مهمت شیمشیک

رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - «مهمت شیمشک» را به عنوان وزیر خزانه‌داری و دارایی جدید دولت تازه خود منصوب کرد. او شیمشک را که یک حامی اقتصاد متعارف است، برای تقویت اعتماد بازار باز خواهد گرداند.

انتظار می‌رود شیمشک ۵۶ ساله پس از سال‌ها، سیاست‌های غیرمتعارفی را که منجر به تورم بی‌رویه و کم‌سابقه و سقوط لیر به پایین‌ترین سطح شد، اصلاح کند.

استقلال سیاسی

شیمشک، استراتژیست سابق مؤسسه مالی مریل لینچ که به دلیل دفاع از دیدگاه‌های اقتصادی ارتدکس مورد احترام سرمایه‌گذاران بوده، یکی از چهره‌های آشنای اقتصاد و حکومت ترکیه است. او در کابینه‌های قبلی اردوغان هم به عنوان وزیر دارایی و هم معاون نخست‌وزیر خدمت می‌کرد؛ اما در سال ۲۰۱۸ و در جریان افزایش قدرت قوه مجریه ترکیه، بویژه درمورد رئیس‌جمهور که به اردوغان اختیارات گسترده‌ای می‌داد، کناره‌گیری کرد.

اوایل سال جاری میلادی، او پیشنهاد اردوغان برای بازگشت به دولت را رد کرد و گفت که در سیاست حضور فعال نخواهد داشت. به گفته افراد آگاه، پس از پیروزی اردوغان در انتخابات، آنها دوباره ملاقات کرده‌اند و شیمشک در ازای استقلال در سیاست پولی، با پیوستنش به کابینه موافقت کرد.

منابع گفته‌اند که دولت باهچلی - رئیس یک حزب ملی‌گرای ترکیه که بخش مهمی از ائتلاف حاکم اردوغان محسوب می‌شود - برای برگشتن شیمشک لابی کرده است.

شیمشک کیست؟

شیمشک در سال ۱۹۶۷ در استان کردنشین باتمان به دنیا آمد. بر اساس صفحه او در لینکدین، شیمشک دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مالی از دانشگاه اکستر بریتانیا است.

او چهار سال اقتصاددان ارشد سفارت آمریکا در آنکارا بود و همچنین در تعدادی از بانک‌های سرمایه‌گذاری، از جمله مریل لینچ فعالیت داشت. او بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ در چندین منصب دولت اردوغان حضور داشت؛ از جمله وزارت دارایی و معاونت نخست‌وزیری.

حتی با وجود افرادی مثل شیمشک در دولت، ترکیه به طور محکم از دنبال کردن هدف تورمی ۵ درصدی خود منحرف شد. افزایش قیمت سالانه در پایان ۲۰۱۷ حدود ۱۲ درصد بود. با این حال، دولت شیمشک موفق شد اقتصاد این کشور عضو گروه ۲۰ را با سرعتی در حال رشد نگه دارد. اردوغان نیز به خاطر اینکه تورم مهار شده بود، رضایت داشت.

از زمان خروج شیمشک و پس از بحران‌های متوالی ارز، قیمت مصرف‌کننده از کنترل خارج شد. تورم سال گذشته قبل از کاهش رشد به ۸۵ درصد رسید و هنوز بالای ۴۰ درصد قرار دارد.

در آخرین دوره حضور در کابینه، شیمشک به همراه مورات چتینکایا، رئیس وقت بانک مرکزی، سفرهای مکرری به لندن داشت. آنها سعی کردند نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد جاه‌طلبی‌های مالی اردوغان برای در دست‌گرفتن کنترل بیشتر سیاست‌های اقتصادی - که باعث سقوط لیر می‌شد - را آرام کنند.

شیمشک جایگزین نورالدین نباتی خواهد شد که از اواخر سال ۲۰۲۱ وزیر دارایی ترکیه بود.