رپرتاژ آگهی: بسیاری از جوانان دوست دارند تا تحصیل خود را در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا انجام دهند. ترکیه یکی از مقاصد محبوب برای این افراد است زیرا به کشور ایران نزدیک بوده و دانشگاه‌های برتر بسیار زیادی در آن فعالیت می‌کنند. تشابه فرهنگی ما با ترک‌زبانان و همچنین شرایط مطلوب زندگی باعث شده است تا سالانه هزاران نفر برای شرکت در دانشگاه‌های این کشور درخواست دهند. اما سؤال اینجاست که آیا برای تحصیل در ترکیه نیازی به دریافت ویزا هست یا خیر؟ در این مطلب تمام آنچه که باید در مورد تحصیل در ترکیه بدانید را به شما توضیح خواهیم داد.

چرا تحصیل در کشور ترکیه را به شما پیشنهاد می‌کنیم؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم هر ساله دانشجویان زیادی از کشورهای دیگر برای ادامه تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند زیرا:

  • هزینه تحصیل در ترکیه برای شما بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود زیرا برنامه‌های تحصیلی متنوعی در این کشور ارائه می‌شود. همچنین متقاضیان می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی مختلف ترکیه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده کنند.

  • بسیاری از دانشگاه‌های فعال در خاک کشور ترکیه در لیست برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند. پس اگر به دنبال دریافت آموزشی باکیفیت هستید، ما به شما این کشور را پیشنهاد می‌کنیم.

  • ترکیه یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای قاره آسیا و اروپا است. شما می‌توانید افراد با فرهنگ‌های مختلف را در این کشور ملاقات کرده و در کنار آنها زندگی کنید.

  • زندگی در شهرهای بزرگی مانند آنکارا و استانبول پر از تجربیات به‌یادماندنی و امکانات رفاهی گسترده است.

  • بسیاری از دوره‌های پرطرفدار در این کشور به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. پس هیچ مشکلی برای ادامه تحصیل در این کشور نخواهید داشت.

  • پس از آنکه دوره تحصیلی شما به پایان رسید می‌توانید یک پیشنهاد کاری در خاک کشور ترکیه دریافت کرده و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.

  • این کشور جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. سالانه هزاران گردشگر برای دیدن مناظر مختلف به این کشور سفر می‌کنند.

  • امکان تبادل دانشجو از ترکیه به سایر دانشگاه‌های معتبر جهان نیز وجود دارد.

  • دولت ترکیه تلاش می‌کند تا با کاهش هزینه مسکن و کمک‌های مختلف مالی دانشجویان ساکن در این کشور را حمایت نماید.

چگونه برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه اقدام کنیم؟

در مرحله اول شما باید مدرک زبان معتبری را دریافت کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها حداقل نمره آزمون‌های مختلف را به متقاضیان اعلام می‌کنند. پس از آن نیز باید رشته و دانشگاه مناسبی را انتخاب کنید. برای این کار بهتر است با وکیل مهاجرت ترکیه مشورت نمایید زیرا آینده شغلی شما به انتخاب رشته و دانشگاه شما بستگی دارد.

تعدادی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو، آزمون ورودی برگزار می‌کنند که باید نمره قبولی در آن‌ها به دست آورید. پس از آنکه مدارک لازم را تهیه کردید، آن‌ها را برای دانشگاه ارسال می‌کنید. دانشگاه مدارک متقاضیان مختلف را بررسی کرده و سپس افرادی که شایستگی بیشتری دارند را پذیرش می‌کند. پس از دریافت پذیرش باید برای اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه اقدامات لازم را انجام دهید.

ویزای تحصیلی ترکیه

ویزاهای مختلفی برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه صادر می‌شود که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

ویزای کارآموزی

این نوع ویزا برای فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد صادر می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید در خاک کشور ترکیه مهارت‌های لازم را فرا بگیرید. این نوع ویزا به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • ویزای کارآموزی اراسموس: این ویزا برای دانشجویان اتحادیه اروپا صادر می‌شود و می‌توانند در کشورهای اروپایی تجربیات موفقی را کسب نمایند.

