به گزارش اکوایران، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد می‌گوید: در سال ۱۴۰۳ دولت فردی را به عنوان فعال اقتصادی تلقی می‌کند که کد شناسه یکتا داشته باشد و این کد قابلیت استعلام داشته باشد.

 امیر سیاح -  رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی - با بیان اینکه از سال 1403، ارائه سرویس‌های حکومتی به کسب و کارهایی که شناسه یکتا نداشته باشند قطع می‌شود، گفت: براین اساس، مجوزهایی که از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور mojavez.ir صادر نشده باشند با مشکلات مالیاتی، بانکی و خدمات دولتی مواجهه خواهند شد.

وی افزود: در بانک اطلاعات کشور فرآیند تبدیل مجوزهای قدیمی به شناسه یکتا و الکترونیک تسهیل شده است و فعال اقتصادی می‌تواند از کامپیوتر شخصی و گوشی موبایل خود به درگاه ملی مجوزها وارد شود و پس از آن گزینه تبدیل مجوزهای قدیمی به یکتا را انتخاب کند.

آن‌طور که سیاح می‌گوید، کد شناسه این امکان را فراهم کرده است که دولت بر فعالان اقتصادی نظارت کند و افرادی که به صورت زیرزمین فعالیت اقتصادی دارند را شناسایی کند و زمینه را برای فعالیت فعالان زیرزمینی محدود می‌کند و عرصه را برای فعالان اقتصادی که فرار مالیاتی دارند تنگ می‌کند.