رپرتاژ آگهی: کیفیت و وضوح مانیتور، یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای افرادی است که به بازی علاقه دارند. خرید بهترین نوع مانیتور گیمینگ، یک سرمایه‌گذاری خوب برای بهبود و افزایش وضوح بازی است. داشتن یک مانیتور خوب باعث می‌شود تا قدرت سخت‌افزاری لپ‌تاپ، به‌خوبی دیده شود.

با توجه به این امر، داشتن یک صفحه‌نمایش خوب برای لپ‌تاپ، از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این مطلب قصد داریم دررابطه‌با 2 نوع مهم صفحه‌نمایش لپ‌تاپ، IPS و TN به بحث و تبادل ‌نظر بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی صفحه‌نمایش IPS و TN

با استفاده از بهترین گوشی گیمینگ و با داشتن یک لپ‌تاپ قوی با صفحه‌نمایش باکیفیت، می‌توان بهترین تجربه از بازی‌های روز دنیا را به‌دست آورد. با توجه به این مطلب، وضوح بالای صفحه‌نمایش لپ‌تاپ، به فرد کمک می‌کند تا در طول روز لذت بیشتری از انجام بازی مورد نظر خود ببرد. صفحه‌نمایش IPS و صفحه‌نمایش TN ، 2 نوع از مانیتورهای مشهور در سرتاسر دنیا هستند. در بخش زیر، به توضیح ویژگی‌ هریک از این مانیتورها می‌پردازیم.

معرفی پنل صفحه‌نمایش IPS

معرفی پنل صفحه‌نمایش IPS

یکی از معروف‌ترین و بهترین پنل صفحه‌نمایش که از آن در تولید بهترین تبلت، تلویزیون خانگی، موبایل، مانیتور و سایر موارد استفاده می‌شود، پنل IPS است. کلمه IPS مخفف عبارت In-Plane Switching  و اصلی‌ترین ویژگی آن، مربوط به کیفیت در نمایش رنگ است. این پنل، دقت بسیار بالایی در نمایش رنگ دارد و به همین دلیل، توسط طراحان ‌گرافیک حرفه‌ای مورد استقبال قرار می‌گیرد.

با توجه به دقت بالای این پنل در نمایش رنگ، شرکت‌های بسیاری سعی دارند تا از این صفحه‌نمایش، روی محصولات خود استفاده کنند. با توجه به دقت بالا در تعیین رنگ، این پنل نسبت به سایر پنل‌ها از قیمت نسبتاً بالاتری برخوردار است.

ویژگی دیگر این مانیتور، مربوط به زاویه‌دید است. این ویژگی در کنار دقت تعیین رنگ در این پنل، این صفحه‌نمایش را تبدیل به یکی از بهترین مانیتورهای موجود در بازار کرده است. در ساخت پنل این صفحه‌نمایش از مولکول‌های کریستال مایع استفاده می‌شود.

در پنل IPS این مولکول‌ها به‌صورت افقی حرکت می‌کنند؛ این امر موجب می‌شود تا زاویه‌دید این صفحه‌نمایش بسیار مناسب باشد و پراکندگی نور در کم‌ترین حالت‌ ممکن رخ بدهد. در این شرایط، افراد می‌توانند با قرارگرفتن در زوایای مختلف، غلظت رنگ مشابهی را تجربه کنند. زاویه‌دید به‌همراه دقت در نمایش رنگ، از مهم‌ترین ویژگی صفحه‌نمایش IPS است.

معرفی صفحه‌نمایش TN

معرفی صفحه‌نمایش TN

TN که مخفف عبارت Twisted Nematic است؛ یکی از پرکاربردترین پنل‌ها برای تولید صفحه‌نمایش محسوب می‌شود. این پنل برای لپ‌تاپ‌های میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیش‌ترین علت پرکاربردبودن این محصول، مربوط به قیمت بسیار پایین آن نسبت به پنل IPS است. به همین جهت، تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌نهایی تولید محصولات الکترونیکی، از پنل TN استفاده می‌کنند.

ناگفته نماند که این قیمت پایین، به‌منزله بی‌کیفیت بودن این صفحه‌نمایش نیست؛ بلکه یکی از اصلی‌ترین ویژگی این پنل، پشتیبانی از رفرش‌ریت است. رفرش‌ریت همان سرعت ‌نوسان است که تغییرات تصویر را در محدوده بالای 60 هرتز انجام می‌دهد. پشتیبانی خوب رفرش‌ریت بالای 60 هرتز در این پنل، این امکان را برای شما مهیا می‌سازد تا به هنگام بازی در لپ‌تاپ، روان‌ترین تصویر را داشته باشید.

