختلف هم چنین چیزی رخ می‌دهد. اگر امکان سفر در این روزها را داشته باشید، هزینه بلیطتان کاهش پیدا می‌کند. کمی انعطاف‌پذیری در تنظیم زمان برنامه سفر می‌تواند شما را به‌راحتی به بلیط‌هایی ارزان‌تر برای سفر با قطار برساند.

۵. خرید بلیط کلاس‌های پایین‌تر

قطارها از نقطه‌نظر کیفی درجه‌بندی می‌شوند. کلاس‌های بالاتر دارای خدمات بیشتر هستند و کیفیت سفر با آنها بالاتر است. اگر مایل باشید، با تهیه بلیط کلاس‌های پایین‌تر می‌توانید در زمینه هزینه خرید بلیط صرفه‌جویی کنید. این به شما بستگی دارد که مایل هستید با قطاری با درجه کیفی پایین‌تر سفر کنید یا خیر. اگر با سفر در چنین شرایطی مشکل نداشته باشید، هزینه‌هایتان پایین‌تر می‌آیند. چنانچه مسیر کوتاه باشد، چنین انتخابی عاقلانه به‌نظر می‌رسد.