رپرتاژ آگهی: مردمانی که با سودای یک زندگی بهتر، به سوی این برهوت پهناور و توسعه‌یافته و سردسیر رهسپار می‌شوند تا شانس زندگی در یک کشور جهان‌اولی را پیدا کنند. مهاجرانی که چیزی در حوالی ۴۰۰ هزار نفرشان را ایرانیان کانادا تشکیل می‌دهند و به گزارش کانادایار برای درصدی از آنها کانادا ایستگاهی موقت، برای مهاجرت از اقتصاد نهم به اقتصاد اول جهان، یعنی ایالات متحده آمریکاست.

جمعیت ایرانی های کانادا

بر اساس آمارهای رسمی از سال ۲۰۲۱ چیزی بیش از ۴ میلیون ایرانی در خارج از مرزهای کشورشان زندگی‌ می‌کرده‌اند. از این میزان، بخش قابل توجهی در آمریکای شمالی به سر می‌برند که سهم کانادا ۴۰۰ هزار نفر و سهم ایالات متحده ۱/۵ میلیون نفر بوده و شکی نیست که این اعداد در سه سال گذشته باز هم افزایش داشته‌اند.

تخمین‌های غیررسمی نشان می‌دهد که عدد واقعی ایرانیان خارج از کشور، بیش از ۶ میلیون نفر است. بخش بزرگی از مهاجران ایرانی، در اوایل دههٔ ۸۰ میلادی و به دنبال تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در ۱۹۷۹ به آمریکایی شمالی آمده‌اند. طبق یک گزارش رسمی، ملاحظه می‌کنیم که در بازهٔ سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۳ مجوز اقامت دائم کانادا برای ۱۴۹۳۷۳ شهروند ایرانی صادر شده که ۱۰۶۸۰ مورد آن، مربوط به سال ۲۰۲۳ بوده است.

canada-cities

ایرانیان بیشتر در کدام شهر کانادا هستند؟

کانادا از نظر شاخص‌ آزادی‌های اجتماعی اوضاع خوبی دارد و از لحاظ سیاسی و اقتصادی کشور باثباتی است. اما با چند صباح جستجو و مطالعه در اخبار کانادا به وضوح می‌بینیم که اقتصاد کانادا، به شکلی جدی با دو چالش رشد جمعیت و کسری نیروی کار دست‌به‌گریبان است. اکنون به لطف مهاجرپذیری بالا، بخشی از این معضلات در شهرهای بزرگتر و پررونق‌تر کانادا مثل تورنتو، ونکوور و مونترال برطرف شده است. لیست پراکندگی ایرانیان کانادا در شهرهای مختلف به قرار زیر است:

  • تورنتو - ۸۸۹۱۵ نفر

  • ونکوور - ۴۵۸۱۵ نفر

  • مونترال - ۲۳۷۰۵ نفر

  • اتاوا - ۸۱۸۵ نفر

  • همیلتون - ۷۳۵۰ نفر

  • کلگری - ۶۳۸۵ نفر

  • ادمونتون - ۳۶۲۵ نفر

  • کیچنر/کمبریج/واترلو - ۲۷۷۵ نفر

  • لندن - ۱۴۶۰ نفر

  • وینیپگ - ۱۳۷۵ نفر

ایرانیان بیشتر در کدام استان کانادا هستند؟

مسئله اینجاست که جذابیت بیشتر این شهرها برای مهاجران و پراکندگی نامتعادل جمعیت، چالش‌های تازه‌ای را برای بازار کار و همچنین عرضه و تقاضا در بازار مسکن بوجود آورده است. اجازه بدهید نگاهی به پراکندگی ایرانیان در استان‌های مختلف کانادا داشته باشیم. لازم به یادآوریست که آخرین داده‌های رسمی و معتبر، مربوط به سرشماری سال ۲۰۲۱ است.

  • انتاریو - ۱۰۹۴۱۰ نفر

  • بریتیش کلمبیا - ۴۹۳۹۰ نفر

  • کبک - ۲۵۸۲۸ نفر

  • آلبرتا - ۱۰۵۵۰ نفر

  • منیتوبا - ۱۴۵۵ نفر

  • ساسکاچوان - ۱۳۱۵ نفر

  • نوااسکوشیا - ۱۲۰۰ نفر

  • نیوبرانزویک - ۶۳۰ نفر

  • نیوفاندلند - ۴۳۰ نفر

  • جزیره پرنس ادوارد - ۲۰۵ نفر

  • نوناووت - ۲۰ نفر

  • یوکان - ۱۵ نفر

  • سرزمین‌های شمال غربی - ۱۵ نفر

innovate-toronto-2

گروه ها و انجمن ایرانیان مقیم کانادا

از عمر جامعه ایرانیان کانادا، حدودا چهار دهه می‌گذرد و ایرانیان جزو مهاجران تازه‌وارد به آمریکای شمالی هستند. عده‌ای بر این باورند که این مدت زمان چهل ساله، زمان کافی برای رسیدن به یک جامعهٔ منسجم و یکپارچه نبوده است. عده‌ای هم بسیاری از ایرانیان کانادا را جمعیتی خاموش و منفعل می‌دانند که انگار به همسازی و هماهنگی با یکدیگر و استفاده از پتانسیل‌های خود در مسیر منافع مشترک تمالی چندانی ندارند. با اینحال، ایرانیان کانادا از منظر سایر شهروندان کانادایی، مردمانی قابل احترام و موفق هستند که جزو سطوح متوسط به بالای جامعه کانادا به شمار می‌روند.

انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی ایرانیان

بخشی از جامعه ایرانیان کانادا، سالهاست که در قالب برگزاری رویدادها و نشست‌های ریز و درشت فرهنگی و اجتماعی به تبادل با یکدیگر می‌پردازند و با ارائه برخی حمایت‌ها به تازه‌واردین،‌ مسیر جا افتادن و انطباق آنها را در جامعهٔ کانادا هموارتر می‌کنند. برخی هم در شهرهای مختلف،‌ هر از گاهی به بهانه‌ شعر و ادبیات و هنر گرد هم جمع می‌شوند و رویدادهایی ترتیب می‌دهند. جمع‌های متعددی هم هستند که به بهانهٔ معاشرت و برقراری ارتباط با افراد جدید، با کمک گروه‌های ایرانیان در شبکه‌های مجازی، دورهمی‌ها و برنامه‌های تفریحی را غنیمت می‌شمرند. برخی از فعالیت‌های فرهنگی مانند هفته‌نامه «شهروند» و یا جشن دو سالانهٔ «تیرگان» هم فعالیت‌های فرهنگی جدی‌تر و سازمان‌یافته‌تری دارند.

گروه‌های حرفه‌ای ایرانیان

بسیاری از ایرانیان کانادا از تحصیلات بالایی برخوردار بوده و در کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی حضوری پررنگ دارند. از حوزهٔ تکنولوژی تا بهداشت و درمان، تا بازار مسکن کانادا، ردپای ایرانیان موفق در همه جای این سرزمین به چشم می‌خورد. همین امر بخشی از کارآفرینان و فعالان حوزه‌های مختلف را بر آن داشته که با برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های ویژه، به ایجاد شبکه‌ها و ارتباطات حرفه‌ای و ارتقای پتانسیل‌‌ ایرانیان در قلمروی نوآوری و بازار جهانی بپردازند. برای مثال می‌توان از رویداد Innovate‌ نام برد که در تورنتو و مونترال و سایر شهرها برگزار می‌شود و صدها نفر از علاقمندان و متخصصان حوزهٔ تکنولوژی و نوآوری را گرد هم جمع می‌کند.

رفتار مردم کانادا با ایرانیان

بیش از ۲۰ درصد جمعیت کانادا از مهاجرین تشکیل شده و نرخ‌ مهاجرپذیری این کشور در سال‌های اخیر، بالاترین میزان را در بین سایر کشورها داشته است. فرصت‌های مناسب برای کار و زندگی و وجود مسیرهای متنوع در پذیرش مهاجرین، کانادا را به مقصد ایده‌آلی برای مهاجرت تبدیل کرده. اما یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت کانادا، جامعهٔ فرهیخته، متنوع و چندفرهنگی آن است. کانادایی‌ها نه فقط از دید ایرانیان، بلکه از دید سایر اقوام هم مردمانی مهربان و مودب‌ هستند و سالهاست که به همزیستی با مهاجرین خو گرفته‌اند. از طرفی هم قوانین سخت‌گیرانهٔ کاناداست که احتمال رفتارهای نابهنجار، مهاجرستیزانه و تبعیض‌‌آمیز را تقریبا به صفر رسانده است.

facts-life-in-canada

حقایق زندگی در کانادا از زاویه ایرانیان مقیم

طبق نظرسنجی‌های انجام گرفته، میزان رضایت مهاجرین از زندگی در کانادا به طور متوسط بالاست. اما این به آن معنا نیست که زندگی در کانادا فاقد چالش‌ها و مشکلات خاص خودش باشد.

آیا واقعا آواز دهل شنیدن از دور خوش است؟

مثلاً در گفت و شنودها از سیستم بهداشت و درمان کانادا به نیکی یاد می‌کنند. در حالیکه به تجربهٔ بسیاری از ایرانیان (و سایر شهروندان کانادایی)، روند رسیدگی در سیستم بهداشت و درمان عمومی فوق‌العاده کند و ملال‌آور است و کلینیک‌های خصوصی هزینه‌های سرسام‌آوری دارند.

در کانادا کار هست اما …!

یا در مورد بازار کار عده قابل توجهی از مهاجرین ایرانی یافتن کارهای عمومی و سطح پایین (General Work) را در کانادا راحت می‌دانند. اما در سطح مشاغل ایده‌آل و پردرآمد، رقابت به شدت بالاست و حتی به عنوان یک متخصص، رسیدن به یک شغل ایده‌ال می‌تواند سال‌ها به طول انجامد.

بدون تمکن مالی خوب از شهرهای بزرگ دوری کنید!‌

گرانی مسکن در شهرهایی مثل تورنتو و ونکوور که از قدیم بیشترین تعداد ایرانیان را داشته‌اند، به شدت بیداد می‌کند و بسیاری از مهاجران را به سمت زندگی در شهرهای دورتر و حومه‌ای سوق داده است.

بالاخره آیا زندگی در کانادا ارزشش را دارد؟

کانادا صاحب اقتصاد نهم دنیاست و از ثبات سیاسی خوب و یک سیستم آموزشی قابل قبول برخوردار است. اما اینکه جای مناسبی برای زندگی باشد یا خیر، موضوعی کاملا شخصی و موردی است. چرا که وقتی از منابع مختلفی مثل canadayar.com و به دور از تبلیغات رنگ و وارنگ در صنعت مهاجرت، پای تجربیات و بازخوردهای واقعی افراد می‌نشینیم، مشکلات و مسائلی را می‌بینیم که در کمال جدی بودن، کاملا نامرئی و دور از تیررس دید بوده‌اند. بنابراین بیراه‌ نیست اگر بگوییم زندگی در کانادا لزوما مناسب هر فرد یا هر خانواده‌ای نیست.