  • ویزای کارآموزی آیسک: اگر می‌خواهید دایره تجربیات خود را گسترش دهید و در تمام پروژه‌های جهانی شرکت کنید باید این نوع ویزا را دریافت نمایید.

ویزای شرکت در دوره‌های زبان

ترکیه برای بسیاری از متقاضیان دوره زبان ترکی را برگزار می‌کند. شما می‌توانید ابتدا ویزای مربوط به دوره زبان ترکی را دریافت کرده و پس از تسلط به این زبان، در دانشگاه‌های مختلف پذیرش شوید. اگر می‌خواهید به تحصیل پزشکی در ترکیه بپردازید، باید دانشگاه مناسبی را انتخاب کنید. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم تا به زبان ترکی مسلط باشید. در این صورت انتخاب‌های بیشتری پیش روی شماست.

ویزای سایر دوره‌های آموزشی

تمام کسانی که برای آموزش در خاک کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند، قصد شرکت در دانشگاه‌های آن را ندارند. برخی از این افراد می‌خواهند در دوره‌های آشپزی، هنر یا سایر مهارت‌ها در این کشور آموزش ببینند. این افراد باید ویزای سایر دوره آموزشی را دریافت کنند.

ویزای تحصیلی

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها یا مدارس ترکیه را دارید باید ویزای تحصیلی را دریافت کرده و سپس برای اتمام دوره تحصیلی خود در ترکیه ساکن شوید.

برای دریافت ویزای تحصیلی در ترکیه چه هزینه‌هایی می‌پردازیم؟

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه باید ویزا دریافت کنید. اگر با یک وکیل مهاجرت ترکیه مشورت کنید شما را در این روند همراهی می‌کند. ما در این قسمت قصد داریم تا هزینه‌های مربوط به صدور ویزای تحصیلی در این کشور را به شما معرفی کنیم:

  • شما باید حدود ۳۰ هزار لیر بابت هزینه بیمه مسافرتی پرداخت نمایید.

  • ۷۰۰ لیر هم برای وقت گرفتن از سفارت و درخواست پردازش اطلاعات دریافت می‌شود.

  • قبل از صدور ویزا باید تمکن مالی خود را اثبات کنید. برای این کار به حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ لیر ترکیه نیاز دارید.

  • تقریباً بین ۶۰ تا ۱۰۰ لیر نیز هزینه صدور ویزا تحصیلی ترکیه خواهد شد.

  • در پایان نیز باید هزینه اندکی را برای ارسال مدارک خود پرداخت نمایید که با توجه به روش ارسال تغییر می‌کند.

نتیجه‌گیری

اگر می‌خواهید در یکی از کشورهای همسایه به ادامه تحصیل بپردازید، ما به شما کشور ترکیه را پیشنهاد می‌کنیم. این کشور آسیای اروپایی دانشگاه‌های معتبر بسیار زیادی دارد. همچنین تحصیل در رشته‌های مختلف برای افراد گوناگون امکان‌پذیر است. فرقی نمی‌کند شما به دنبال رشته‌های علوم پزشکی هستید یا قصد ادامه تحصیل در رشته‌های مهندسی یا حقوق را دارید، دانشگاه‌های برتر بسیار زیادی این رشته‌ها را به شما ارائه می‌دهند.

نکته مهم این است که برای شرکت در هر یک از دوره‌های آموزشی باید ویزای تحصیلی دریافت کنید. با این ویزا می‌توانید در کشور ترکیه اقامت موقتی داشته و دوره تحصیلی خود را به پایان برسانید. پس از فارغ‌التحصیلی در صورت دریافت پیشنهاد کاری، ویزای تحصیلی شما به ویزای کاری تبدیل خواهد شد. در این صورت اقامت دائم این کشور را دریافت خواهید کرد. پس از مدتی نیز می‌توانید برای دریافت تابعیت ترکیه درخواست دهید.

برای آنکه بتوانید این مراحل را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید باید با یک مؤسسه مهاجرتی معتبر مشورت کنید. در این صورت شانس خود را برای دریافت ویزای تحصیلی افزایش می‌دهید. ما به شما مؤسسه رویان مهاجرت را پیشنهاد می‌کنیم زیرا افراد بسیار زیادی از مشاوره‌های این مرکز استفاده کرده و در فرایند مهاجرت خود موفق شده‌اند.