رپرتاژ آگهی: این شهر مذهبی سالانه گردشگران و مسافران زیادی دارد. عاشقان و ارادتمندان حضرت رضا که برای عرض ارادت و پابوسی عازم این شهر می‌شوند. در این بین شم اقتصادی سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران شهر مشهد نیز به خوبی فعال بوده و با طراحی ‌بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در کنار بهترین رستوران‌ها و چایخانه‌ها و کافه‌ها باعث رونق روزافزون این شهر شده‌اند. ضمن اینکه مسافران و گردشگران در زمان سفر به این شهر، به رسم یادگاری سوغات و هدایای بی‌شماری را هم تهیه کرده و با خود به شهرشان می‌برند. سوغاتی‌هایی که ما در این مطلب بهترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

سوغات مشهد و خرید جذاب‌ترین‌ها           

سوغاتی‌هایی که ما در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد در دسته هدایا و سوغاتی‌هایی هستند که شما با هر میزان بودجه‌ای، به راحتی می‌توانید در سفر خود به مشهد آن‌ها را تهیه کنید. پس اگر بلیت هواپیما مشهد شما رزرو شده و زمان سفرتان مشخص است، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا شما را با جذاب‌ترین و بی‌نظیرترین سوغاتی‌های مشهد آشنا کنیم.

زعفران مشهد

اولین سوغاتی که قصد داریم به شما معرفی کنیم تا دقیقاً بعد از رسیدن به مشهد آن را تهیه کنید، زعفران است. ‌البته این ادویه در بیشتر شهرها و روستاهای مشهد کاشته و تهیه می‌شود. ضمن اینکه شما در چند شهر دیگر از ایران هم می‌توانید آن را تهیه کنید. اما زعفران مشهد جایگاه ویژه‌ای در میان تمام زعفران‌ها دارد. زعفران قائنات، شهره خاص و عام است و در تمام حجره‌ها و مغازه‌ها و فروشگاه‌های شهر مشهد به وفور یافت می‌شود. به عبارتی شما برای خرید زعفران از شهر مشهد نیازی به سنجیدن اصالت آن نخواهید داشت.

زرشک یاقوتی مشهد

سوغاتی بعدی که قصد داریم آن را به شما معرفی کنیم، زرشک مشهد است. خراسان جنوبی یکی از تولید کنندگان زرشک است و سهم عظیمی در تولید آن دارد. ضمن اینکه سالانه گردشگران و مسافران زیادی به مشهد سفر می‌کنند و به همین دلیل دو سوغاتی زعفران و زرشک طرفداران بسیار زیادی دارد. زرشک یک میوه خشک شده از درختی با همین نام است که میوه، ساقه و ریشه آن خاصیت دارویی یا درمانی دارد. در این بین زرشک تولید شده در خراسان جنوبی یا زرشک قاین خوشمزه‌ترین نوع آن است. ضمن اینکه بهترین زرشک‌های مجلسی و اناری با طعم‌ها و رنگ‌های متفاوت را می‌توانید در شهر مشهد تهیه کنید.       

نبات خوشرنگ زعفرانی

بعد از آن به نبات زعفرانی و خوش رنگ مشهد می‌رسیم که از بزرگ‌ترین مرکز تولید نبات یعنی خراسان رضوی به سرتاسر نقاط ایران و جهان صادر می‌شود. این نبات خوش رنگ و معطر را که در مشهد به راحتی می‌توانید در تمام حجره‌ها و بازارها مشاهده کنید در کنار انواع طعم‌دهنده‌های گیاهی و میوه‌ای آن از جمله بهترین سوغاتی‌های مشهد به حساب می‌آید. به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم که قبل از تهیه بلیط هواپیما اصفهان مشهد و بستن نهایی چمدانتان، حتما یک ساک یا کیف جداگانه به همراه داشته باشید. اینکار کمک می‌کند تا برای جا دادن سوغاتی‌های جذابی مانند نبات و زرشک و زعفران مشهد در زمان بازگشت، با مشکلی مواجه نشوید.

