نوح گلس نوآ گلس

اکوایران: 17 سال پیش، درچنین روزی، درست در 15 ژوئیه 2006، انقلابی در عرصه دیجیتال به راه افتاد. پلتفرم میکروبلاگینگ توییتر که زاییده ذهن بنیان‌گذاران بود، به صورت عمومی راه‌اندازی شد. از آن زمان به بعد، توییتر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های رسانه اجتماعی با میلیون‌ها کاربر فعال ظاهر شده است. 

هرگاه نام بنیان‌گذاران توییتر به میان می‌آید، بیش از همه به نام سه نفر یعنی جک دورسی، ایوان ویلیامز و بیز استون به عنوان بنیانگذارانش اشاره می‌شود؛ اما یک نفر در این بین فراموش شده است؛ آن هم نه توسط همه، بلکه بیش از همه توسط دوستانش!

اگر در حال حاضر به صفحۀ توئیتر نوح گلس (نوآ گلس) بروید، در بیوی او با اشاره به نقش وی به عنوان بنیان‌گذار توییتر، نوشته شده است: «من این کار را شروع کردم». او با داشتن 47k دنبال‌کننده در پلتفرمی که خودش ساخته فعالیت می‌کند. اما چرا او آنطور که باید، شناخته نشده و در بسیاری از روایات از تاریخ توییتر پاک شده است؟

سرمایه‌گذاران و کارمندان اولیۀ توییتر بارها و بارها از نوح یا همان نوآ گلس به عنوان بنیان‌گذار واقعی توییتر یاد کرده‌اند. حتی با وجود اینکه جک دورسی این ایده را مطرح کرد، هیچ‌کس به اندازه نوح به این پروژه علاقه نداشت. همچنین، ایوان و بیز، شور و شوق چندانی برای این پروژه نداشتند.

گلس چشم‌انداز اصلی توییتر را ترسیم کرد و این ایده را پیش برد. او تمام انرژی و زمان خود را در توییتر ریخت. با رشد ایده توییتر، اختلافات بین ایوان و نوح شروع شد. این شرکت به دو گروه توییتر و اودیو تقسیم شده بود. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که نوح می‌خواست پروژه توییتر را از اودیو جدا کند و مدیرعامل شود. او احساس کرد که ایوان دیگر او را در شرکت نمی‌خواهد. نوح نگرانی‌های خود را با جک دورسی در میان گذاشت، چون فکر می‌کرد می‌تواند به او اعتماد کند. دورسی طوری رفتار می‌کرد که انگار با نوح همدردی می‌کند. با این حال، در واقع این دورسی بود که به نوح خیانت کرد. او خواهان اخراج نوح بود و تهدید کرد که اگر این اتفاق نیفتد، شرکت را ترک خواهد کرد. دورسی همچنین نام نوح را از همه‌جا حذف کرد، اعتبارات مؤسس را به او نداد و در پایان، دورسی نام نوح را از تاریخچه توییتر حذف کرد.

ایوان احساس کرد که با یک ایده رو به رشد که از چنگش خارج شده، روبرو است و از همین رو نوح را در سال 2006 از توییتر اخراج کرد. این حرکت همه را شوکه کرد، زیرا همه می‌دانستند و تقریبا مطمئن بودند که توئیتر بدون نوح، وجود نخواهد داشت. خروج نوح باعث شد که او با اندکی پول نقد و حتی سهام کمی آنجا را ترک کند. وقتی توییتر عمومی شد، دورسی و ایوانز به درآمد میلیون دلاری رسیدند. با این حال، نوح فقط چند پنی از این پروژه نصیبش شد.

گلس این خیانت را اینطور توصیف می‌کند: «احساس می‌کردم توسط دوستانم، شرکتم و افرادی که در اطرافم بودند مورد خیانت قرار گرفته‌ام؛ آن هم در شرایطی که برای خلق یک چیز نوین در سخت‌ترین شرایط با آن‌ها کار کرده بودم. کمی شوکه شده بودم.»

امروز نوح گلس با خانواده‌اش در سانفرانسیسکو زندگی می‌کند. او در حال حاضر روی «پروژه‌هایی کار می‌کند که در صورت تکمیل شدن می‌توانند ابتکارات بزرگی باشند.»

امروز سالروز راه‌اندازی رسمی توییتر است؛ پلتفرم پرطرفدار و کم‌نظیری که در ماه‌های اخیر از حواشی بی‌نصیب نبوده است؛ از تغییر مالکیت و خرید آنچنانی «ایلان ماسک» گرفته تا تغییر مدیرعامل و حاشیه‌سازی‌هایی که شخص ماسک برای این شبکه اجتماعی ایجاد کرد و سرآخر هم ظهور رقیب اخیرش، «تردز»؛ تردزی که گام‌های نخست برای جذب مخاطب را بسیار پرقدرت برداشته و همین، عده‌ای را ترغیب کرده که بگویند تردز توییتر را کنار خواهد زد؛ هرچند بسیاری هم معتقدند که میراث نوح، همچنان پرقدرت به حیات خود ادامه خواهد داد.

نوح اخیرا گفته است: «برای تیم توییتر آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم در ادامه توسعه این ابزار مهم ارتباطی موفق باشند.»