رپرتاژ آگهی:

تحلیل بازارهای مالی چیست؟

اولین و مهمترین سوالی که در این خصوص وجود دارد این است که تحلیل بازارهای مالی چیست و از چه مفاهیمی تشکیل شده است؟ تحلیل از دید بسیاری از افرادی که در دنیای اقتصادی حضور دارند شامل دو بخش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است. اما این تنها شاخه هایی از مفهوم تحلیل بازارهای مالی محسوب می شود. ابتدا ما باید بدانیم یک تحلیل در بازار مالی چه مفهومی است و شامل چه مواردی می شود، پس از آن است که می توانیم زیر شاخه های مهم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

تحلیل بازارهای مالی بدین معنی است که فرد بر اساس تمامی داشته ها و اطلاعات خود سعی کند روند بازار تشخیص دهد، سپس بر اساس این روند آینده را پیش بینی نماید. به نوعی می توان گفت که تحلیل بازارهای مالی شامل سه بخش جمع آوری اطلاعات، دسته بندی اطلاعات و تشخیص روند بازار است.

به طور مثال فردی که در بازار بورس تهران فعالیت می کند بر اساس اطلاعات مشخص تشخیص می دهد که روند بازار در بازارهای مشخص چگونه بوده است. در واقع این فرد بر اساس اطلاعات به دست آمده و تجزیه و دسته بندی آن ها نشان می دهد که بازار در هر موقعیتی چه رفتارهایی از خود نشان داده است. حال اگر دوباره چنین موقعیتی ایجاد شود، آیا بازار همان رفتار را خواهد داشت؟ چگونه ممکن است چنین موقعیتی ایجاد شود؟ آیا می توان تشخیص داد که در چه بازه ای در آینده امکان وقوع چنین حالت و رفتاری وجود دارد؟ همه این ها نتیجه ای از نتایج مهم تحلیل بازارهای مالی است.

زمانی که شما بتوانید روند آینده بازار را تشخیص دهید می توانید نسبت به ورود و خروج به موقع از بازار اقدام کنید. به طور مثال بدانید که بازار طلا طی یک ماه آینده رشد بیست درصدی را احتمالا تجربه خواهد کرد، امروز وارد این بازار می شوید و بعد از یک ماه از آن خارج خواهید شد. این رفتار و استراتژی حاصل از تحلیل بازار مالی سکه و طلا بوده است.

نکته ای که در همین ابتدا باید به آن توجه داشته باشید این است که این تحلیل و استراتژی ممکن است درست یا اشتباه باشد. بنابراین لزوما هر تحلیلی نمی تواند درست و کامل باشد. این مهمترین نکته پایه ای است که باید در این خصوص به خاطر داشته باشید.

بهترین راه سرمایه گذاری

اقتصاد، یک عنصر تکرارپذیر

اولین نکته بسیار مهمی که در خصوص تحلیل بازارهای مالی به آن توجه داشته باشید این است که اقتصاد و بازارهای مختلف مالی عملا یک عنصر تکرار پذیر محسوب می شود. در کلام ساده تر بازارهای مالی و اقتصاد کلان در موقعیت های مختلفی از زمان رفتارهای تکراری از خود نشان می دهند.

همین تکرار پذیر بودن بازارهای مالی مهمترین عنصر و پایه برای تحلیل محسوب می شود. در کلام ساده تر یکی از اساسی ترین روش های تحلیل بازارهای مالی بررسی موقعیت تکراری و شناخت روندهایی است که تکرار می شوند. اما تکرار در بازار اقتصادی به چه معناست و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟

تکرار بدین معنی است که بازار مالی در موقعیت های خاصی رفتاری مشابه نشان می دهد. به طور مثال بازار بورس ایران در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری معمولا با جوی مثبت رو به روست و یک نوع روند تکراری به خود می گیرد. این روند هر چهار سال یک بار تکرار می شود. بنابراین با بررسی وضعیت بازار بر اساس موقعیت زمانی می توان این تکرار را پیدا کرد.

این مسئله بنیاد اصلی تحلیل تکنیکال را تشکیل می دهد. در کلام ساده تر تحلیل تکنیکال تماما بر اساس تشخیص روند بازار مبتنی بر تکرار است. حال در ادامه بیشتر در خصوص تحلیل بازارهای مالی از نوع تکنیکال صحبت خواهیم کرد.

تحلیل بازارهای مالی و شناخت بازارها

تحلیل بازارهای مالی و شناخت بازارها

شما کدام یک از این دو شخصیت را بهتر می توانید پیش بینی کنید:

  • فردی که بیست سال با او رفت و آمد داشتید و با او دوست هستید.

  • کسی که یک هفته با او آشنا شده اید.

