رپرتاژ آگهی: در این مطلب انواع مدارک تحلیل کسب و کار را بررسی میکنیم. تحلیل کسب و کار یکی از تخصص‌های کلیدی در موسسات اقتصادی و کسب و کارهاست. در جهانی که مواجه با انفجار بزرگ اطلاعاتی است، برای کسب و کارهایی که در پی بهینه‌سازی روند توسعه و موفقیت در بازار شدیداً رقابتی هستند، بسیار مهم است که تحلیل‌هایی به روز و دقیق از روند تغییرات اقتصادی، ذائقه مشتریان، رفتار رقبا و غیره در اختیار داشته باشند.

از آنجا که سطح دقت و عمق تحلیل‌های کسب و کار مستقیماً با سرنوشت واحدهای کسب و کار در ارتباط است، لذا برای شرکتها بسیار مهم است تا تحلیلگرانی به استخدام درآورند که از قابلیت‌های حرفه‌ای بالایی برخوردار باشند. بی‌تردید، داشتن یک مدرک معتبر بین‌المللی تحلیل کسب و کار یکی از مهمترین ملاکهای تشخیص سطح قابلیت های تخصصی یک تحلیلگر کسب و کار است. با توجه به ارزش و اهمیت موضوع، در این مقاله توضیحاتی پیرامون مهمترین مدرک بین‌المللی تحلیل کسب و کار ارائه می‌دهد.

اهمیت مدارک بین المللی تحلیل کسب وکار

مدارک بین‌المللی تحلیل کسب و کار به اعتبار منابع صادرکننده خود، منعکس کننده قابلیتهای فنی بسیار بالا و ارزشمند دارندگان این مدارک هستند. حضور تحلیلگران کارآمد تجاری در شرکتها همواره این امکان را فراهم می‌آورد تا حجم ساختار نیافته بی اندازه بزرگی از داده‌ها در کمترین زمان و بالاترین دقت ممکن تجزیه و تحلیل شده و بهترین تصمیمات در مناسبترین زمان اتخاذ شوند.

بنابراین، توانمندی و کارآمدی تحلیلگران کسب و کار، ارتباط مستقیمی با میزان موفقیت شرکتها دارد. درنتیجه می‌بینیم داشتن یک مدرک معتبر بین‌المللی در حوزه کسب و کار همواره در راس نیازمندیهای استخدامی شرکتهای بزرگ و موفق قرار دارد. ذیلاً برخی از مهمترین گواهینامه های کسب و کار با اعتبار بسیار بالای جهانی معرفی می‌شوند.

انواع مدرک تحلیل کسب و کار بین المللی

انواع مدارک بین المللی تحلیل کسب و کار

مراکز مختلفی در سرتاسر جهان وجود دارند که مدارک بین المللی تحلیل کسب و کار ارائه می دهند. برخی از آنها اعتبار بیشتری نسبت به سایرین دارند که ذیلاً پنج مورد از آنها معرفی می‌گردد:

1. موسسه بین المللی تحلیل تجاری ( International Institute of Business Analysis: IIBA)

موسسه IIBA یکی از معتبرترین موسسات بین المللی در حوزه آموزشهای تحلیل کسب و کار است. این مؤسسه یک انجمن حرفه‌ای است که شیوه تحلیل کسب ‌و کار را برای دستیابی به نتایج بهتر سازمانی شکل می‌دهد. موسسه دارای 30000 عضو جهانی، 120 بخش، 1500 داوطلب و 500 شریک در سراسر جهان است. IIBA از به رسمیت شناختن تحلیل کسب و کار بعنوان یک حرفه در سازمان‌ها پشتیبانی می‌کند، شبکه‌سازی و مشارکت اجتماعی را امکان پذیر می‌نماید، استانداردها و منابع پایه را ارائه می‌دهد و گواهینامه‌های شناخته‌ شده‌ای در سطح بین المللی برای پیشرفت شغلی تحلیلگران ارائه می‌دهد.

گواهینامه IIBA، متخصصان تحلیل کسب و کار را با تخصص و شایستگی‌های کلیدی آماده می‌کند و با صدور گواهینامه، قابلیت استخدام و پتانسیل درآمد آنها را بهبود می‌بخشد. این مدرک در ذیل خود، گواهینامه هایی بشرح زیر نیز دارد:

  • ECBA: گواهی ورود به تجزیه و تحلیل کسب و کار (Entry Certificate in Business Analysis)

گواهینامه ورود به تجزیه و تحلیل کسب و کار (ECBA™)، دانش پایه در مورد نحوه رویکرد به تحلیل کسب و کار مطابق با راهنمای استاندارد BABOK را پوشش می‌دهد. این مدرک نشان می‌دهد که شما دانش و شایستگی های اصلی در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار را دارید.

  • CCBA: گواهینامه توانایی در تحلیل کسب و کار (Certification of Capability in Business Analysis)

اگر شما یک متخصص تجزیه و تحلیل کسب و کار با 2 تا 3 سال تجربه هستید و گواهینامه توانایی خود (CCBA) را در تحلیل کسب و کار اخذ کرده‌اید، به این معنی است که شما برای به عهده گرفتن مسئولیت پروژه‌های بزرگتر و پیچیده تر توانایی لازم را دارید.

