به گزارش اکوایران، طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار در تابستان سال 1402، نرخ اشتغال ناقص کل کشور 1.3 واحد درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

این نرخ به تفکیک مردان و زنان نیز اعلام شده است. شواهد آماری حاکی از آن است که نرخ اشتغال ناقص زنان در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته افزایش یافته است. در مقابل، این نرخ برای مردان با کاهش مواجه شده است.

مشغول به کار اما کمتر از 44 ساعت در هفته

اشتغال ناقص به این معناست که فردی به دلایل اقتصادی کمتر از 44 ساعت در هفته کار کند در حالی که تمایل دارد ساعت کاری کامل (44 ساعت) داشته باشد. دلایل اقتصادی که منجر به اشتغال ناقص می‌شود می‌تواند رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کاری بیش‌تر، قرار داشتن در فصل غیر کاری و مواردی از این قبیل باشد.

بر این اساس، نرخ اشتغال ناقص به درصدی از جمعیت شاغل گفته می‌شود که کمتر از 44 ساعت در هفته کار می‌کنند.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که این نرخ از 9.2 درصد در تابستان سال گذشته به 7.9 درصد در تابستان امسال رسیده است. در پی این کاهش، جمعیت افراد دارای اشتغال ناقص به کمتر از دو میلیون نفر یعنی یک میلیون و 942 هزار نفر رسیده است.

باید توجه داشت که کاهش نرخ اشتغال ناقص الزاما نشان‌دهنده این نیست که افراد موفق به یافتن شغل با ساعت کاری بیش‌تر شده‌اند، بلکه ممکن است ناشی از خروج کامل آن‌ها از بازار کار و در نتیجه محاسبه‌نشدن در آمار باشد.

photo_2023-10-22_16-04-05

190 هزار زن با اشتغال ناقص در تابستان 1402

جمعیت زنان شاغل در تابستان امسال به 3 میلیون و 984 هزار نفر افزایش یافته است. با این حال در کنار افزایش جمعیت زنان شاغل، نرخ اشتغال ناقص آن‌ها هم افزایشی شده است. این نرخ در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل 0.2 واحد درصد افزایش یافته و به 4.8 درصد رسیده است. بر این اساس، جمعیت زنان دارای اشتغال ناقص در این فصل 192 هزار و 958 نفر برآورد شده است.

بر خلاف زنان، نرخ اشتغال مردان در تابستان امسال روند نزولی به خود گرفته و 1.6 واحد درصد پایین‌تر از سطح تابستان 1401 قرار گرفته است. به بیان بهتر، نرخ اشتغال ناقص مردان در تابستان سال جاری 8.4 درصد برآورد شده که جمعیتی برابر با یک میلیون و 749 هزار و 203 نفر را شامل می‌شود. این تعداد، حدودا 269 هزار نفر کمتر از جمعیت مردان دارای اشتغال ناقص در تابستان 1401 است.

بنابراین، در تابستان امسال از هر 1000 زن شاغل 48 نفر و از هر 1000 مرد شاغل، 84 نفر اشتغال ناقص داشته‌اند. این نسبت برای زنان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته در حالی که برای مردان کاهشی شده است.