با توجه به سرعت تصاویر در بازی‌های مختلف لپ‌تاپ، رفرش‌ریت از اهمیت بیشتری برخوردار است. در تولید اکثر بهترین لپ تاپ گیمینگ برای ارائه رفرش‌ریت بالاتر از 60، از پنل TN استفاده می‌شود. دلیل این امر، تجربه بازی خوب و کیفیت عالی به‌دلیل رفرش‌ریت بالا (120 تا 144هرتز) در این پنل است.

بهترین پنل برای گیمینگ، IPS یا TN؟

پنل TN در مقایسه با پنل IPS، رفرش ریت بالاتری دارد؛ البته این به این معنی نیست که پنل IPS در مقایسه با پنل TN توانایی رقابت ندارد. در واقع اگر پنل IPS، از نوع رده‌بالا مانند نمایشگر نانو IPS باشد، گزینه مناسبی برای گیمینگ محسوب می‌شود. برای داشتن این پنل رده‌بالا، لازم است مبلغ بیشتری بپردازید. این نوع نمایشگر با وجود تمام ویژگی‌های خوبی که دارد، در اغلب موارد برای کارهای گرافیکی یا تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این درحالی است، که شما با خرید پنل TN با کم‌ترین قیمت می‌توانید، بهترین وضوح ‌تصویر به‌هنگام بازی‌کردن در لپ‌تاپ را تجربه کنید. ناگفته نماند که مهم‌ترین معایب این پنل، مربوط به زاویه‌دید است. به‌گونه‌ای که در زواویه‌های متفاوت، فرد با افت کیفیت مواجه می‌شود. با بررسی تمامی این ویژگی‌ها بهتر است پنل مورد نیاز خود را با بررسی موارد گفته شده در این مقاله انتخاب کنید.

بررسی تفاوت صفحه‌نمایش IPS با نوع TN در یک نگاه

بررسی تفاوت صفحه‌نمایش IPS با نوع TN در یک نگاه

پنل IPS و TN، هر 2 به نوبه خود از ویژگی‌های خوبی برخوردار هستند. آن‌چیز که این 2 صفحه را از یک‌دید متمایز می‌کند بحث وضوح، زمان اجرا، زاویه‌دید و سرعت رفرش‌ریت است. با بررسی تفاوت‌های این 2 پنل در یک نگاه، می‌توانید مانیتور گیمینگ خود را راحت‌تر انتخاب کنید.

  • پنل IPS نسبت به صفحه‌نمایش TN، از رنگ‌های واقعی‌تر و زنده‌تری برخوردار است

  • پنل TN در مقایسه با نوع IPS، از رفرش‌ریت بهتر و بالاتری برخوردار است

  • در پنل IPS زاویه دید بهتری در زوایای مختلف، نسبت به صفحه‌نمایش TN وجود دارد

  • درصورت عدم توانایی برای خرید لپ‌تاپ‌های رده‌بالا، پنل TN به‌خوبی می‌تواند تجربه مناسبی برای گیمرها از بازی داشته باشد

  • نرخ کنتراست پنل TN نسبت به نوع IPS بالاتر است

  • مولکول‌های کریستال در صفحه‌نمایش IPS، افقی و در نوع TN به‌صورت عمودی هستند

  • نسبت پراکندگی نور، در صفحه‌نمایش IPS بسیار کم‌تر از پنل TN است.

جمع‌بندی

2 پنل روی صفحه‌نمایش گوشی، لپ‌تاپ، مانیتور پی‌سی و تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. درصورت مقایسه این 2، به‌صورت دقیق نمی‌توان یکی را بر دیگری برتری دارد؛ چراکه هر 2 آن‌ها، دارای ویژگی‌های خاصی هستند. با این‌حال صفحه‌نمایش IPS را می‌توان به‌عنوان یک صفحه‌نمایش کامل معرفی کرد؛ اما این مانیتور لپ‌تاپ، برای بازی مناسب نیست.

دلیل این امر اهمیت سرعت بالا (رفرش‌ریت) تصویر در حین بازی است. یک مانیتور مناسب گیمینگ، با داشتن رفرش‌ریت بالا باید بتواند پاسخ‌گویی سریعی برای تغییر تصویر داشته باشد. در این میان آن‌چیز که اهمیت دارد، مانیتور مناسب برای گیمینگ است، که TN بر IPS برتری دارد. برای خرید مانیتورهای TN و IPS با مراجعه به وب‌سایت دیجی‌کالا می‌توانید از قیمت مانیتورهای مخصوص بازی مطلع شوید.