رپرتاژ آگهی: برخی از آثار ادبی نه‌تنها به دلیل شایستگی هنری ماندگار شدند بلکه عمیقاً بر جامعه و افراد تأثیر گذاشتند و در هیچ برههٔ تاریخی‌ای نیز از این تاثیر کاسته نشد. در این دریای وسیع ادبی، کتاب‌های متعددی وجود دارد که می‌گویند باید پیش از مرگ و ترک دنیا حتماً آن‌ها را بخوانید. در ادامه با ما همراه شوید تا با ده تا از کتاب‌های این فهرست آشنا شویم.

کتاب‌هایی که در لیست زیر آمده اند در سایت خرید کتاب 30بوک به عنوان بهترین کتاب‌های جهان معرفی شده‌اند.

کتاب های مهم جهان

1.بازماندهٔ روز

رمانی مدرن و کلاسیک اثر کازوئو ایشی‌گورو نویسندهٔ انگلیسی و برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات است که در سال 1989 منتشر شد. این رمان با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و در همان سال جایزهٔ بوکر را از آنِ خود کرد. داستان این رمان در سال 1956 اتفاق می‌افتد و داستان استیونز یک پیشخدمت انگلیسی را دنبال می‌کند که در سفری جاده‌ای به غرب کشور انگلستان به دیدار خانم کنتون، خانه‌دار سابق عمارت می‌رود که زمانی با او رابطه‌ای پیچیده داشت.

 این رمان یکی از محبوب‌ترین رمان‌های بریتانیایی و بهترین داستان انگلیسی زبان قرن بیستم است.

2. زندگی عزیز 

زندگی عزیز مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه اثر آلیس مونرو نویسندهٔ کانادایی است که در سال 2012 منتشر شد. آلیس مونرو را یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان داستان کوتاه معاصر می‌دانند. مونرو در سال 2009 برندهٔ جایزهٔ بوکر شد. همچنین او اولین نویسندهٔ زن کاناداییِ برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات است.

زندگی عزیز یکی از آثار متأخر اوست که در آن‌ به کاوش در تجارب پیچیدهٔ انسانی، روابط و گذر زمان پرداخته است. این مجموعه 14 داستان دارد که نویسنده بسیاری از آن‌ها را براساس تجربیات خودش نوشته و به مضامینی همچون خاطره، عشق، از دست‌دادن و پیچیدگی‌های زندگی روزمره پرداخته است.

3.برادران کارامازوف

برادران کارامازوف رمانی فلسفی اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ روسی است که برای اولین‌بار در سال 1880 منتشر شد. این رمان را یکی از بزرگ‌ترین آثار داستایوفسکی می‌دانند و همچنین یکی از آثار کلاسیک ادبیات جهان به شمار می‌رود که به مضامین عمیق اخلاق، ایمان، ارادهٔ آزاد، طبیعت و خیر و شر می‌پردازد.

داستان این رمان حول‌محور خانوادهٔ کارامازوف و به‌ویژه سه پسر خانواده می‌چرخد. پس زمینهٔ داستان به قتل رسیدن پدر خانواده است. دیمیتری (میشا) پسر بزرگ خانواده است که با خواسته‌ها و درگیری‌های اخلاقی دست‌وپنجه نرم می‌کند. ایوان پسر وسطی خانواده، روشنفکر و عاقل است که با مسائلی مانند ایمان، شک و وجود خدا درگیر است. آلکسی نیز کوچک‌ترین پسر خانواده، مردی مهربان است که به‌دنبال زندگی با ایمان و شفقت می‌گردد.

4.در زمانهٔ پروانه‌ها

رمانی تاریخی و روایتی تکان‌دهنده و قدرتمند از جولیا آلوارز نویسندهٔ آمریکایی دومینیکی‌تبار است که در سال 1994 منتشر شد. این کتاب ادای احترام و روایتی از زندگی خواهران میرابال است، چهار زنی که به نماد مقاومت در برابر دیکتاتوری رافائل تروخیو تبدیل شدند و به دلیل مخالفت با این رژیم ترور شدند. داستان این کتاب در جمهوری دومینیکن در دههٔ 1950 و تحت رژیم تروخیو می‌گذرد.

این کتاب یادآوری‌ای برای فداکاری‌هایی است که در راه آزادی و عدالت انجام شده است. روایت این کتاب به صورت متناوب بین دیدگاه خواهران می‌چرخد و بینشی در مورد افکار، مبارزات و فشارهای اجتماعی که در آن زمان با آن روبه‌رو بودند می‌دهد. نویسنده در این کتاب نه‌تنها دوره‌ای مهم از تاریخ دومینیکن را روشن کرده است بلکه به مضامینی همچون شجاعت، تأثیر سرکوب سیاسی و مبارزه با ظلم نیز می‌پردازد.

5.راهنمای کهشکشان برای اتواستاپ زن‌ها

رمانی علمی-تخیلی و کمدی اثر داگلاس آدامز نویسنده و کمدین انگلیسی است که عمدهٔ شهرتش را از نوشتن همین کتاب به دست آورد. اولین‌جلد این کتاب در سال 1979 منتشر شد. این کتاب مجموعه‌ای از ماجراهای ناگوار است که شخصیت اصلی‌ آن آرتور دنت را درگیر داستان‌هایی عجیب‌وغریب در کهکشان می‌کند. داستان با آرتور آغاز می‌شود، یک انسان معمولی که روی زمین زندگی می‌کند اما یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شود، می‌فهمد که خانه‌اش در شرف تخریب است تا راه برای ساخت یک بزرگراه جدید باز شود.

