به گزارش اکوایران،‌ بخش صنعت شامل طیف گسترده‌ای از مشاغل است و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که سهم بخش صنعت از اشتغال کل کشور در تابستان امسال 33.1 درصد بوده است. این نرخ برای زنان 26.5 درصد برآورد شده است. اما این نرخ برای همه استان‌های کشور یکسان نیست.

شواهد آماری نشان می‌دهد که در بهار امسال در 3 استان سهم زنان از اشتغال بخش صنعت بالای 40 درصد بوده است. در سمت دیگر ماجرا، در دو استان کشور از هر 100 زن شاغل، کمتر از 10 نفر مشغول به کار در بخش صنعت بوده‌اند. بالاترین سهم زنان از اشتغال این بخش در استان سیستان و بلوچستان بوده و پایین‌ترین سطح این نرخ در استان ایلام مشاهده شده است.

سهم زنان از اشتغال در بخش صنعت، کمتر از میانگین کشوری

برای ارزیابی وضعیت بازار کار، اقتصاد را به سه بخش «کشاورزی»، «صنعت» و «خدمات» تقسیم می‌کنند. سهم بخش‌ها از اشتغال نشان می‌دهد که چند درصد از کل شاغلان کشور در هر بخش اقتصادی مشغول به کار هستند.

این نسبت برای بخش «صنعت» در تابستان امسال به 33.1 درصد رسیده است. البته این رقم مربوط به کل کشور است و سهم زنان از اشتغال صنعت در سطحی پایین‌تر و برابر با 26.5 درصد اعلام شده است.

آخرین داده‌هایی که مرکز آمار از سهم اشتغال زنان در بخش صنعت ارائه کرده برای تابستان 1402 است اما آخرین داده‌ای که از این نسبت «به تفکیک هر استان» وجود دارد به بهار 1402 برمی‌گردد. به همین جهت از داده‌های بهار امسال برای بررسی مشارکت زنان در اشتغال بخش صنعت در استان‌ها استفاده شده است.

52 درصد از زنان شاغل در سیستان و بلوچستان فعال در بخش صنعت

سه استان «سیستان و بلوچستان»، «آذربایجان شرقی» و «هرمزگان» به ترتیب بالاترین سهم زنان از اشتغال در بخش صنعت را در بهار 1402 به نام خود ثبت کرده‌اند.

به بیان دقیق‌تر، 52.3 درصد از زنان شاغل در سیستان و بلوچستان، در بخش «صنعت» مشغول به کار هستند. این نسبت در آذربایجان شرقی به 47.5 و در هرمزگان به 46.2 درصد می‌رسد.

این در حالی است که در شهرهای بزرگ یا صنعتی مثل تهران و مرکزی، سهم زنان از اشتغال بخش صنعت به ترتیب تنها 23.4 و 34.6 درصد است. حال می‌توان به طرح این سوال پرداخت که چگونه امکان دارد مشارکت زنان در اشتغال بخش صنعت در شهرهای کوچک و غیرصنعتی بالاتر از شهرهای بزرگ باشد؟

photo_2023-10-24_12-33-53

گستردگی مشاغل بخش صنعت، عامل سهم بالای زنان از اشتغال صنعتی

برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که بخش صنعت تنها به مشاغل تخصصی و نیازمند به دانش فنی محدود نمی‌شود. طبق رده‌‌بندی استاندارد مشاغل (ISCO-2008) طیف گسترده‌ای از مشاغل در بخش صنعت جای می‌گیرد که از جمله آنان می‌توان به «صنایع دستی»، «فرش‌ بافی»، «تهیه ترشیجات و سبزیجات خانگی» و «دوزندگی لباس» اشاره کرد.

بنابراین به نظر می‌رسد علت سهم بالای زنان از اشتغال در بخش صنعت در سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های غیرصنعتی، اشتغال زنان این مناطق در حوزه‌های نام‌برده باشد که معمولا به عنوان مشاغل زنانه از آن‌ها یاد می‌شود.

سهم زنان ایلامی از اشتغال صنعتی، کمتر از 5 درصد

در دو استان «ایلام» و «لرستان» سهم زنان از اشتغال بخش صنعت کمتر از 10 درصد. برای مثال از هر 1000 زن شاغل در استان ایلام تنها 48 نفر در بخش «صنعت»‌ فعالیت دارد. این نسبت در استان لرستان به 76 نفر می‌رسد.