مسلما فردی که بیست سال با او آشنایی دارید برای شما راحت تر قابل پیش بینی است تا فردی که تنها یک هفته است او را می شناسید. علت این موضوع چیست؟ ساده است. انسان ها موجودات زیاد پیچیده ای نیستند. همواره در موقعیت های مشابه رفتارهای مشابهی از خود نشان می دهند. به طور مثال یک فرد همواره در یک موقعیت های خاص دچار استرس می شود و یا از یک سری رفتارها سخت عصبانی می شود. این رفتارهایی است که یک دوست بیست ساله به راحتی می تواند شناسایی کند و مانع از وقوع اتفاقات بد شود و یا این که فرد و دوستی خود را در موقعیت بهتری قرار دهد.

همین موضوع در خصوص بازارهای مالی نیز وجود دارد. چرا که اساس بازارهای مالی رفتاری های انسانی است. بر اساس این موضوع می توان به دو نکته بسیار مهم اشاره کرد:

  • برای تحلیل بازارهای مالی باید تجربه نسبتا طولانی در آن بازارها داشته باشیم. در واقع برای داشتن تحلیلی موفق در هر بازار باید سال ها در آن بازار حضور داشته باشیم و بر اساس شناختی که به دست می آوریم رفتار بازار را برای آینده پیش بینی کنیم.

  • نکته دوم این است که معمولا برای تحلیل بازارهای مالی سراغ بازه های زمانی گسترده تر می روند. در واقع بهتر است اینگونه بیان کنیم که برای داشتن تحلیل موفق تاجایی که می توانید باید بازه های بلند مدت (سالانه) را مورد بررسی قرار دهید. سپس بر اساس نتایج آن این تحلیل را رفته رفته در بازه های زمانی کوتاه مدت تر مورد بررسی قرار داد. این روند اصلی است که شما باید در تحلیل بازارهای مالی به آن توجه داشته باشید.

نوع دیگر از تحلیل بازارهای مالی

نوع دیگر از تحلیل بازارهای مالی

در بالاتر عنوان کردیم که بسیاری از افراد تحلیل بازارهای مالی را تنها شامل دو تحلیل تکنیکال و بنیادی می دانند. اما شاخه سومی هم برای تحلیل بازارهای مالی وجود دارد. این شاخه به تحلیل احساسات شهرت دارد.

همانطور که گفتیم هر انسان با وجود تکرارپذیر بودن رفتارهای خود کاملا می تواند غیر قابل پیش بینی عمل کند و به نوعی رفتاری از خود نشان دهد که از او بعید بوده است. این همان ریسکی است که در بازارهای اقتصادی نیز وجود دارد. تحلیل احساسات سعی می کند این ریسک را کاهش دهد.

در واقع این نوع تحلیل کمک می کند که تحلیل تکنیکال دقیق تر عمل کند و عوامل احساساتی را نیز در نظر بگیرد. چرا که تحلیل تکنیکال به طور کامل احساسات را حذف می کند و صرفا بر اساس رفتار های ثبت شده تصمیم گیری می کند. اما در تحلیل احساسات شما باید این مسئله را در نظر بگیرید که رفتار افراد در بازار متاثر از چیست؟ آیا عاملی می تواند این رفتار را تحت تاثیر قرار دهد؟ آیا خبر یا اطلاعات خاص می تواند تمام تحلیل تکنیکال را تغییر دهد؟

یکی از دلایل مهمی که بسیاری از افراد در بازار بورس تهران نمی توانند بر اساس تحلیل تکنیکال موفق شوند این است که بازار بورس تهران از معدود بازارهایی است که احساسات و رفتارهای غیر اقتصادی بسیاری در آن تاثیر مستقیم دارد. دولت می تواند بارها در آن اختلال ایجاد کند و یا افراد بر اساس یک خبر موجی از خرید یا فروش را به راه بیاندازند. بنابراین در این نوع بازارها داشتن تحلیل احساسات بسیار اهمیت پیدا می کند.

البته این موضوع را در نظر داشته باشید که این تحلیل بسیار سخت است. چرا که فاکتورهای مختلفی در آن دخیل است و تنها تجربه و دانش کافی است که می تواند شما را در مسیر درست از این نوع تحلیل بازارهای مالی قرار دهد. این نکته بسیار مهمی است که باید آن را به خاطر داشته باشید.

سرمایه‌گذاری با پول کم

سرمایه‌گذاری با پول کم

سوالات متداول

انواع تحلیل بازارهای مالی کدام است؟

تحلیل بازارهای مالی انواع مختلفی دارد که مطرح ترین آن ها تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تحلیل احساسات است.

بهترین تحلیل بازارهای مالی کدام است؟

بر اساس نوع بازار، شرایط و هدف سرمایه گذاری که دنبال می کنید می توانید از انواع مختلفی تحلیل استفاده کنید. هر کدام از این تحلیل ها کارایی خاص خودش را دارد و در موقعیت های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

تحلیل بازارهای مالی چه تاثیری در انتخاب موقعیت سرمایه گذاری دارد؟

به طور کلی تحلیل بازارهای مالی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که بتوانید در بهترین زمان وارد موقعیت سرمایه گذاری شوید و در بهترین زمان از آن خارج شوید. این مهمترین کارایی است که می توان از تحلیل بازارهای مالی انتظار داشت.