او در پی اعتراض به این حرکت جلوی خانه می‌خوابد اما کمی بعد از طریق دوستش فورد پریفکت متوجه می‌شود که اصلاً خودِ زمین در شرف نابودی است تا راه برای ساخت یک بزرگراه فضایی باز شود. در پی نابودی زمین آرتور متوجه می‌شود که فورد یک محقق بیگانه است که برای نوشتن یک کتاب با عنوان «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها» در کهکشان می‌چرخد. او درنهایت با سوارشدن بر یک سفینهٔ فضایی به همراه فورد پیش از نابودی زمین به دست وگون‌ها، سفر خود در کهکشان را آغاز می‌کند.

6.سرگذشت ندیمه

رمانی دیستوپیایی اثر مارگارت اتوود نویسندهٔ کانادایی است و اولین‌بار در سال 1985 منتشر شد. نویسنده در این کتاب یک جامعهٔ تمامیت‌خواه را به تصویر کشیده است و وقایع آن در آینده‌ای نزدیک و در جمهوری گیلیاد می‌گذرد که جایگزین ایالات متحده شده است. نویسنده در این کتاب به مضامینی همچون دیکتاتوری، حکومت مردسالارانه، حقوق زنان، خودمختاری، خطرات توتالیتاریسم و دین سالاری پرداخته است.

با اقتباس از این کتاب سریال تلویزیونی محبوبی نیز با همین عنوان ساخته شده است.

7.مزاح بی‌پایان

رمانی از دیوید فاستر والاس نویسندهٔ آمریکایی که در سال 1996 منتشر شد. این کتاب در سال ۲۰۰۵ به فهرست ۱۰۰ کتاب برتر انگلیسی‌زبان مجله‌ٔ تایم، از سال ۱۹۲۳ تا آن زمان، راه پیدا کرد و والاس‌شناسی شاخه‌ای جدی در تحقیقات دانشگاهی شد. مزاح بی‌پایان ساختار روایی نامتعارفی دارد و مانند صدها یادداشت با پایانی گسترده است که برخی از آن‌ها پانوشت‌های خاص خود را دارند.

این کتاب تحقیق و تفحص عظیمی است که نویسنده در آن نشان می‌دهد آمریکا سرزمین اعتیادهاست؛ اعتیاد به تلویزیون، اعتیاد به موادمخدر و اعتیاد به تنهایی که با فروش بیش از 44 هزار نسخه در اولین سال انتشار، پرفروش‌ترین کتاب داستانی ادبی شد و از آن زمان تاکنون نیز بیش از یک میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است.

8. سلاخ‌خانهٔ شماره پنج

اثری از کورت ونه‌گات نویسندهٔ آمریکایی و در سال 1969 منتشر شد و رمانی کلاسیک در نظر گرفته می‌شود که نویسنده در آن با استفاده از عناصر علمی-تخیلی و طنز به تأثیرات جنگ به ویژه جنگ جهانی دوم پرداخته است. روایت این کتاب غیرخطی است و منعکس‌کنندهٔ تجربیات قهرمان داستان بیلی پیلگریم است؛ یک سرباز آمریکایی که از دوره‌های مختلف زندگی‌اش از جمله دوران سربازی‌اش و تجربیات پس از جنگ و همچنین مواجه‌اش با موجودات فرازمینی می‌گوید. نویسنده در این کتاب به موضوعاتی همچون سرنوشت، ارادهٔ آزاد و ماهیت زمان پرداخته است.

9.گذشته‌ی رازآمیز

رمانی هیجان‌انگیز و روان‌شناختی از دانا تارت نویسندهٔ آمریکایی که در سال 1992 منتشر شد. نویسنده در این رمان به کاوشی تاریک در اخلاقیات و امتیازات پرداخته است و از پیچیدگی‌های دوستی در یک گروه نخبهٔ دانشجویان در کالج هنرهای لیبرالِ ورمونت می‌گوید.

شخصیت اصلی داستان ریچارد پاین است، یک دانشجوی انتقالی که با یک گروه از دانشجویان ادبیات کلاسیک بُر می‌خورد و اسیر دنیای آن‌ها می‌شود که حول‌محور فرهنگ یونانی، فلسفه، جست‌وجوی زیبایی و روشنفکری می‌چرخد.

10. کشتن مرغ مقلد

یکی از آثار برجستهٔ هارپر لی نویسندهٔ آمریکایی است که برای نوشتن این رمان برندهٔ جایزهٔ پولیتزر شد. این کتاب در سال 1960 منتشر شد و بیش از 40 میلیون نسخه از آن به فروش رفت. نویسنده در این کتاب بی‌عدالتی نژادی و رشد اخلاقی را از نگاه یک کودک روایت کرده است.

مضامین ماندگار این رمان مانند همدلی و عدالت در طول سالیان با خوانندگان طنین‌انداز شدند و نویسنده در این کتاب خوانندگان را به سمت درک عمیقتر مسائل اجتماعی کشاند که حتی به امروز نیز مرتبط هستند.

اگر به خواندن رمان‌های مشهور و کلاسیک علاقه‌مندید می‌توانید کتاب‌های معرفی شده در این صفحه را با تخفیف ویژه از فروشگاه سی‌بوک خریداری کنید.