  • CBAP: کارشناس معتبر تحلیل کسب و کار (Certified Business Analysis Professional)

این مدرک، یک گواهینامه حرفه‌ای برای افرادی است که تجربه گسترده در تجزیه و تحلیل تجاری (BA) دارند. دریافت کنندگان CBAP، اعضای ارشد و پیشرو جامعه BA هستند.

2. موسسه مدیریت پروژه (Project Management Institute: PMI)

PMI مرجعی پیشرو در مدیریت پروژه است که متعهد به پیشبرد حرفه مدیریت پروژه با هدف تأثیرگذاری مثبت بر موفقیت پروژه‌هاست. هدف این موسسه تربیت متخصصانی توانمند در مدیریت پروژه از طریق جامعه جهانی رو به رشد، به اشتراک‌گذاری دانش و ارائه معتبرترین گواهینامه‌های مهارتی است که باعث ایجاد تغییرات مثبت در سازمان‌ها و جوامع می‌شود.

  • PMI-PBA: مدرک حرفه‌ای در تجزیه و تحلیل کسب و کار (PMI Professional in Business Analysis)

گواهینامه PMI-PBA، نشان‌دهنده تخصص شما در تحلیل کسب و کار است. این توانایی به شما امکان می‌دهد تا کار موثر با سهامداران برای تعریف الزامات تجاری آنها، شکل دادن به خروجی پروژه‌ها و ایجاد نتایج موفقیت‌آمیز کسب و کار را برایشان ترسیم نمائید.

تحلیلگر کسب و کار

3. مایکروسافت (تحلیلگر ارشد داده Power BI (Power BI Data Analyst Associate))

دارندگان این گواهینامه، براحتی قادر به کار با انواع ابر داده‌ها هستند. تحلیلگران داده Power BI، با ایجاد انواع مدل و تحلیل‌ها (توصیفی، تشخیصی، پیش بین، و تجویزی) و تصویرسازی از داده‌های مورد بررسی کاملاً آشنا بوده و اطلاعاتی با ارزش تجاری بالا تولید خواهند کرد.

4. انجمن بین المللی صلاحیت برای تحلیلگران کسب و کار (IQBBA: International Qualifications Board for Business Analysis)

شامل سه قسمت می‌شود.

  • CFLBA / CALBA / CELBA

این انجمن گواهینامه‌های معتبری در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار در سه سطح پایه، پیشرفته و خبره ارائه می‌دهد. دریافت گواهی سطح پایه (CFLBA: Certified Foundation Level Business Analysis)، فرد را واجد شرایط دریافت مدارک سطوح بالاتری می‌نماید. این گواهینامه برای افرادی طراحی شده که در سطح مفاهیم پایه درگیر تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار در یک سازمان، مدلسازی کسب و کار و بهبود فرآیند، تجزیه و تحلیل نیازمندی‌ها، طراحی و برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه با استفاده از گانت چارت، ابزارها و تکنیک ها، نوآوری و طراحی هستند. گواهینامه بین‌المللی تحلیل کسب و کار سطح پیشرفته (CALBA: Certified Advanced Level Business Analysis) و تحلیل‌گر کسب ‌و کار سطح خبره (CELBA: Certified Expert Level Business Analysis) دو مدرک دیگری هستند که در سطوحی بالاتر و پس از آزمونهای مربوطه اعطا می‌شوند.

5. متخصصان حرفه‌ای کسب و کار(Certified Analytics Professional)

این مدارک دو بخش هستند

  • CAP (Certified Analytics Professional)

CAP از جمله مدارک تحلیل کسب و کار است که اعتبار بین المللی داشته و هفت حوزه تخصصی زیر را پوشش می‌دهد:

  • چهارچوب بندی مسائل کسب و کار

  • چهارچوب بندی مسائل تجزیه و تحلیل

  • داده

  • انتخاب روش

  • ساختمان مدل

  • استقرار

  • مدیریت چرخه حیات

  • اعتبارنامه حرفه‌ای تجزیه و تحلیل ارشد eCAP (Associate Certified Analytics Professional)

این مدرک مختص تحلیلگران سطح ابتدایی است که در رشته تجزیه و تحلیل تحصیل کرده‌اند اما احتمالاً فاقد تجارب عملی می باشند. همچنین کسانیکه از آزمون پذیرفته شده‌اند اما تجربه عملی پیشین در این حوزه ندارند نیز مشمول دریافت این مدرک می‌شوند. این مدرک به نوعی آغاز یک مسیر شغلی تلقی می‌شود که می تواند منتهی به دریافت گواهی CAP نخبگان شود.

جمعبندی

تحلیلگران کسب و کار به دلیل نقشی مهمی که در شرکتها و مجموعه‌های اقتصادی دارند، از کلیدی‌ترین متخصصان تلقی می‌شوند. استخدام این متخصصان غالباً با وسواس و دقت بالایی صورت می‌پذیرد. یکی از ملاکهای استخدام شرکتها، مدارک بین المللی تحلیل کسب و کار است. خوشبختانه در ایران، موسساتی هستند که آموزشهای لازم جهت اخذ چنین مدارکی ارئه می‌دهند. شرکت PMPiran در این میان، از جمله مجموعه‌هایی است که با متخصصانی مجرب، اقدام به ارائه بهترین سرفصلها با محوریت دوره تحلیل کسب و کار نموده و متقاضیان را آماده شرکت در آزمونها و اخذ مدارک معتبری می‌نماید که بخشی از مهمترین آنها معرفی گردیدند.