سنگ فیروزه‌ای فیروزه      

سنگ فیروزه‌ای فیروزه

از گذشته تا به امروز فیروزه مشهد یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین سنگ‌های زینتی و ارزشمند به حساب می‌آمده است. فیروزه را برای تاج پادشاهان، ساخت ظروف، زیورآلات و حتی به عنوان هدیه هم تهیه و با خود همراه می‌کردند. بر همین اساس شهر مشهد مملو از کارگاه‌های فیروزه فروشی و فروشندگان فیروزه است. فیروزه از جمله پرطرفدارترین سوغاتی‌ها در میان سوغاتی‌های شهر مشهد است که البته باید دقت کنید نوع تقلبی آن را تهیه نکنید. فیروزه تقلبی را با استفاده از پلاستیک فشرده یا سنگ‌های دیگری که آن‌ها را رنگ کرده‌اند، تهیه می‌کنند.

به همین دلیل توصیه ما این است که حتماً فیروزه را در بازارهای شهر مشهد از فروشندگان قدیمی و معتبر این شهر تهیه کنید. جالب است بدانید سنگ فیروزه چندین فایده دارد که مهم‌ترین آن آرامبخش بودن این سنگ است. شما حتی با نگاه کردن به سنگ فیروزه می‌توانید نهایت آرامش را احساس کرده و آشوب درونی خود را آرام کنید. به همین دلیل از این سنگ برای گردنبند، انگشترهای تک نگین فیروزه، تسبیه و حتی سنگ‌های چشم نظر هم استفاده می‌کنند.

ناگفته نماند که از دیگر جاذبه‌های سنگ فیروزه، ترکیب کردن این سنگ با سایر صنایع و فلزات است. آثار هنری مختلفی که شما از ترکیب فیروزه و مس می‌توانید مشاهده کنید. برای مثال ظروف مسی را با رویه کوبی فیروزه طراحی می‌کنند که به عنوان یک سوغاتی نفیس، طرفداران بسیار زیادی دارد.

ادویه‌جات معطر مشهد

آخرین سوغاتی جذابی که قصد داریم آن را به شما معرفی کنیم، ادویه‌جات مشهد هستند. این ادویه‌جات از کشورهای همسایه هم وارد مشهد می‌شوند. در اصل شما در شهر مشهد می‌توانید نوعی ادویه ترکیبی تحت عنوان ادویه هفت قلم را تهیه کنید که از جمله محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین ادویه‌جات این شهر به حساب می‌آید.

در لیست ادویه‌جاتی که می‌توانید از مشهد آن‌ها را تهیه کنید دارچین، سماق، فلفل قرمز، فلفل سیاه، زنجبیل، گلپر و زردچوبه می‌توانند جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. در سفر خود به مشهد این ادویه‌جات را به طور اختصاصی حتما تهیه کنید. این ادویه‌ها ضد سرطان بوده، آرامش بخش هستند و گوارش شما را تسهیل می‌کنند. ضمن اینکه در پخت غذا و تهیه ترشیجات به وفور می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سفر به مشهد، زیارت، سیاحت و خرید 

این مطلب را به لیست سوغاتی‌های مشهد اختصاص دادیم. تلاش کردیم در لیست خود سوغاتی‌هایی را به شما عرضه کنیم که با هر توان مالی و موقعیت اقتصادی به راحتی بتوانید آن‌ها را تهیه کنید. البته مشهد سوغاتی‌های دیگری مانند ترشی مشهدی، خشکبار و میوه خشک، دیگ سنگی یا هرکاره، پوستین، انگشتر و سنگ‌های تزیینی، تسبیح و جانماز، گلیم و قالی را هم دارد که با توجه به سلیقه و علاقه خود می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. در انتها اگر تصمیم داشتید تا با هواپیما به مشهد سفر کنید، بلیط هواپیما ارزان اسنپ تریپ در کنار شما خواهد بود.